3695
Sök

7 band equalizer?

139 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Behöver lite hjälp med o hitta en 7 band equalizer som jag ska montera mellan stereon och  Volvo förstärkare.
Någon som har en aning var man kan hitta en sådan för 300-500:-. Jag har de stora ljudpaketet i min bil fast bluepower rekommendera mig o ha en sådan för bästa kvalite ljud, imed jag köpte en bluepower stereo från dem. Förstår dock inte varför!

2 665 Inlägg
7 februari 2013
Jag undrar varför? Har du problem med frekvenskurvan? Då behöver du nog mkt mera band än 7st. 16 eller 31 band är vanligt. Eller så köper du en 7 band parametrisk (alltså en du kan ändra ingreppsfrekvensen). Men för den struntsumman kan det aldrig bli kvalitet. Räkna med några tusenlappar. Billigast blir det ju med en hu som har inbyggd eq. Men du har väl original stereo så det är bara glömma.

Bluepower vad är det? Aldrig hört talas om.

Har du googlat o letat eller frågar du först?
Senast redigerat av Rickard-v (7 februari 2013)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

139 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Jag undrar varför? Har du problem med frekvenskurvan? Då behöver du nog mkt mera band än 7st. 16 eller 31 band är vanligt. Eller så köper du en 7 band parametrisk (alltså en du kan ändra ingreppsfrekvensen). Men för den struntsumman kan det aldrig bli kvalitet. Räkna med några tusenlappar. Billigast blir det ju med en hu som har inbyggd eq. Men du har väl original stereo så det är bara glömma.

Du har missförstått de hela=).

Jag köpte en bluepower stereo till min s60 från företaget BLUEPOWER. Har inte monterat stereon ännu.  Fast dem rekommendera mig att montera en 7 band equalizer mellan stereon och Volvo förstärkare för bästa ljud styrkan.
Ljud styrkan/kvalitén blir 10 gånger bättre än original och det blir extrem bättre tryck med en 7-band equalizer enligt Bluepower. Så med andra ord, så vet jag inte varför jag behöver en sådan när jag har det stora LJUD paketet High Performance som innehåller 9 högtalare.

Jag får väl montera dit stereon o se hur de låter, för man tycker att de ju onödigt o ha en equalizer när jag har de stora ljudpaketet!

2 024 Inlägg
7 februari 2013
Bättre att handla av företag som vet vad de pratar om. Jag anser att de svamlar, tror tom att deras billiga kinastereo inte ens klarar av att ge ett bättre ljud än Volvons original stereo.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

139 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
Bättre att handla av företag som vet vad de pratar om. Jag anser att de svamlar, tror tom att deras billiga kinastereo inte ens klarar av att ge ett bättre ljud än Volvons original stereo.

Exakt så tänkte jag med, helt förvirrade! Fast ska montera den och därefter kolla hur ljudet är, är den dålig åker den tillbaka med snabba ögonblicket. Equaliz o allt skit ska inte behövas!

2 665 Inlägg
7 februari 2013
Kan du berätta om stereon du köpte?
Varför köpte du den? Vad kan den som inte din gamla? Vad jag vet är det väldigt svårt att byta stereo i en bil med orginalstereo.
Du förstör ju hela instrumentpanelen på din fina premiumbil. I den är det bara premium grejer som gäller tycker jag.

139 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Kan du berätta om stereon du köpte?
Varför köpte du den? Vad kan den som inte din gamla? Vad jag vet är det väldigt svårt att byta stereo i en bil med orginalstereo.
Du förstör ju hela instrumentpanelen på din fina premiumbil. I den är det bara premium grejer som gäller tycker jag.

Välkommen till framtiden! smile

http://www.bluepower.se/sv/produkter/lj … grp=567805

2 665 Inlägg
7 februari 2013
Ok modellanpassad. Då kan det ju funka. Hoppas alla finesser funkar 100%.

Med skippa en billig eq. Blir inte bättre.

