4634
Sök

Varvtalet stiger när jag kopplar !

25 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#1
Tja ! Som rubriken lyder stiger varvtalet när jag kopplar. Jag har haft felet ett tag men inte orkat lägga energi på det men börjar bli lite trött på det nu ! Varje gång jag kopplar vid växling stiger varvtalet en bit och sedan faller sakta ner igen. Jag är ganska 100 på att det inte är gas häng då jag inte märkt att det stiger om jag bara släpper gasen. Som sagt va alla bilar har ju sina sjukdomar och jag vill inte ge mig på att byta koppling om nu fallet inte är det ! Har ni nåt tips om vad jag kan prova innan jag ger mig på ett kopplings byta ? Det är en saab 9-3 aero jag kör. Tack på förhand /Mvh Jonas smile

Lackerare
587 Inlägg
27 januari 2013
#2
Jonaz1 skrev:
Tja ! Som rubriken lyder stiger varvtalet när jag kopplar. Jag har haft felet ett tag men inte orkat lägga energi på det men börjar bli lite trött på det nu ! Varje gång jag kopplar vid växling stiger varvtalet en bit och sedan faller sakta ner igen. Jag är ganska 100 på att det inte är gas häng då jag inte märkt att det stiger om jag bara släpper gasen. Som sagt va alla bilar har ju sina sjukdomar och jag vill inte ge mig på att byta koppling om nu fallet inte är det ! Har ni nåt tips om vad jag kan prova innan jag ger mig på ett kopplings byta ? Det är en saab 9-3 aero jag kör. Tack på förhand /Mvh Jonas smile

vi hadde samma problem med vårna gamla saab 900 det började så sen efter ett tag så var det kopplingsras så det betyder nog att din koppling börjar ge upp tyvär..


25 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#3
Jo tyvärr är nog kopplingen lite tråkig hmm Men jag byter den inte förns jag är 100 på det smile

Lackerare
587 Inlägg
28 januari 2013
#4
Jonaz1 skrev:
Jo tyvärr är nog kopplingen lite tråkig hmm Men jag byter den inte förns jag är 100 på det smile

du kommer märka det med tiden smile


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
28 januari 2013
#5
hur länge har du haft den?
om den har blivit trimmad av föregående ägare eller om en är orginal?

går att koppla in en sak (kmr inte ihåg namnet bara därför) som gör att när du kopplar höjer den varvet med ca 500-1000 för att snabbt komma iväg på nästa växel.

tänkte om något sånt kan sitta i bilen.

annars kan det mkt möjligt va lamellerna som är påväg att dra.


2 337 Inlägg
28 januari 2013
#6
Jonaz1 skrev:
Tja ! Som rubriken lyder stiger varvtalet när jag kopplar. Jag har haft felet ett tag men inte orkat lägga energi på det men börjar bli lite trött på det nu ! Varje gång jag kopplar vid växling stiger varvtalet en bit och sedan faller sakta ner igen. Jag är ganska 100 på att det inte är gas häng då jag inte märkt att det stiger om jag bara släpper gasen. Som sagt va alla bilar har ju sina sjukdomar och jag vill inte ge mig på att byta koppling om nu fallet inte är det ! Har ni nåt tips om vad jag kan prova innan jag ger mig på ett kopplings byta ? Det är en saab 9-3 aero jag kör. Tack på förhand /Mvh Jonas smile

Sådär har min 9-3 Aero gjort sen jag köpte den. Har kört 6000 mil, inte haft några problem.

Forummoderator
26 397 Inlägg
28 januari 2013
#7
Sarge skrev:
Jonaz1 skrev:
Tja ! Som rubriken lyder stiger varvtalet när jag kopplar. Jag har haft felet ett tag men inte orkat lägga energi på det men börjar bli lite trött på det nu ! Varje gång jag kopplar vid växling stiger varvtalet en bit och sedan faller sakta ner igen. Jag är ganska 100 på att det inte är gas häng då jag inte märkt att det stiger om jag bara släpper gasen. Som sagt va alla bilar har ju sina sjukdomar och jag vill inte ge mig på att byta koppling om nu fallet inte är det ! Har ni nåt tips om vad jag kan prova innan jag ger mig på ett kopplings byta ? Det är en saab 9-3 aero jag kör. Tack på förhand /Mvh Jonas smile

Sådär har min 9-3 Aero gjort sen jag köpte den. Har kört 6000 mil, inte haft några problem.

