Jag är tråkig och börjar med att räkna bort E30, det är den klart äldsta modellen, den står högt i pris och är en lite sämre bil än E34 och E36 i allt från komfort, bränsleförbrukning och så vidare till en bakvagn med lömskt uppträdande i halka. Med åldern rätt får man ändå säga, E30 är en härlig modell men den vettigaste från BMW är det inte i mina ögon.
E34 är den mer klassiska BMWn, en släng från tyskarnas hysteri under 80-talet då de skulle skruva ihop bilarna nästan lite löjligt väl. E-klass W124 slog BMWn på fingrarna, men det är inte många bilmodeller som har den kassaskåpskänsla E34 bjuder på trots att modellen är 25år gammal.
Väldigt stryktålig modell där nackdelarna kan begränsas till slitage på grund av hög vikt och hård körning, tunt topplock på de två första årsmodellerna av 525i (M20-motorn som 1990 byttes till näst intill odödliga M50) och enklare former av elfel som ofta beror på ärg i kontakter vilket kan lösas med hjälp av en burk elspray. En hyfsat skött E34 lever länge.
E36 är lite enklare utförd än E34 och även om utseende är en smakfråga tycker jag inte att E36 har samma stil och pondus som storebror har. Men E36 har en betydligt trevligare styrning, ett mer konsekvent beteende och komfort som påminner om den i E34. Det är den modernare och smidigare bilen helt enkelt, från och med 1995 har den dessutom modernare motorer. En 323i eller 328i E36 är mest BMW för pengarna av de modeller som är aktuella här om du frågar mig.
Om du köper en E34 eller E36 så leta efter en bil med ASC vilket på BMW-språk står för ett effektivt antispinn-system, du kommer uppskatta den finessen tro mig!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.