Mera finesser o funktioner på den nya antar jag....

Fotograf
1 319 Inlägg
7 februari 2013
kan berätta hur du tycker det vart. har sneglat på en sådan till tjejen´s bil men inte kommit så långt ännu.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

139 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
fredda_king skrev:
kan berätta hur du tycker det vart. har sneglat på en sådan till tjejen´s bil men inte kommit så långt ännu.

Den ska monteras till helgen. Hoppas på de bästa!

Fotograf
1 319 Inlägg
7 februari 2013
Momoo skrev:
fredda_king skrev:

då väntar man på resultat om vad du tycker då. för som vissa sagt. blir troligen sämre ljud då Volvo har Alpine grejer i bilarna original. men man får ju i stället bättre förutsättningar att bygga ut systemet på med den andra enheten

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

139 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
fredda_king skrev:
Momoo skrev:
fredda_king skrev:

då väntar man på resultat om vad du tycker då. för som vissa sagt. blir troligen sämre ljud då Volvo har Alpin grejer i bilarna original. men man får ju i stället bättre förutsättningar att bygga ut systemet på med den andra enheten

Ja så är det. Fast jag hat hela 9 högtalare i min bil. Med stora paketet så jag hoppas de låter som volvos hu850 stereo. Skriver på lördag söndag hur ljudet är!

Fotograf
1 319 Inlägg
7 februari 2013
Momoo skrev:
fredda_king skrev:
Momoo skrev:

då väntar man på resultat om vad du tycker då. för som vissa sagt. blir troligen sämre ljud då Volvo har Alpin grejer i bilarna original. men man får ju i stället bättre förutsättningar att bygga ut systemet på med den andra enheten

Ja så är det. Fast jag hat hela 9 högtalare i min bil. Med stora paketet så jag hoppas de låter som volvos hu850 stereo. Skriver på lördag söndag hur ljudet är!

hade det största i min s60R med å de rockade rätt så bra. man får hoppas det iaf. som sagt väntar på resultat

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

559 Inlägg
7 februari 2013
Momoo skrev:
Rickard-v skrev:

Du har missförstått de hela=).

Jag köpte en bluepower stereo till min s60 från företaget BLUEPOWER. Har inte monterat stereon ännu.  Fast dem rekommendera mig att montera en 7 band equalizer mellan stereon och Volvo förstärkare för bästa ljud styrkan.
Ljud styrkan/kvalitén blir 10 gånger bättre än original och det blir extrem bättre tryck med en 7-band equalizer enligt Bluepower. Så med andra ord, så vet jag inte varför jag behöver en sådan när jag har det stora LJUD paketet High Performance som innehåller 9 högtalare.

Jag får väl montera dit stereon o se hur de låter, för man tycker att de ju onödigt o ha en equalizer när jag har de stora ljudpaketet!

Det låter som några som inte vet vad dem talar om, sen när får man mer pulver ur en EQ?? Nej, gå inte på den niten.

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

#GoodToBeBad
856 Inlägg
8 februari 2013
Varför vill du ha den stereon från första början? Om det är för alla funktioner med backkameramöjlighet, TV, pekskärm osv osv så köper jag faktiskt det fullt ut... Volvons OEM-stereo har vare sig USB-ingång eller Mp3-stöd, vilket du knappast är ensam om att sakna på en såpass ny bil.

Men om det är för att få bättre/kraftigare ljud behöver du nog inte ens provmontera den där stereon. Det kommer inte bli bättre, utan i bästa fall likvärdigt ljud mot HU850n. Jag såg att du hade Dolby Surround-paketet med, vilket ger ett bra och klart ljud från högtalarna, men vill man ha lite mer tryck i basen är det bara att köpa adapterkablage och köra på ett till slutsteg med en extra baslåda. Räcker ljudet från högtalarna ändå inte till är det ändå billigare att köpa 9st nya högtalare från ex. Kicker, Alpine eller något annat erkänt bra märke.. smile

139 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
Squidspeed skrev:
Varför vill du ha den stereon från första början? Om det är för alla funktioner med backkameramöjlighet, TV, pekskärm osv osv så köper jag faktiskt det fullt ut... Volvons OEM-stereo har vare sig USB-ingång eller Mp3-stöd, vilket du knappast är ensam om att sakna på en såpass ny bil.

