2801
Sök

Peugeot mekaniker se hit! Antipollution fault samt ryckig gång (tre cylindrar)

7 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej,
Har problem med min Peugeot 307 SW 2.0. Motorn går ojämt/ryckigt på tre cylindrar och indikerar på Antipollution fault, katalysator problem samt ESP.

Problemet uppstod från ingenstans efter att kört på motorväg i c:a 15mil. Körde tillbaka med bilen och stannade och stängde av bilen i en kvart. Startade igen och då var alla fel helt plötsligt borta med indikatorer på skärm i bilen borta samt att bilen gick som den skulle. Bilen fungerade nu i c:a 1 vecka varpå samma problem och fel indikatorer kom tillbaka igen för att igen åter försvinna . Nu har den igen blivit knasig men nu har också problemen kvarstått.

Följande åtgärder är gjorda men där ända problemen kvarstår.
1.    Mekaniker har läst av koderna P1339 (misständning cylinder 3) , PO303 (Cylinder 3 feltändning) , P0410 (Sekundär luftmatningssystem fel)  , P0341 (kamaxelpos  givarekrets område/prestanda)
2.    Har bytt tändspolekasett
3.    Nya tändstift
4.    Ny tempgivare
5.    Kompressionsprov är gjort och visar på väldigt fina värden
6.    Oljerening (invändig motottvätt)
7.    Ny helsyntetisk motorolja
8.    STP motorbooster olja (höjer oktan + rengör)
9.    STP injektion cleaner
10.    Har kört bilen i höga varv på treans växel på konstantvarv på 4500 varv för att ett eventuellt hjälpa till att smörja upp lyftarna.

Frågan är varför problemen kommer och går. Om det ex. är lyftarproblem så borde detta vara digitalt dvs antingen så är lyftarna inte bra eller så är de OK.

Någon som har haft samma typ av problem och som har löst problemet. Någon som har förslag på lösning?

/Frusterad Peugeot ägare
Senast redigerat av salexa26 (5 februari 2013)

164 Inlägg
5 februari 2013
#2
är 3:ans stift torrt eller blött?

spontant skulle jag prova att skifta tex 2 och 3:ans spridare föratt kolla att det inte är bränslefel.

om spridaren är kass kommer ju felkoderna komma på 2:an ist (p0302)

P0410 är ett separat fel garanterat, luftpumparna brukar fyllas med vatten/haverera

mvh


7 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#3
titum skrev:
är 3:ans stift torrt eller blött?

spontant skulle jag prova att skifta tex 2 och 3:ans spridare föratt kolla att det inte är bränslefel.

om spridaren är kass kommer ju felkoderna komma på 2:an ist (p0302)

P0410 är ett separat fel garanterat, luftpumparna brukar fyllas med vatten/haverera

mvh

Är luftpumpen ett generellt problem på 307:an och brukar den fyllas med vatten och därefter haverera?

164 Inlägg
5 februari 2013
#4
salexa26 skrev:
titum skrev:
är 3:ans stift torrt eller blött?

spontant skulle jag prova att skifta tex 2 och 3:ans spridare föratt kolla att det inte är bränslefel.

om spridaren är kass kommer ju felkoderna komma på 2:an ist (p0302)

P0410 är ett separat fel garanterat, luftpumparna brukar fyllas med vatten/haverera

mvh

Är luftpumpen ett generellt problem på 307:an och brukar den fyllas med vatten och därefter haverera?

Ja det är ett vanligt problem. Även spridarhaveri har hänt förr



Sök