3347
Sök

Volvo 142 motorbyte från b20a till b234f

127 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Volvo 142 som jag skulle vilja få upp effekten i lite, men känner inte lusten att trimma den gamle b20n.
Sen har jag en Volvo 740 16v, så tanken har slagit mig att man skulle kunna sätta i 16v motorn i 142an.
Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av detta?
De jag funerar över är om man ska ha en se ställd eller om man ska rakställa motorn, men då är frågan hur det blir vid bromsservon och hur det funkar med växellådan om man rakställer.
Sen är frågan om m47 låda får plats i växellådstuneln?
Och måste man byta bakaxel?
Går det att regga en 142a med 16v motorn eller blir det för hög effetk så det måste reggas som ombyggt?

Kom gärna med tips och erfarenheter

MVH Allse


379 Inlägg
1 februari 2013
#2
De enkla svaret är att glömma dessa planer. De är ett omfattande bygge, och du måste bygga om det mesta tongue
Regga blir oxå svårt skulle jag trippa på, är väl ventilerade bromsar, grövre bakaxel å alltihop för att få igenom den.

Rakställer du (vilket är ett måste) så måste du svetsa om lådan eller köra med adapter. Lådan skall få plats.

201 Inlägg
1 februari 2013
#3
skriv i bonnmecks forum istället wink


127 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#4
Webrex skrev:
De enkla svaret är att glömma dessa planer. De är ett omfattande bygge, och du måste bygga om det mesta tongue
Regga blir oxå svårt skulle jag trippa på, är väl ventilerade bromsar, grövre bakaxel å alltihop för att få igenom den.

Rakställer du (vilket är ett måste) så måste du svetsa om lådan eller köra med adapter. Lådan skall få plats.

Ja jag tänkte ästan att det skulle vara ganska så omfattande, därför jag tänkte kolla om nån hade erfarenhet av det smile
Men det får nog förbli önsketänkande wink Tack för svar!


1 Inlägg
9 februari 2013
#5
16v är väl redan rakstäld?

Jävel
2 018 Inlägg
9 februari 2013
#6
Fördelaren kommer att ta i torpedväggen litegrann så du får kapa där. Min är rakställd, så använde jag b20tråg och b20-oljepump. Generatorn får inte plats heller tongue

You got to risk it, to get the biscuit :)

127 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#7
TBsbigboy skrev:
16v är väl redan rakstäld?

Den lutar lite som på 8ventilarna smile


127 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#8
loow skrev:
Fördelaren kommer att ta i torpedväggen litegrann så du får kapa där. Min är rakställd, så använde jag b20tråg och b20-oljepump. Generatorn får inte plats heller tongue

Okej, tack för svar! Jag låter det nog vara en tanke/dröm wink


klabbarpan
3 041 Inlägg
10 februari 2013
#9
Du kan ha motorn lutad med vilket är en fördel rent praktiskt för lådan. Du behöver förlänga bromsservon,  kapa ur framvagnsbalken (om du nu lutar den). En fördel är att köra m46 istället då den får plats utan problem. 164 kardan passar bra.
För att regga denna setup så krävs det förstärka dämpare å fjädrar, ventilerade skivor fram samt värre bromsbelägg. Du får då ha närmare 180 hästar i denne. Men b234:an har ju 155 så du är ju safe;) bara bygg på vetja wink
Har du den gammle eller nyare b234f:en? Den äldre är klenare än den nyare


127 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#10
nixon89 skrev:
Du kan ha motorn lutad med vilket är en fördel rent praktiskt för lådan. Du behöver förlänga bromsservon,  kapa ur framvagnsbalken (om du nu lutar den). En fördel är att köra m46 istället då den får plats utan problem. 164 kardan passar bra.
För att regga denna setup så krävs det förstärka dämpare å fjädrar, ventilerade skivor fram samt värre bromsbelägg. Du får då ha närmare 180 hästar i denne. Men b234:an har ju 155 så du är ju safe;) bara bygg på vetja wink
Har du den gammle eller nyare b234f:en? Den äldre är klenare än den nyare

Tack för att mkt bra svar! Det var bra nu vet jag lite vad som gäller om det skulle bli av. Jag har den nyare motorn smile
Mvh Allse



Sök