2527
Sök

Slipning av fälgar

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 februari 2013
#21
careau skrev:
Tror nog jag mattar ner lacken bara och slipar äckligt fint smile

Är ju ett j a idiotjobb tongue , men ditt val wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

414 Inlägg
10 februari 2013
#22
Där du har slipat igenom ner till aluminium bör du lägga en grundfärg som dessutom fäster bra på aluminium, finns lite olika.

Hur pass bra fälgen tål vanlig sandblästring lär bero på kvaliten på metallen i fälgen och även vilket tryck man blästrar med... Men jag skulle nog vilja säga att man behöver lägga slipgrund på en sandblästrad fälg för att få bra resultat, har haft en omgång Ace Dino som vart sandblästrade och på de var ytan som på ett 80 papper ungefär.

Om du har slipat fälgen med 60 papper så kan du behöva slipa lääänge för att bli av med alla repor efter det grova pappret.

Beroende på hur fälgen ser ut så spar man sjukt mycket tid med att lämna iväg dem på ett syrabad och efter det glasblästring, men det beror ju såklart på hur fälgen ser ut. Att slipa en kryssekerfälg för hand gör jag inte igen utan då blir det syrabad nästa gång istället...

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74083/74083-2590ab75c3fc7f55486546335117b6bb.jpg

big_smile
Senast redigerat av joH900 (10 februari 2013)

7 393 Inlägg
10 februari 2013
#23
joH900 skrev:
Där du har slipat igenom ner till aluminium bör du lägga en grundfärg som dessutom fäster bra på aluminium, finns lite olika.

Hur pass bra fälgen tål vanlig sandblästring lär bero på kvaliten på metallen i fälgen och även vilket tryck man blästrar med... Men jag skulle nog vilja säga att man behöver lägga slipgrund på en sandblästrad fälg för att få bra resultat, har haft en omgång Ace Dino som vart sandblästrade och på de var ytan som på ett 80 papper ungefär.

Om du har slipat fälgen med 60 papper så kan du behöva slipa lääänge för att bli av med alla repor efter det grova pappret.

Beroende på hur fälgen ser ut så spar man sjukt mycket tid med att lämna iväg dem på ett syrabad och efter det glasblästring, men det beror ju såklart på hur fälgen ser ut. Att slipa en kryssekerfälg för hand gör jag inte igen utan då blir det syrabad nästa gång istället...

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 17b6bb.jpg

big_smile

snygga smile wink


1 624 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#24
Kan någon tips om primer/färg/klarlack? Funderar på biltema, men endå inte....

267 Inlägg
12 februari 2013
#25
careau

åk till temamix  på ringön, så får du riktiga färger, jag skulle lagt på  en färg som heter GPL-S PRIMER, du kan man måla den i princip hur tjock du vill utan att den ska rinna, sen slipa lite. Som slut färg temadur 90( eller någon annan glans som du vill ha) den e fin som fan,  om du skulle vela ha klarlack på det så en temadur clear......kan kolla på jobbet om jag har primer osv så kan du få köpa billigt av mig....har rätt mycket färger på jobbet, jobbar som rostskyddsmålare

rostskyddsmålare

1 624 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#26
Okej, tack för tipset. Skall kolla det när det närmar sig lack smile

5 119 Inlägg
13 februari 2013
#27
tycker du ska undvika biltemas färg. gjorde misstaget att köpa grundfärg där till ett par fälgar. köpte 2 burkar. det gick åt till en fälg. köpte då grundfärg på ok. en flaska räckte till 3 fälgar :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 624 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#28
mb_pucken skrev:
tycker du ska undvika biltemas färg. gjorde misstaget att köpa grundfärg där till ett par fälgar. köpte 2 burkar. det gick åt till en fälg. köpte då grundfärg på ok. en flaska räckte till 3 fälgar :-)

Fick tips om hammarlack på burk, blandat med lite thinner och sprutlacka fälgarna, har en kollega som gjort likadant och fick super resultat..

