VipMartie skrev:
Hej!
Har en Honda Civic FK2 1.8 Sport -06 med lite bekymmer! Den har rullat strax under 13 000mil och varit ägd av en äldre dam tidigare, vars jag köpte bilen av en mycket känd och seriös honda firma, som hon sålde bilen till. Bilen har också full stämpel historik från denna firma sedan bilen var ny.
Bilen har garanti, från bilfirman i ca 4 dagar till... firman har varit mycket hjälpsam, men däremot så är det just typiskt att ingen av oss riktigt förstår problemet helt. Har varit inne hos firman tidigare där vi har letat oljeläckage utan resultat. Nu har kopplingen börjat slira ibland (läs nedan) och firman vill att jag gör återbesök hos dem, men jag känner inte att det kommer ge något (då jag bor nästan 6 mil från firman) och vet att dem inte kommer hitta något (läs mer nedan för detalj).
Har haft 2 problem med bilen...
Problem nr 1 är att det försvinner olja, ca halv liter på 500mils körning (kanske lite i sammanhanget, men mycket för att vara Honda kanske?). Det finns ingen symptom till läckage någonstans runt motorn eller för den delen, på motorn. Det är rent och fint överallt! Förhoppningsvis är det så enkelt att den helt enkelt förbränner lite olja under kyliga perioden? Bilen har, som nämnt ovan, varit inne hos firman för kontroll, men inget hittades.
Problem nr 2 (som kanske beror på nr 1?). När jag har suttit i kö en längre tid och sedan kommer ur kön, märker jag att kopplingen slirar väldigt lätt (nej, jag tantslirar inte på kopplingen under kön). Jag behöver bara trycka ner ca 1/3 av gasen vid högsta växeln, runt 70km/h, för att få den att släppa. Därefter ungefär 10 minuters körning (givetvis inte med konstant slirande koppling) så är det omöjligt att framkalla kopplingssliret hur jag än försöker... Därefter har jag ju trott på att det kanske läcker från packboxen in till kopplingshuset! Misstänkte att oljan får kopplingen att slira och sedan vid en stund så slungas eller bränns oljan upp och jag får åter bra grepp igen. Nu har firman bett mig komma in på ny undersökning, men eftersom jag inte kan få fram kopplingssliret om jag inte har suttit i kö i ca 1 timme och krypkört så verkar jag inte alls kunna få fram det minsta slir...
Därför har jag min misstanke... Hur beter sig en koppling som inte är slut, men håller på tar slut? Jag har bara kört bilar där kopplingen har varit näst intill slut, då slirar det hela tiden. I mitt fall slirar den endast vid krypkörning under längre tid (typ nästan 1 timme?). Detta innebär alltså att jag måste sitta i en timmes kö och krypköra för att bevisa kopplingssliret.
Märkte en sak när jag köpte bilen, som var att kopplingen tog rätt högt jämfört med övriga japanare som jag har provat, men eftersom jag inte fick kopplingen att slira innan köp, så hade jag i huvudet att det ska vara så.
Hissade upp bilen och rev inspektionsluckan in mot kopplingshuset för att se om jag kunde hitta spår av olja. Enligt bild (
http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/1.jpg) så ser det jätte fint och rent ut, inget spår av olja. Även kopplingshydrauliksystemet ser torrt och rent ut, så ingen olja har runnit längs med gaffeln (med frisk damask) in till kopplingen.
Däremot hittade jag en olikhet i vätskorna (
http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/2.jpg). Den till höger är bromsvätska (DOT4) och den till höger är kopplingsvätska (DOT4) och de ser inte i samma skick. Notera att det är separat vätskesystem för broms och koppling. Tror dessvärre inte på att vätskan ska ha något med sliret att göra, men ställer ändå frågan! Här är närmare bilder:
Bromsvätskan:
http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/3.jpgKopplingsvätskan:
http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/4.jpgSom nämnt innan, bilen har varit ägd av en äldre dam... och frågan till er... är det troligt att även någon som slirar väldigt mycket på kopplingen kan få den att ta slut på knappt 13 000 mil? Någon som vet vad kopplingsbyte på civic kan gå på?
MVH / Martie