Började sen att lossa allt som är ivägen runt motorn för ett kedjebyte redan när motorn låg på släpen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-133995938176738d2f94e6fa6f66751e.jpg]()
För att sedan göra det så smidigt som möjligt så lät jag växellådan vila bak på släpen medan jag hängde upp själva motorn i en talja i taket. Då låg den otroligt stadigt och hur lätt som helst att komma åt.
Nu va de dags att ställa motorn i noll-läge. då ska kammarna alltså ställas så de lilla jacket i kammen ska stämma med kammen i överfallet. Syns dåligt då bilderna är mörka.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4982a4a787413b67867a5d5e79478822.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-04f068ac59ab229f8a0a7e22d02763dd.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-d8c61203cf8e709b154feab86094cbee.jpg]()
Brukar vara svårt att få dom att stämma helt men eftersom den gamla kedjan var så jävla slapp kunde man mer eller mindre ställa dom individuellt och därmed blev dom så gott som helt hundra.
Däremot stod veven såhär när kammarna var nollade.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-85ba61a15f6b6673c5fc11194f063e89.jpg]()
Krävs nog ingen Einstein för att föstå hur den borde stå och att något är fel.
Så detta löser vi helt enkelt med att lossa kamdreven och flytta dom en kugg eller 2 för att kompensera bort kedjans slitage
![tongue](img/smilies/tongue.png)
(eller inte)
För att få en uppfattning om hur pass sliten kedjan faktiskt är (som om de ens behövs i detta fallet så kan man lossa kedjespännaren. Den sitter bak på toppen och ska gå att komma åt genom ett hål i motorfästet (inget jag provat att göra själv) Men här ser man den tydligt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-39c4cf7a3a29fa16dab8ec0a41f8dbe2.jpg]()
För att kontrollera den måste man först lossa den lilla skruven i mitten och på så sätt släppa fjädern. Därefter lossar man hela spännaren. Den lilla bulten är 14mm (om jag inte missminner mig, kan va 12mm med) och den stora är 26mm. 26mm hylsa brukar inte ingå i standard-satser så dessa hylsorna brukar man få köpa löst.
Tänk dessutom på att den kan sitta något förbannat hårt!
Den ser ut såhär, ska vara en liten pinne i mitten av fjädern med men den ligger kvar inne i spännarhuset på bilden.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-5193ff9e2d435c4ae9a1291c5a73524a.jpg]()
Mäter den gör man helt enkelt med ett skjutmått. Är den utspänd mer än 14,5mm så är kedjan sliten och bör bytas (saabs rekommendation). I detta fallet var spännaren ute 18,5mm (fullt). Efter mätning så trycker man på haken under och trycker in spännararmen sedan skruvar man i den innan man sätter i fjädern och den lilla bulten.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-81423d812e3272a53c43e58e981c53ff.jpg]()
Passade även på att kontrollera turbons skick. Den verkar vara bytt för inte allt för länge sedan. och verkade oväntat fräsch. Fick en nästan ny med den silvriga bilen men att byta känns onödigt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4b398255c74808b3063ec017c630113b.jpg]()
Lossa fjädersäkringen till oljepumpshuset är inte jätteroligt. En rejäl rörtång som gapar tillräckligt stort för att greppa den är en fördel. Nu har motorn rört sig en del när jag lossade remhjulet så pumpen står inte nollat. Drog tillbaka motorn efter att bilden var tagen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-d264564a2117ba3a5b82b0c6d8d52823.jpg]()
Viktigt är att plocka av oljesumpen och rengöra den. De underlättar dessutom extremt mycke om man ska ha av och på bröstkåpan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-32d5d566bd94c1e831bb519de43f7cea.jpg]()
Lossat kåpan i sumpen:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-52c9723f38630959c4d54e47c7e32f71.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-3318ef9b0fc4605edf39fd83e5b36cb3.jpg]()
Silen borplockad. Inte så mycket skit som jag hade väntat mig faktiskt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4cd72dbdc7671038255962fd4c1fa4c1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-ee10437fe951e1a9bdecc876ca78a14d.jpg]()
Rengjort tråget så mycke som jag tyckte var nödvändigt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4f35839b3a58079cb2ac6b1dadd490ed.jpg]()
En rengjord sil tittar i. Själklart byter men o-ringen på silens rör.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-7d719c79abe96dd7dcda75615b9987b1.jpg]()
Oljepluggshålet var inte så fint. Har ju hållt tätt innan men vill ändå fixa de när man har chansen. slipade till de o ska sen använda en tätningspasta som tål hög värme o framförallt olja mellan tråget och kopparpackingen. Bilden är självklart innan slipning.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-b0f4d97decddba49d52415282dd9c8d9.jpg]()
Lite närmare titt på gamla kedjan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-405b3f5bc05c33ffc6e45e597ad924cc.jpg]()
Plockat bort kedjorna. Dreven till balansaxlarna får sitta kavr så länge då dom kan vara tråkiga att få tag i om dom glider in i hålen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-c86090e5201127ab87b26ce7b08bd552.jpg]()
Kamkedjan monterad med nya glidskenorna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-eb8d3f282a097479b1813cf72bb468fa.jpg]()
Här ser man hur kedjan sa sitta. Där ska vara 16 hål mellan märkningarna på kamdreven men annars fäljer man dom gula markeringarna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4bf05e3d4151262d42ee7927f117314f.jpg]()
Den sista gula punkten ska stämma med märket på vevens drev. Även detta drevet byts självklart.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-b2829d7d6a77bcc38a6d44c429127e9d.jpg]()
Även balansaxelkedjan bytt med alla drev och spännare. Viktigt att tänka på att man INTE släpper nålen i spännaren innan man är helt 100 på att allt sitter rätt. När den väl har gått ut går det inte få in den igen utan att skruva av kedjedreven igen så man kan ta bort kedjan, spänna in spännaren o göra om.
Man bör dessutom tänka på att denna kedjan är precis lika viktig att byta som själva kamkedjan. Den är oftast lika sliten och om den går av kan det resultera i ett motorras.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-793f24ec55256e7b0b34f624c9e13c93.jpg]()
Bröstkåpan monterad. Flänstätning till detta ingår i kamkedjesatsen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-b77c163a1f1f8055d5626ec863b5985a.jpg]()
Oljepumpen monterad i noll-läge. Alltid bra o smörja upp denna med olja innan montering så den inte skär innan den hunnit bygga upp tryck när man startar motorn efter kedjebytet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-6dc0a1e1c40bd5831dafc0c3f159f9c9.jpg]()
Packboxen på oljepumpskåpan byts med för att inte riskera läckage efter ihopmontering. Tänk på att denna inte får knackas för långt in. Den bör sitta som den gamla.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-df4c66ee6e0e7284b410e13b4d54b2f9.jpg]()
Den stora o-ringen runt kåpan byts med innan montering.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-074ef5e65a4be3bc869134ed08f0559f.jpg]()
Tråget skruvas dit med flänstätning emellan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-83ea432d83965da4dc76e80135dd2d06.jpg]()
O-ringarna till oljekylens anslutnigar byts med.
O sen i med fjädersäkringen till oljepumpen med.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-a6ec0d157424aa22602be0dce4b75b3b.jpg]()
Vattenpump och Ventilkåpa monterat. Självklart med nya packningar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-24ff9c8d12e0d5d0b0b3550a3359543e.jpg]()
Så nu är den i princip klar att monteras i bilen!