steifan skrev:
zoopåse skrev:
Många snöar in på Volvo. Jag har exakt samma sits som du och skaffade en 320dA -09 som drar nästan precis 0,50 i 120km/h. Underhållsfritt partikelfilter, självregenererande, kamkedja och alltså inga dyra servicear alls. Låg skatt, låg värdemiskning/mil. Drar garanterat mindre än motvarande Volvo-diesel med 177hk. Finns en EDE-variant som drar ännu mindre med bl.a. högre växlad låda om man står ut med manuell.
Nackdelen med BMW-diesel är ju att det är väldigt dyrt att byta det underhållsfria partikelfiltret
Dock inte värre än Kia.
http://www.teknikensvarld.se/2011/02/18 … lost-dyrt/"Mikael De Geer, informationschef BMW, svarar
Vad gäller för BMW:s dieselbilar och deras partikelfilter?
– Det är riktigt att partikelfiltret behöver bytas på alla våra dieselbilar någon gång mellan 16 000 och 22 000 mil. När det inträffar beror på hur bilen körs, så det finns inga fasta intervaller utan det är bilens serviceindikering som gäller.
Prisnivån som ni har fått indikerad är riktig, någonstans mellan 15 000 till 20 000 kronor beroende på modell, och den stora kostnaden är filtret. Arbetet gör man på en till två timmar beroende på modell."
Edit: Mera läsning:
http://www.vibilagare.se/reportage/part … bomb-34306
Jo dyrt är filtret, men det kan knappast anses som en nackdel jämfört med Volvo DRIVe. 6000:- för påfyllning av additiv och 12.000:- för filtret ger 18.000:- per 12.000mil eller 1.50:-/mil. Som en jämförelse är BMW´s riktpris 16.700:- för filterbyte, sedan kan det säkert variera som de nämner i artikeln ovan.
Men om man räknar så framstår BMW som lite mindre påfrestande för plånboken, vid 24.000mil har man ett relativt eller helt nytt filter till priset av knappt 17.000:- i sin tysk medan ens Volvo kostat 36.000:- under samma period. Nåja man får trösta sig med att man inte äger en VW V10 TDI vars två filter kostar 35.000:- att byta ut.
Angående det här med att tvätta filtret hade jag inte hoppats för mycket på det, problemet är två med ett partikelfilter och jag tänkte försöka förklara dem om det finns någon här som inte vet.
1. Bilen renar filtret genom att höja avgastemperaturen så att partiklarna som samlats i filtret förbränns genom en kemisk process, om man kör mycket korta sträckor hinner bilen aldrig starta eller slutföra den här processen och filtret blir mättat med sot i förtid. Och det är när filtret är fyllt med mer sot än det kan förbränna en tvätt är effektiv, då kan den kemiska processen fungera igen om man inte fortsätter och kör korta sträckor.
2. Det är när den kemiska processen är förbrukad som filtret anses vara förbrukat, i det läget hjälper inte en tvätt eftersom filtret snabbt kommer mättas med sot igen i och med att det inte kan rena sig självt längre. Då får man öppna plånboken och låta det svida.
Jag tror man lurar sig själv om man tänker att det bara behövs en tvätt och sedan håller filtret. En livslängd för en bil är ett lurigt juridiskt begrepp, en amerikansk definition är 100.000miles/16.000mil till exempel. Det räcker alltså att batteriet i en hybridbil, oljan i automatlådan eller partikelfiltret är dimensionerat för 16.000mil så kan tillverkaren påstå att det håller bilens livslängd ut i det landet.