2635
Sök

Saab 900 2.0T med höga HC värden

12 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#1
God eftermiddag.
Jag har ett väldigt frustrerande problem med min bil.
Precis som rubriken lyder så har jag höga HC värden vid tomgång.
Det är en Saab 900 2.0 T - 95a som rullat 33 tusen mil.

Besiktning nummer 1: 280 HC (100 max) - Vanligt 95-oktan bensin
Besiktning nummer 2: 143 HC - Har tankat 95-oktan + etanol E85 50/50 ungefär.
Besiktning nummer 3: 247 HC - Har bytt olja, filer, stift. kört bilen 4 mil på treans växel ca 5000 rpm innan besiktningen, tankat Shell V-power 99-oktan samt hällt i TriPak, som enligt bruksanvisning skall sänka HC värdena med 60-80%. Kollat igenom vakum slangar, och bytt ut dåliga.

Vad göra?

Som jag bara kan ana är det ventil tätningarna som är kassa, alternativt är katalysatorn slut, men då borde väll inte alla andra värden som CO samt Lambda vara okej heller tycker jag.

Någon som har liknande problem eller vet hur jag ska få bilen godkänd?
Tacksam för snabba svar, då föreläggandet går ut om en vecka.
Senast redigerat av pillkrill (29 januari 2013)

12 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#3
Har kollat och hittar inga läckage.
Gjorde en felsökning igår kväll med OBD läsare och fick ut att Lambdasond gav "felaktik funktion"
Kollade vad den gav för utslag och den flaxar hejvilt mellan 0,01 - 0,80 typ.
Känns som att det kanske kan vara den som spökar?
Bilen var på arbetstemperatur.

860 Inlägg
30 januari 2013
#4
köp en begagnad lambdasond från skroten då en ny kostar 1000-1500 via mekonomen o sånt.... på vissa skrotar har du garanti på dom och att dom är testade redan,,,


12 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#5
Köpte lambdasond från biltema, modell SAAB-anpassad.
Värdena på den visade utmärkt med OBD dator, och bilen gick faktiskt renare och bättre.
Men, gjorde en avgasmätning och HC ligger fortfarande runt 200.
Hälften etanol i tanken.

Nu blir nästa steg att sätta dit en universalkatalysator + den som redan sitter där.
Det borde räcka tycker jag.

Finns det möjligtvis några snabba tips innan jag går loss med svetsen?

860 Inlägg
30 januari 2013
#6
hmm ja skulle isf byta ut den katalysatorn som sitter redan på bilen med en ny... inte ha 2st.... sen hade ja bytt olja och tändstift för dom kan med bidra till hög CO halt om motorn inte förbränner allt o sånt.....


12 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#7
Med två st katalysatorer så är risken för höga värden väldigt minimal enligt egen teori.
Olja, filter, stift har jag redan bytt, vilket framgår av det första inlägget.
CO värdena är helt okej, det är bara HC som ligger ca 100 över.


Sök