3178
Sök

Montera dump på volvo 940, hur??

Avstängd
1 418 Inlägg
27 januari 2013
#21
Klevert skrev:
tycker att folk kanske ska kolla lite mer vad han vill ha för dump.. säger ju inte någon stans att han vill ha öppen. bara alla som tror det. o ni som inte säger att dump inte går att ha. montera dän eran dump på era turbo bilar o se hur bra turbon mår sen.

jag kör utan dump och min turbo är inte trasig?
nissan s13 har ingen dump alls orginal så att det skulle vara skadligt är skitsnack..

47 Inlägg
27 januari 2013
#22
Johan85 skrev:
telecom skrev:
Johan85 skrev:

mäter inte rätt då eftersom luften är komprimerad efter turbon

har bara sett folk göra de här på garaget och inte gjort detta själv så har ingen aning om de funka

då är det väll kanske dumt att ge tips som gäller en så viktig del som bilens insprutningssystem som kan ge följder som smälta kolvar eller hål i blocket om man inte har en aning?

Ja du kanske de. Men de värka gå bra för de som gjort det. Och nya idéer sätter fart på kvarnen ^^


Team VeboTrim
322 Inlägg
27 januari 2013
#23
telecom skrev:
Johan85 skrev:
telecom skrev:

har bara sett folk göra de här på garaget och inte gjort detta själv så har ingen aning om de funka

då är det väll kanske dumt att ge tips som gäller en så viktig del som bilens insprutningssystem som kan ge följder som smälta kolvar eller hål i blocket om man inte har en aning?

Ja du kanske de. Men de värka gå bra för de som gjort det. Och nya idéer sätter fart på kvarnen ^^

Klart du kan köra med eftermarknads dump om du vill. Svårt och tro att att man skulle smälta en kolv för det. Jag har iaf inga smälta kolvar eller något hål i blocket efter 2.5 års körning med återcirculerande på min 940. smile

Team VeboTrim @ Facebook

glad
493 Inlägg
28 januari 2013
#24
Johan85 skrev:
Klevert skrev:
tycker att folk kanske ska kolla lite mer vad han vill ha för dump.. säger ju inte någon stans att han vill ha öppen. bara alla som tror det. o ni som inte säger att dump inte går att ha. montera dän eran dump på era turbo bilar o se hur bra turbon mår sen.

jag kör utan dump och min turbo är inte trasig?
nissan s13 har ingen dump alls orginal så att det skulle vara skadligt är skitsnack..

sitter alltid en dumpventil på turbobilar, mekat lite s13 o där satt en dump. återcirkulerande eller öppen, sak samma, dump är dump.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 januari 2013
#25
inga problem å montera öppen dump på 940 om du kopplar bort tomgångsmotorn samt tjuvöppnar spjället lite grann. din tomgång kommer vandra lite upp å ner å du kanske får justera några gånger tills de blir ett för dig bra varvtal. funkar gör de garanterat och du slipper att lambdan tänds å motorn dör.

de är inte rätt men fullt möjligt... körde själver så rätt många år innan jag bytte styrsystem.


181 Inlägg
28 januari 2013
#26
har flyttat min lmm till trycksidan och kör öppen dump i min, inte haft nå problem alls på dryga 2 år, säger inte att de kommer funka felfritt för nån annan, men funkar för mej.

fast huvudanledningen till de var att jag bytte turbo och inte ville stoppa i en återcirkulerande igen.


165 Inlägg
28 januari 2013
#27
Alla turbobilar har inte en sk dumpventil.
Nissan Silvia s12, Saab 99 turbo(även tidiga 900 tror jag?), Buick GN och GNX samt att många tidiga turbo diesel saknar dumpventil.
Många som kör trimmad har inte heller det, det skadar inte turbon nämnvärt.


Avstängd
1 418 Inlägg
28 januari 2013
#28
TurboAnton skrev:
telecom skrev:
Johan85 skrev:

då är det väll kanske dumt att ge tips som gäller en så viktig del som bilens insprutningssystem som kan ge följder som smälta kolvar eller hål i blocket om man inte har en aning?

Ja du kanske de. Men de värka gå bra för de som gjort det. Och nya idéer sätter fart på kvarnen ^^

Klart du kan köra med eftermarknads dump om du vill. Svårt och tro att att man skulle smälta en kolv för det. Jag har iaf inga smälta kolvar eller något hål i blocket efter 2.5 års körning med återcirculerande på min 940. smile

nu va det ju flytta lmm det va prat om smile
och du har ju rätt dump på din bil som är återcirkulerande för det är dom öppna som krånglar till det smile

398 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#29
Okej, tack så mycket för alla svaren smile Tror jag är på allra säkra sidan med att skaffa större öppetluftfilter istället smile


Team VeboTrim
322 Inlägg
28 januari 2013
#30
Johan85 skrev:
TurboAnton skrev:
telecom skrev:

Ja du kanske de. Men de värka gå bra för de som gjort det. Och nya idéer sätter fart på kvarnen ^^

Klart du kan köra med eftermarknads dump om du vill. Svårt och tro att att man skulle smälta en kolv för det. Jag har iaf inga smälta kolvar eller något hål i blocket efter 2.5 års körning med återcirculerande på min 940. smile

nu va det ju flytta lmm det va prat om smile
och du har ju rätt dump på din bil som är återcirkulerande för det är dom öppna som krånglar till det smile

Jaha. Okey. Jo har återcirkulerande men min krånglar med tomgång och så ändå. smile

Team VeboTrim @ Facebook

Avstängd
1 418 Inlägg
28 januari 2013
#31
TurboAnton skrev:
Johan85 skrev:
TurboAnton skrev:

Klart du kan köra med eftermarknads dump om du vill. Svårt och tro att att man skulle smälta en kolv för det. Jag har iaf inga smälta kolvar eller något hål i blocket efter 2.5 års körning med återcirculerande på min 940. smile

nu va det ju flytta lmm det va prat om smile
och du har ju rätt dump på din bil som är återcirkulerande för det är dom öppna som krånglar till det smile

Jaha. Okey. Jo har återcirkulerande men min krånglar med tomgång och så ändå. smile

kanske är för hårt spänd då brukar tomgången krångla lite


Sök