4111
Sök

Hur mycket dricker en volvo 745 16 valve -89

20 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#1
tja funderar på att köpa en Volvo 745 16 valve.

så funderar hur mycket dricker den?  och är de mycket problem med den motorn ??
tack på förhand!! smile

773 Inlägg
19 februari 2013
#2
940kungen skrev:
tja funderar på att köpa en Volvo 745 16 valve.

så funderar hur mycket dricker den?  och är de mycket problem med den motorn ??
tack på förhand!! smile

dricker som vilken 740 som helst dock mycket roligare:D och ang motorproblem så är väl det endast när man ska på och trimma om det inte görs rätt men så är det ju med alla bilar


20 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#3
aa okej för har hört att man inte kan köra dom under liten ?

är de stor skillnad emellan vanlig gl och en 16 valve ??

236 Inlägg
19 februari 2013
#4
Farsans automatare drar runt 1.2-1.5 liter / mil.
Det är den raka 4an på 116 hästar.

Power is measured in dB

20 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#5
jag skrev en volvo 745 16 ventil ingen vanlig rak 4

773 Inlägg
19 februari 2013
#6
ägt och kört 16 ventilare kan säga att du kan få dem både billigare och dyrare en 116 hästars, hade en 4 vxl od m47? och självaste motorn vart lite trimmad till ca 200 hästar kanske, räckte till att köra ifrån orginal volvo t4 och där räckte en tank mellan 40-55 mil så det går.
Och ang gl så ska du helst sikta på glt då den är lite roligare i utrustningsväg tongue enda skillnaden
Senast redigerat av silversnurran (19 februari 2013)


324 Inlägg
19 februari 2013
#7
Jag har själv en 740 16v (B234F, samma motor som i din 745a om det är en vanlig 16v).
Kör den på ca 1,1-1,2l/mil, och då är det både "riktig körning, nästan lagligt" och buskörning.
Original i motor bortsett från bortplockad balansaxel, som i princip alla plockar bort. har 2,5" avgas från kat med, blev piggare smile
Har M46-lådan, 4vxl+OD.

Lite ventilknack ibland när man startar den kall, men det har alltid försvunnit när man dragit ut den ett par växlar. (har hänt ca 5ggr)
Älskar motorn, riktigt gött vrid, kommer en fin kick på 4000rpm och drar fint upp till 6000rpm. smile

Silversnurran: M47 har 5vxl.

I det stora hela så rekommenderar jag den, är det något mer du undrar så är det bara att fråga. smile
Senast redigerat av Catoxxo (19 februari 2013)


20 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#8
man tackat man tackar .. jo skulle ju sälja 940 nå och satsa på en 745 med usa front .

att hitta motordelar till 16 är det svårt dyrt ??

324 Inlägg
19 februari 2013
#9
940kungen skrev:
man tackat man tackar .. jo skulle ju sälja 940 nå och satsa på en 745 med usa front .

att hitta motordelar till 16 är det svårt dyrt ??

Beror väl på vad du menar för motordelar, vanliga servicegrejer som stift, filter, packningar etc är ju självklart inga problem wink Finns begagnade toppar på blocket för ett par tusenlappar.

Värt att nämna är väl att, går kamremmen på en 16-ventilare så kan ventilerna bli mosade, i jämförelse med dom flesta 8v-motorerna som bara behöver nollställas vid remras.


20 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#10
jo man får vara noggrann vid kamremsbytena

23 Inlägg
19 februari 2013
#11
940kungen skrev:
man tackat man tackar .. jo skulle ju sälja 940 nå och satsa på en 745 med usa front .

att hitta motordelar till 16 är det svårt dyrt ??

Dem flesta reservdelar till 16 ventilare är dyrare än till en vanlig GL. Kan dock va för jag själv köpt från Rejmes. Annars jävligt rolig bil å köra och får man en 131hk GL jämte sig så är de bara skicka ner någon växel så har han inte en chans wink


20 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#12
aa fint de ju att man kan dra någon nu för tiden

* Voff voff *
10 694 Inlägg
19 februari 2013
#13
Hade en så´n för 10-12 år sedan och den var riktigt trevlig. Har inget minne av att den skulle varit särskilt törstig, men däremot att den var betydligt roligare än en vanlig 116 hk. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

23 Inlägg
19 februari 2013
#14
Dom ligger på samma förbrukning som en vanlig GL så länge man inte ligger på 4000rpm+ allt för ofta, för då ligger dom utan problem på 1,5L milen wink


20 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#15
aa okej då vet man ju .. är är fett sugen på en sådan smilesmile

23 Inlägg
19 februari 2013
#16
Köper du sen en -88 så har du mindre krav för utsläpp ju, ganska skönt vid besiktning wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
19 februari 2013
#17
940kungen skrev:
tja funderar på att köpa en Volvo 745 16 valve.

så funderar hur mycket dricker den?  och är de mycket problem med den motorn ??
tack på förhand!! smile

Det beror mycket på hur du kör oxå, du kan säkert få den att dra flera liter om du leker lite.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

20 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#18
ja jag fattade det också smile  tänkte mest normal körning big_smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
19 februari 2013
#19
940kungen skrev:
ja jag fattade det också smile  tänkte mest normal körning big_smile

Jojo, Volvo har väl aldrig varit riktigt kända för att gå snålt men skulle gissa (ren gissning alltså) 0,9-1,2.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Bakhjulsdriven
340 Inlägg
19 februari 2013
#20
Har ägt och kört min 1989 744 GLT 16v sedan 2008 och drygt 6500 mil nu. (B234F + M46OD senare M90)
Har de senaste två åren kört den på 100% E85 (spridare från SAAB 2,0t). Dricker blandad körning 13l / 100km.
Körde den nästan alltid på litern milen när jag körde på bensin "vettig" körning dvs till & från jobbet affären etc.
Är du ute å sladdar i nysnön är du uppe på 1,5 liter utan problem.
Jag har även laborerat med extractor grenrör & kamaxlar från ENEM + chippning & lite annat men gav bara runt 165 hk & 220 nm.
Motorn är inga problem att hålla på med, gott om utrymme och lätt att komma åt.
En avgasventil spräcktes och då lyfte jag själv toppen och lämnade in för byte av ventilen sedan tillbaks med allt igen. Hade bara meckat Volvo 8ventilare innan.
Den är som vilket rödblock som helst men såklart måste man vara mer noggrann med kaminställning etc.
Ett hett tips är också att byta skruven till oljepumpsdrevet då det hänt många att den gått av då har du ventilsallad på en gång.
Annars en mycket trevlig maskin för att vara så pass gammal och ett kanonalternativ till 7/900 turbo och även som ett mkt piggare alternativ till en vanlig GL. Ser fram emot många fler mil i min egen.
Mvh



Sök