Min Mazda har varit min älskling sedan första dagen jag såg henne. Det slipades, spacklades, kletades med glasfiber, svetsades och ja, hon fick helt enkelt en hel makeover.. Men det var 07/08.
Den 21 Januari införskaffades en reservdelsbil, eller det var vad vi trodde. Det visade sig ganska så snart att även om bilarna är likadana, var det en helt annan känsla i den nya. Piggare, vassare, ja helt enkelt råare. Vi ställde den på pallbockar och började undersöka den ordentligt. Knappt någon rost alls, motorn (om mätarna stämmer) har knappt gått någonting alls, växellådan är klockren.. osv.
SÅ nu har projektet börjat med en helt annan start än vad vi trodde.
Större delar av gårdagen spenderades med att börja demontera den nya bilen, allt ska bort. Det ska göras från scratch denna gången. För det är denna bilen vi ska bygga på.
Det mesta som ska göras är planerat och klart, men allt kommer inte bli offentligt, lite spänning måste det såklart vara!
Här kommer i alla fall första skissen på hur baken eventuellt skall byggas:
Det enda som är lite tragiskt med detta projekt är att det kommer finnas en Mazda Mx6 mindre på vägarna..
EDIT 2013-02-06:Eftersom detta är det första inlägget så tänkte jag att jag i alla fall skulle dela med mig av vad som ska göras på bilen och tillägga att baken inte kommer se ut sådär, inte riktigt i alla fall!
Front-/bakspoiler Hemmabygge på original med delar från Mitsubishi 3000gt front
Sidokjolar Torteras för att passa
Vingen Ombyggnad för bromsljus
Ljudsystem Bygga nytt, 2st 12:or
Avgassystem Bygga nytt, dubbla pipor
Lacka: Bromsar, motorkåpa, interiören (eller flocka?), hela bilen.
Andra planer: Byta baklyktor, hajfena, isolera med asfaltsmattor (?), tona rutorna, kapa växelspaken, andra fälgar. Plus några frågetecken som är hemliga.
Sen stämmer det heller inte att det kommer rulla en Mx6a mindre på vägarna, den ena kommer säljas (det som är kvar av den, men fullt körbar!).