1 938 Inlägg
13 februari 2013
#29
Tycker du skall räkna ut vad slip-papper, färg och din tid är värd.
Sen räkna lite på att lämna bort jobbet till en firma som pulverlackar, har en här i Kungälv som gör hela jobbet, förut tog han 2000 kr för 4 fälgar för att blästra och pulverlacka i valfri normal kulör.

Räkna lite på det som sagt, ibland är det inte värt att göra det själv.

1 624 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#30
Glesmark skrev:
Tycker du skall räkna ut vad slip-papper, färg och din tid är värd.
Sen räkna lite på att lämna bort jobbet till en firma som pulverlackar, har en här i Kungälv som gör hela jobbet, förut tog han 2000 kr för 4 fälgar för att blästra och pulverlacka i valfri normal kulör.

Räkna lite på det som sagt, ibland är det inte värt att göra det själv.

Nix, lämnar inte bort fälgarna. Betalar i stort sett inte någonting för material, vi har allt på jobbet.
Tiden spelar ingen roll, jag har tid över så jag kan göra det själv.

Skrev även i mitt första inlägg att jag inte tänker lämna bort dom, utan att jag vill göra det själv.
Senast redigerat av careau (13 februari 2013)

1 938 Inlägg
13 februari 2013
#31
careau skrev:
Glesmark skrev:
Tycker du skall räkna ut vad slip-papper, färg och din tid är värd.
Sen räkna lite på att lämna bort jobbet till en firma som pulverlackar, har en här i Kungälv som gör hela jobbet, förut tog han 2000 kr för 4 fälgar för att blästra och pulverlacka i valfri normal kulör.

Räkna lite på det som sagt, ibland är det inte värt att göra det själv.

Nix, lämnar inte bort fälgarna. Betalar i stort sett inte någonting för material, vi har allt på jobbet.
Tiden spelar ingen roll, jag har tid över så jag kan göra det själv.

Skrev även i mitt första inlägg att jag inte tänker lämna bort dom, utan att jag vill göra det själv.

Förstod det, pulverlack är bra mycket hårdare än våtlack som enligt min erfarenhet är väldigt lättrepat.
Kan rekommendera att lägga färgen med en bra spruta om du skall lägga våtlack.

1 624 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#32
Glesmark skrev:
careau skrev:
Glesmark skrev:
Tycker du skall räkna ut vad slip-papper, färg och din tid är värd.
Sen räkna lite på att lämna bort jobbet till en firma som pulverlackar, har en här i Kungälv som gör hela jobbet, förut tog han 2000 kr för 4 fälgar för att blästra och pulverlacka i valfri normal kulör.

Räkna lite på det som sagt, ibland är det inte värt att göra det själv.

Nix, lämnar inte bort fälgarna. Betalar i stort sett inte någonting för material, vi har allt på jobbet.
Tiden spelar ingen roll, jag har tid över så jag kan göra det själv.

Skrev även i mitt första inlägg att jag inte tänker lämna bort dom, utan att jag vill göra det själv.

Förstod det, pulverlack är bra mycket hårdare än våtlack som enligt min erfarenhet är väldigt lättrepat.
Kan rekommendera att lägga färgen med en bra spruta om du skall lägga våtlack.

Jag har egentligen inte fattat begreppet "våtlack"..

1 938 Inlägg
13 februari 2013
#33
careau skrev:
Glesmark skrev:
careau skrev:

Nix, lämnar inte bort fälgarna. Betalar i stort sett inte någonting för material, vi har allt på jobbet.
Tiden spelar ingen roll, jag har tid över så jag kan göra det själv.

Skrev även i mitt första inlägg att jag inte tänker lämna bort dom, utan att jag vill göra det själv.

Förstod det, pulverlack är bra mycket hårdare än våtlack som enligt min erfarenhet är väldigt lättrepat.
Kan rekommendera att lägga färgen med en bra spruta om du skall lägga våtlack.

Jag har egentligen inte fattat begreppet "våtlack"..

