2920
Sök

Volvo 740 Allmänna frågor om fel på bilen!

Mårre
246 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!

Nu är det så att jag, idag faktiskt, köpt mig en Volvo 740 årsmodell -90 av en polare för 2000:-
Finns som sagt lite små fix med den men den är skattad och besiktigad året ut vilket är härligt!

Nu är det så efter att han dammat in i en trottoar kant en gång med bilen så höger-yttre-styrled måste bytas för både däck och ratt står helt åt helv.., går att köra utan problem dock! lite drygt bara...
Men är detta svårt att byta själv? och hur gör jag för att göra en framvagnsinställning hemma?

Soppa mätaren ger inte utslag heller, den svajar lite som den vill så själva mätaren funkar men kan det vara sensorn i skuffen som är lite knäpp då eller? och hur hittar jag den så man inte tar sönder nått?

Den har även lite taskig tomgång, pendlar mellan 0-500 varv, och när man kör och håller gaspedalen i ett visst läge så bilen varken saktar ner eller accelererar så rycker den men släpper man gasen eller gasar på så rycker den inte alls... Detta tycker jag verkar sjukt skumt men kan det vara ett enkelt fel?
Rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift är nytt!

Detta är dom enda felen som är på bilen! utöver det så drar dom 115 kamelerna på bra när man kommer glidande i sidled genom stans alla kurvor!

"Dream it, build it, drive it!"

Teknisk
328 Inlägg
29 januari 2013
#2
Motorgången kan tyda på trasig LMM.
Hade liknande symptom på min 745 TIC -85 och då var det LMM:en som var trasig.
Senast redigerat av Maxen (29 januari 2013)

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

Mårre
246 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#3
Maxen skrev:
Motorgången kan tyda på trasig LMM.
Hade liknande symptom på min 745 TIC -85 och då var det LMM:en som var trasig.

Finns det på något sätt som man kan se att den är trasig? Alltså om det syns på den?
För LMM är ju ganska dyra... Finns säkert att få tag i en billig fungerade på en skrot iof!

"Dream it, build it, drive it!"

6 738 Inlägg
29 januari 2013
#4
du kan kolla felkoder i motorrummet på bilen smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Mårre
246 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#5
Tog in bilen an snabbis nyss och kikade min LMM och alla trådar såg ut att vara helt...
Det satt som in lite tjockar plåt bit överst i röret med en fyrkant av små trådar som alla var hela!
Hann inte kika nå felkoder, men det gör jag ikväll så får vi se vad dom säger!

"Dream it, build it, drive it!"

Lastbilschaufför
257 Inlägg
30 januari 2013
#6
Du kan ju testa LLM:en genom att helt enkelt dra ut kontakten när bilen är på och lyssna om det blir nån skillnad på motorgången.
Ingen reaktion = Troligen en trasig llm
Motorn går annorlunda = ett annat fel

Four Rings To Rule Them All

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
30 januari 2013
#7
M_G skrev:
Tjenare!

Nu är det så att jag, idag faktiskt, köpt mig en Volvo 740 årsmodell -90 av en polare för 2000:-
Finns som sagt lite små fix med den men den är skattad och besiktigad året ut vilket är härligt!

Nu är det så efter att han dammat in i en trottoar kant en gång med bilen så höger-yttre-styrled måste bytas för både däck och ratt står helt åt helv.., går att köra utan problem dock! lite drygt bara...
Men är detta svårt att byta själv? och hur gör jag för att göra en framvagnsinställning hemma?

Soppa mätaren ger inte utslag heller, den svajar lite som den vill så själva mätaren funkar men kan det vara sensorn i skuffen som är lite knäpp då eller? och hur hittar jag den så man inte tar sönder nått?

Den har även lite taskig tomgång, pendlar mellan 0-500 varv, och när man kör och håller gaspedalen i ett visst läge så bilen varken saktar ner eller accelererar så rycker den men släpper man gasen eller gasar på så rycker den inte alls... Detta tycker jag verkar sjukt skumt men kan det vara ett enkelt fel?
Rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift är nytt!

Detta är dom enda felen som är på bilen! utöver det så drar dom 115 kamelerna på bra när man kommer glidande i sidled genom stans alla kurvor!

Ska du få en framvagnsinställning gjord så är det bara att bita i det sura äpplet och ta dig till en verkstad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Teknisk
328 Inlägg
30 januari 2013
#8
M_G skrev:
Tog in bilen an snabbis nyss och kikade min LMM och alla trådar såg ut att vara helt...
Det satt som in lite tjockar plåt bit överst i röret med en fyrkant av små trådar som alla var hela!
Hann inte kika nå felkoder, men det gör jag ikväll så får vi se vad dom säger!

Är tyvärr ingen garanti för att den är hel. Min såg hel ut, men var bevisligen trasig.
Min bil är en 745 Turbo -85, så jag har ett lite äldre motorstyrningssystem (Lh 2,2) än vad du har (Lh 2,4) men principen är densamma.
Lyckligtvis har du ju som sagt diagnosuttag på din, så kolla om du har felkoder innan du gör någonting annat.

EDIT:
Kom på en grej: Det är väl inte så att du har Regina-system på din bil?
Isf kan jag gå och lägga mig nu då jag inte har nån pejl alls på de systemen. roll
Senast redigerat av Maxen (30 januari 2013)

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

Mårre
246 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#9
Tack för alla svar på den knasig tomgången och den ryckiga körning!
Ska ta in bilen i en polares garage i helgen för där finns det riktiga grejer till hands så ska ta och kika lite då!
Tröck i mitt öppna filter i den idag (Säg vad ni vill o detta, jag gillar det bröliga ljudet det blir av ett öppet) och den kändes lite piggare vid gaspådrag och röck inte lika mycket som den gjorde tidigare... Filtret som satt i burken var fräscht och fint så det kan nog inte vart en felande faktor...

"Dream it, build it, drive it!"


Sök