3855
Sök

Volkswagen 4D Caravelle går bara på 3 växlar

13 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
Hej vi har en Volkswagen 4D Caravelle där växeln känns helt slapp och det går bara få i 3 växlar jag har googlat i evigheter efter ritningar och svar på vad som kan vara problemet men kan tyvärr inte hitta något, så om någon vänlig bil intresserad kanske kan ge mig ett svar på vad som kan vara fel och även berätta om det går att ordna själv eftersom verkstäderna här tar priser som är långt från humana så vore jag evigt tacksam.

6 639 Inlägg
23 februari 2013
Vilka växlar går i?
Miltal?
Nybytt koppling?

De/Dem

13 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
1,2,3,4 ej backen och 5an miltal har jag inte på rak arm men det är en 91 så det har ju gjort några mil smile kopplingen är inte bytt nyligen vi har bara haft den 9 månader ungefär så vet inte om när den bytes senast.

6 639 Inlägg
23 februari 2013
Om du drar åt handbromsen, lägger i de växlar som inte går sen startar bilen med kopplingen nertryckt.
Börjar rulla/gunga med dem och provar att lägga i dem igen, funkar det eller skaver det då?

Eller tar bara emot rejält?

De/Dem

13 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
Dom växlarna går inte lägga i alls och när tjejen körde och det hände skavde det antagligen pga att hon inte tryckte ner kopplingen helt säger hon så ska vi testa ditt förslag ändå?
Senast redigerat av alandicade (23 februari 2013)

6 639 Inlägg
23 februari 2013
Är det åt helsike så är det! Skadar alltså inte att prova då.

Om växlarna inte går i när allt är avstäng känns det som ett större mekaniskt haveri i lådan.

De/Dem

13 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
Glömde även nämna att det går att lägga i backen från motorutrymmet det kanske är hjälpande tongue

13 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
Blir ingen skillnad om man försöker det där men som sagt så går alla växlar få i om man tar det från motor utrymmet bara spaken som är slapp och inte vill sätta i växlarna

13 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
För dom som vill veta så har det med växelstaget och kulan att göra

Sök