3378
Sök

Hur klarar s60in denna chippning?

21 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!
Min kompis har köpt sig en Volvo s60 2.4t för något år sedan. Då han egentligen var på jakt efter en t5 har han fått för sig att chippa med steg 1 bsr, vilket ökar effekten från 200hk/285nm till 252hk/410nm, vilket på papperet är mer än motsvarande t5. Dock undrar vi hur växellådan klarar det, det låter ju som att det skulle bli ganska påfrestande för växellådan? Det kommer ju inte att bli någon lugn körning direkt så det vore just snyggt om växellådan rasar. Det är en 2001a för övrigt. 
EDIT: det är en manuell.

Sedan undrar jag vilka skillnaderna mellan t5 och 2.4t är egentligen. Är det samma motor men med annan programvara och större turbo eller liknande? Har sökt runt lite på ämnet men hittat olika svar. Låter ju inte omöjligt att Volvo ska ha haft samma motor till grund, som tex Saab gjort. 

Mvh Eklund smile
Senast redigerat av Eklundz (1 februari 2013)


904 Inlägg
1 februari 2013
#2
Det ä la samma motor fast annan turbo chippa på växellådan håller om han inte kör bonzaj starter allt går sönder frågan ä ju bara hur lång tid det tar :-) kollar man på autotech så får man bara 240hk med steg ett konstigt att du får 250 med bsr

AUTOTECH S60 power

460 Inlägg
1 februari 2013
#3
Blyfot_Racing skrev:
Det ä la samma motor fast annan turbo chippa på växellådan håller om han inte kör bonzaj starter allt går sönder frågan ä ju bara hur lång tid det tar :-) kollar man på autotech så får man bara 240hk med steg ett konstigt att du får 250 med bsr

tänk nu på att det är på pappret..

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

904 Inlägg
1 februari 2013
#4
Trimma på bara

AUTOTECH S60 power

904 Inlägg
1 februari 2013
#5
GasGlad1337 skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Det ä la samma motor fast annan turbo chippa på växellådan håller om han inte kör bonzaj starter allt går sönder frågan ä ju bara hur lång tid det tar :-) kollar man på autotech så får man bara 240hk med steg ett konstigt att du får 250 med bsr

tänk nu på att det är på pappret..

Jo det vet jag verkar troligare med 240 hk än 250hk på steg ett

AUTOTECH S60 power

8 251 Inlägg
1 februari 2013
#6
Blyfot_Racing skrev:
Det ä la samma motor fast annan turbo

2,4T och T5 är 2 helt olika motorer. 2,4T har större borrning, högre kompression samt mindre turbo och spridare än T5.


904 Inlägg
1 februari 2013
#7
Marlboroman skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Det ä la samma motor fast annan turbo

2,4T och T5 är 2 helt olika motorer. 2,4T har större borrning, högre kompression samt mindre turbo och spridare än T5.

Men om man ändå ska trimma vilken motor är bäst då om man inte ska öppna motorn vill säga

AUTOTECH S60 power

8 251 Inlägg
1 februari 2013
#8
Blyfot_Racing skrev:
Marlboroman skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Det ä la samma motor fast annan turbo

2,4T och T5 är 2 helt olika motorer. 2,4T har större borrning, högre kompression samt mindre turbo och spridare än T5.

Men om man ändå ska trimma vilken motor är bäst då om man inte ska öppna motorn vill säga

Beror helt på vad man har för planer och vad man ute efter för egenskaper. Det är enklast att utgå ifrån en T5, men inte den bästa lösningen alla gånger.


Dahlgren
450 Inlägg
1 februari 2013
#9
Inga fel på en 2,4T de tål mycket stryk original.
240hk ger inga påfrestningar..lådan sägs hålla för ca 500hk.
Vid 350-400hk rekommenderas det att byta kolvar och stakar i motorn.
men innan du kommer dit så har du ganska mycket att fixa.
Men visst en t5a Har ju större spridare och turbo original
så dem är lite mer lätttrimmade innan man ska gå in på avancerad trimmning. för då är det i prinsip samma saker man får byta ut för att det ska hålla.


3 860 Inlägg
1 februari 2013
#10
Lådan orkar med länge!

Bara att köra på!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 februari 2013
#11
Det är för övrigt likadan låda i dom tidiga T5 och 2.4T.

Ska du en bit över 300hk med 2.4T bör du byta stakar.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

21 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#12
Tack för snabba svar! Det är endast steg 1 chippet som ska på (eller ja, i alla fall för stunden wink ). Anledningen till att jag frågade om t5/2.4t är att jag själv ska köpa mig något i den stilen förhoppningsvis, så nu vet jag lite vad som gäller.

MVH Eklund smile


3 860 Inlägg
2 februari 2013
#13
Till steg 1 håller org grejerna fin fint!! Ska du själv ha något liknande sen kan jag rekomendera t5an som kom 05 o framåt wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 februari 2013
#14
Marlboroman skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Det ä la samma motor fast annan turbo

2,4T och T5 är 2 helt olika motorer. 2,4T har större borrning, högre kompression samt mindre turbo och spridare än T5.

Och klenare vevstakar...

Autotech

Dahlgren
450 Inlägg
2 februari 2013
#15
En 2,4T är billigare att köpa än en T5a.
dvs då har du mer pengar att trimma för! smile

Men en t5a har mer hästar original och ska du inte över 320hk så behöver du inte byta turbo.
en 2,4T så byter man turbo runt 260hk.

Så ska du bara chippa och inte byta turbo så är ju en t5a det bättre valet.
fast racekat och 2,5"-3" + filter är ju att rekommendera redan från steg 1-2.


34 Inlägg
3 februari 2013
#16
med t5ans motor som kom 05 så kan du ju köra med orginal saker förutom spridarna till ca 350hk, turbon pallar ju ca 400hk, om du fixar på en ny IC.


Sök