2007 körde jag runt i en stor Lincoln Continental -64 med mer tjuvström än Lucas hade uppfunnit. Så.. vad gjorde jag? Jag gick och köpte mig en brittisk legend, en hundkoja... med Lucas elsystem... Allt såg ut att vara okej och jag körde runt i 3 år utan att behöva underhålla mer än service.
2010 nådde bilen en kritisk punkt då precis allt i underhåll av rörliga delar ville bli utbytta ungefär samtidigt. Bromssystemet klappade ihop, förgasaren började tjura, startmotorn blev dålig, fjädringen sjönk i botten och jag fick rökutveckling i kupén pga gamla torkade kablar.
Det var då jag fick börja investera i lite nya delar till min älskade sommarbil.
Projektet pågår under vinterperioderna och sen är kojan ute och rullar på de svenska vägarna om somrarna.
2010 Det började så här tråkigt...
Blästrar originalfälgarna.
Blästrar originalfälgarna.
Primer på originalfälgarna.
Lackar originalfälgarna.
Första skeppet kommer lastat.
Uppe för vintern.
Bensintanken var tvungen att lossas för fastsättning av bakre stötdämpare.
Demontering fjädringstrumpet bak.
Gamla och nya stötdämpare baktill.
Ny stötdämpare och fjädring bak.
Ytrost i reservdäcksbaljan.
Gamla avgassystemet.
Gamla avgassystemet.
Gamla och nya bakre ljuddämpare.
Nya avgassystemet.
Nya ändröret.
Gamla avgassystemet slog knut på sig själv.
Gamla huvudbromscylindern.
Nya huvudbromscylindern på plats.
2012/2013Demontering bakre hjulbroms.
Demontering främre hjulbroms.
Klart för blästring.
Tur att man tog sig en titt på damaskern när man ändå hade allt nedplockat..
Främre stötdämpare och hjullagerhus.
Främre stötdämpare, läckage.
Nästan klar med demonteringen.