Samma med min V70.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

George
1 956 Inlägg
28 januari 2013
#8
Har du bytt dump på den?
Kan vara att den hänger sig eller har för hård fjäder.
Kolla även slangen till den!

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Dahlgren
450 Inlägg
28 januari 2013
#9
Ser inget negativt i det.. Jag har efter sprut på min s60! Kanon bra ju!


25 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#10
Jag kör med original dump ! Men känns otroligt att det är det hmm

George
1 956 Inlägg
28 januari 2013
#11
Öppnar inte dumpen vid låglast så blir följden att motorn varvar upp. Värt att kolla upp.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

George
1 956 Inlägg
28 januari 2013
#12
A-Dahlgren skrev:
Ser inget negativt i det.. Jag har efter sprut på min s60! Kanon bra ju!

Jag ser negativt i det.. tänk om du hårdkör och är uppe och nosar på varvstopp vad händer när man frikopplar och motorn rusar upp i varv tro?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

25 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#13
jojje81 skrev:
Öppnar inte dumpen vid låglast så blir följden att motorn varvar upp. Värt att kolla upp.

Får ta en titt på det idag tack för tipset smile

362 Inlägg
28 januari 2013
#14
Att det e kopplingen låter väldigt långsökt dock?
För den bör ju inte öka i varv när du trycker in kopplingen för att den e dålig?

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat

Dahlgren
450 Inlägg
28 januari 2013
#15
jojje81 skrev:
A-Dahlgren skrev:
Ser inget negativt i det.. Jag har efter sprut på min s60! Kanon bra ju!

Jag ser negativt i det.. tänk om du hårdkör och är uppe och nosar på varvstopp vad händer när man frikopplar och motorn rusar upp i varv tro?

Kanske är skillnad i ditt fall.. mitt eftersprut är programerat och funkar kanon!


25 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#16
Crille93 skrev:
Att det e kopplingen låter väldigt långsökt dock?
För den bör ju inte öka i varv när du trycker in kopplingen för att den e dålig?

Nae jsg tycker lika dant.. Bara det att folk säger till mig att det är kopplingen så vet inte vad jsg ska tro på...

2 849 Inlägg
28 januari 2013
#17
Vet att saab 9-3 hade lite problem med vissa årsmodeller (inte säker på vilka årsmodeller, men tror det var av de första iallafall) att torpedväggen gav vika, den sprack ungefär där som rattaxeln går igenom.

Finns en sak att köpa och förstärka med där. men är det redan sprucket så hjälper det inte.

Därav kan det va så när du trycker ner kopplingen kan det böja plåten lite såpass att det drar upp gasen lite.

Att det skulle va kopplingen som börjar bli dålig och därav detta tvivlar jag på.


Kanske kan va lite långskott detta, men ett tips iallafall då jag vet att minst två jag känner haft detta problem med spricka i torpedväggen.

25 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#18
uhlin skrev:
Vet att saab 9-3 hade lite problem med vissa årsmodeller (inte säker på vilka årsmodeller, men tror det var av de första iallafall) att torpedväggen gav vika, den sprack ungefär där som rattaxeln går igenom.

Finns en sak att köpa och förstärka med där. men är det redan sprucket så hjälper det inte.

Därav kan det va så när du trycker ner kopplingen kan det böja plåten lite såpass att det drar upp gasen lite.

Att det skulle va kopplingen som börjar bli dålig och därav detta tvivlar jag på.


Kanske kan va lite långskott detta, men ett tips iallafall då jag vet att minst två jag känner haft detta problem med spricka i torpedväggen.

Okej tack för tipset får ta en titt på det med smile Nae som sagt va jag har aldrig direkt trott på kopplingen heller då den inte slirar eller nåt utan tar precis som den ska. Jag har frågat lite när jag varit ute på praktik o dom har trott på kopplingen därav la jag upp detta för att se om nån hade nån annan idé smile

65 Inlägg
28 januari 2013
#19
Tror inte det är koppligen? jag har ny R-koppling på min v70 och jag har samma "problem" vet inte om det ska vara så men kan ju vara något med att jag kör öppen dumpventil.


Rumpmas
3 860 Inlägg
28 januari 2013
#20
Det är inget fel, det är en miljögrej. När du kopplar ur höjs varvet några hundra rpm och går ned igen för att bränna ut allt bränsle. Typisk miljömuppsgrej.



Sök