Lack som är våt/flytande/innehåller vätska.
Pulverlack är som det låter, pulver, gjort av polymera material, små partiklar/fibrer av plast som man sen skickar in i en ugn när godset är täckt av det, för att det skall smälta ihop till ett hårt skikt.
Det klarar mekaniska påfrestningar "mycket bättre" än våtlack, beroende på vilken våtlack du jämför med. Ett skittjockt lager industri-rostskydd är ju skyddande det med, men passar inte så bra på fälgar kanske..

1 624 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#34
Glesmark skrev:
careau skrev:
Glesmark skrev:

Förstod det, pulverlack är bra mycket hårdare än våtlack som enligt min erfarenhet är väldigt lättrepat.
Kan rekommendera att lägga färgen med en bra spruta om du skall lägga våtlack.

Jag har egentligen inte fattat begreppet "våtlack"..

Lack som är våt/flytande/innehåller vätska.
Pulverlack är som det låter, pulver, gjort av polymera material, små partiklar/fibrer av plast som man sen skickar in i en ugn när godset är täckt av det, för att det skall smälta ihop till ett hårt skikt.
Det klarar mekaniska påfrestningar "mycket bättre" än våtlack, beroende på vilken våtlack du jämför med. Ett skittjockt lager industri-rostskydd är ju skyddande det med, men passar inte så bra på fälgar kanske..

Hur beskriver man hammarlack med thinner då?

1 938 Inlägg
13 februari 2013
#35
careau skrev:
Glesmark skrev:
careau skrev:

Jag har egentligen inte fattat begreppet "våtlack"..

Lack som är våt/flytande/innehåller vätska.
Pulverlack är som det låter, pulver, gjort av polymera material, små partiklar/fibrer av plast som man sen skickar in i en ugn när godset är täckt av det, för att det skall smälta ihop till ett hårt skikt.
Det klarar mekaniska påfrestningar "mycket bättre" än våtlack, beroende på vilken våtlack du jämför med. Ett skittjockt lager industri-rostskydd är ju skyddande det med, men passar inte så bra på fälgar kanske..

Hur beskriver man hammarlack med thinner då?

Skulle ge enkomponents våtlack en stor röst, har du tänkt måla fälgarna med det?
Skall du spruta på så det bör du slänga sprutan efteråt alternativt ENBART ha hammarlack i den framöver.

1 624 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#36
Glesmark skrev:
careau skrev:
Glesmark skrev:

Lack som är våt/flytande/innehåller vätska.
Pulverlack är som det låter, pulver, gjort av polymera material, små partiklar/fibrer av plast som man sen skickar in i en ugn när godset är täckt av det, för att det skall smälta ihop till ett hårt skikt.
Det klarar mekaniska påfrestningar "mycket bättre" än våtlack, beroende på vilken våtlack du jämför med. Ett skittjockt lager industri-rostskydd är ju skyddande det med, men passar inte så bra på fälgar kanske..

Hur beskriver man hammarlack med thinner då?

Skulle ge enkomponents våtlack en stor röst, har du tänkt måla fälgarna med det?
Skall du spruta på så det bör du slänga sprutan efteråt alternativt ENBART ha hammarlack i den framöver.

Med tanke på all silikon o skit? Får låna den av en kollega, han har tydligen använt den till sina fälgar också smile

1 624 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#37
behöver jag lägga massa grundfärg osv innan hammarlacken? Eller är det bara att köra? Kollegan sa att hammarlacken fungerar som en grundfärg, att det bara behövs typ 2-3 lager hammarlack, om jag ville kunda jag ta klarlack efteråt men det blev bra resultat utan klarlack också..

1 938 Inlägg
13 februari 2013
#38
careau skrev:
Glesmark skrev:
careau skrev:

Hur beskriver man hammarlack med thinner då?

Skulle ge enkomponents våtlack en stor röst, har du tänkt måla fälgarna med det?
Skall du spruta på så det bör du slänga sprutan efteråt alternativt ENBART ha hammarlack i den framöver.