Men om det är för att få bättre/kraftigare ljud behöver du nog inte ens provmontera den där stereon. Det kommer inte bli bättre, utan i bästa fall likvärdigt ljud mot HU850n. Jag såg att du hade Dolby Surround-paketet med, vilket ger ett bra och klart ljud från högtalarna, men vill man ha lite mer tryck i basen är det bara att köpa adapterkablage och köra på ett till slutsteg med en extra baslåda. Räcker ljudet från högtalarna ändå inte till är det ändå billigare att köpa 9st nya högtalare från ex. Kicker, Alpine eller något annat erkänt bra märke.. smile

Den stereon har allt, vill ha den för att underlätta allt i bilen, och när de gäller frågan om bättre ljud än min hu850? Sålänge bluepower stereon spelar lika fint då har de ingen betydelse. Jag kräver o har INTE sagt att jag vill ha kraftigare än de jag har nu. O när jag väl har de stora ljudpaketet så vill jag inte ha en baslåda, nöjer mig med de jag har. Som sagt så provmonterar jag imorgon. Spelar B-power stereon lika fint som jag har det nu då är jag nöjd smile.

559 Inlägg
8 februari 2013
Momoo skrev:
Squidspeed skrev:

Den stereon har allt, vill ha den för att underlätta allt i bilen, och när de gäller frågan om bättre ljud än min hu850? Sålänge bluepower stereon spelar lika fint då har de ingen betydelse. Jag kräver o har INTE sagt att jag vill ha kraftigare än de jag har nu. O när jag väl har de stora ljudpaketet så vill jag inte ha en baslåda, nöjer mig med de jag har. Som sagt så provmonterar jag imorgon. Spelar B-power stereon lika fint som jag har det nu då är jag nöjd smile.

Lycka till, och återkom med svar för detta är ju intressant:-)

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

#GoodToBeBad
856 Inlägg
8 februari 2013
Troligen inte lika många kanaler för ljud ut i den som i din gamla stereo, men det är bara en lekmannamässig gissning från min sida.
I och med att du har surroundpaketet fördelas ju ljudet till 9 olika ljudkällor, och troligen inser inte din nya stereo att den ska göra just det, den tror istället att du bara har 4st högtalare (2+2, fram + bak), som en standardbil.

Som sagt, jag är inte speciellt kunnig på billjud, men det är min gissning.

139 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
Squidspeed skrev:
Troligen inte lika många kanaler för ljud ut i den som i din gamla stereo, men det är bara en lekmannamässig gissning från min sida.
I och med att du har surroundpaketet fördelas ju ljudet till 9 olika ljudkällor, och troligen inser inte din nya stereo att den ska göra just det, den tror istället att du bara har 4st högtalare (2+2, fram + bak), som en standardbil.

Som sagt, jag är inte speciellt kunnig på billjud, men det är min gissning.

Nej men de säkert så som du säger om du kollar på min sida så ser du att de bara 4 kontakter som går till din kontakten. Fast varför den är så de vet jag inte, ska titta igenom lite på inställningar senare, funkar de inte åker den tillbaka.

Fotograf
1 319 Inlägg
9 februari 2013
Momoo skrev:
Putte1 skrev:
Momoo skrev:

Lycka till, och återkom med svar för detta är ju intressant:-)

Nu så har jag provmonterat skitet? Eller va ska man kalla det! De kommer ljud fast inte lika bra som när jag hade Hu-850 stereo. Dock så kommer det inget ljud från höger framdörr. Så vad i helvette kan då problemet vara? Någon som har en aning om det?

okej verkar konstigt får kontakta dom å kolla vad dom säger om det?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Sök