Med tanke på all silikon o skit? Får låna den av en kollega, han har tydligen använt den till sina fälgar också smile

Ajjemen just pga silikonerna, det får annan färg att se lustig ut kan man säga. smile

careau skrev:
behöver jag lägga massa grundfärg osv innan hammarlacken? Eller är det bara att köra? Kollegan sa att hammarlacken fungerar som en grundfärg, att det bara behövs typ 2-3 lager hammarlack, om jag ville kunda jag ta klarlack efteråt men det blev bra resultat utan klarlack också..

Man behöver inte lägga grundfärg innan hammarlack, se till att ha en ren yta. Torka ytorna med oljefri thinner på trasa innan lack. Jag skulle vilja påstå att du inte kan lägga klarlack på hammarlack, den ser ut krackelera så att säga.

Låt oss säga att du fått händerna dränkta i motorolja och försöker spola av med vatten, det porlar sig och rinner bara av. Du får samma effekt när du försöker lägga en vanlig lack på hammarlack, det vill dra sig tillbaka och ser ut att ha krackelerat.

På tal om inget, se till att använda en slät hammarlack utan struktur.

1 624 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#39
Glesmark skrev:
careau skrev:
Glesmark skrev:

Skulle ge enkomponents våtlack en stor röst, har du tänkt måla fälgarna med det?
Skall du spruta på så det bör du slänga sprutan efteråt alternativt ENBART ha hammarlack i den framöver.

Med tanke på all silikon o skit? Får låna den av en kollega, han har tydligen använt den till sina fälgar också smile

Ajjemen just pga silikonerna, det får annan färg att se lustig ut kan man säga. smile

careau skrev:
behöver jag lägga massa grundfärg osv innan hammarlacken? Eller är det bara att köra? Kollegan sa att hammarlacken fungerar som en grundfärg, att det bara behövs typ 2-3 lager hammarlack, om jag ville kunda jag ta klarlack efteråt men det blev bra resultat utan klarlack också..

Man behöver inte lägga grundfärg innan hammarlack, se till att ha en ren yta. Torka ytorna med oljefri thinner på trasa innan lack. Jag skulle vilja påstå att du inte kan lägga klarlack på hammarlack, den ser ut krackelera så att säga.

Låt oss säga att du fått händerna dränkta i motorolja och försöker spola av med vatten, det porlar sig och rinner bara av. Du får samma effekt när du försöker lägga en vanlig lack på hammarlack, det vill dra sig tillbaka och ser ut att ha krackelerat.

På tal om inget, se till att använda en slät hammarlack utan struktur.

Japp, slät silver hammarlack står på listan smile Har 2 fälgar kvar att slipa bara.. för man måste väl slipa dom för att hammarlacken skall fästa?

1 938 Inlägg
13 februari 2013
#40
careau skrev:
Glesmark skrev:
careau skrev:

Med tanke på all silikon o skit? Får låna den av en kollega, han har tydligen använt den till sina fälgar också smile

Ajjemen just pga silikonerna, det får annan färg att se lustig ut kan man säga. smile

careau skrev:
behöver jag lägga massa grundfärg osv innan hammarlacken? Eller är det bara att köra? Kollegan sa att hammarlacken fungerar som en grundfärg, att det bara behövs typ 2-3 lager hammarlack, om jag ville kunda jag ta klarlack efteråt men det blev bra resultat utan klarlack också..

Man behöver inte lägga grundfärg innan hammarlack, se till att ha en ren yta. Torka ytorna med oljefri thinner på trasa innan lack. Jag skulle vilja påstå att du inte kan lägga klarlack på hammarlack, den ser ut krackelera så att säga.

Låt oss säga att du fått händerna dränkta i motorolja och försöker spola av med vatten, det porlar sig och rinner bara av. Du får samma effekt när du försöker lägga en vanlig lack på hammarlack, det vill dra sig tillbaka och ser ut att ha krackelerat.

På tal om inget, se till att använda en slät hammarlack utan struktur.

Japp, slät silver hammarlack står på listan smile Har 2 fälgar kvar att slipa bara.. för man måste väl slipa dom för att hammarlacken skall fästa?

Måste och måste vet jag inte, men jag hade gjort det i alla fall. Dumt att chansa.
Visa gärna lite bilder på hur det blev sen smile


Sök