2558
Sök

Volvo 945 turbo 95- går inte som den ska!!

114 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan, köpte mig en ny bil idag (en volvo 945 turbo 95a).
Körde den hem ifrån uppsala helt utan problem eller missljud.

Men väl hemma i västerås så började bilen hacka och den vill dö vid låga varv..
Vid ca 1000-2000 varv så blöddrar den.. Och låter som att den ska dö.
Men när man kommer upp vid 2500 Varv (om man nu gör det..) så går den bättre!
Den går bättre om man ger den startgas, och då går den nästan som den ska.

Vet ej vad felet kan vara, har bytt lmm men felet kvarstod.

Någon som vet vad felet kan vara ?

Tack på förhand // Emil
Senast redigerat av cannik (24 februari 2013)


679 Inlägg
24 februari 2013
#2
Bränslepumpen?

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
24 februari 2013
#3
Tomgångsmotorn?
Pumpen?
soppa läcka?
Soppa filter?

Låter ändå som LMM ? ..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

114 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#4
Den går kanon på tomgång..
Den läcker inte soppa.

Ska kolla pumpen idag hade jag tänkt! smile


// Emil


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
24 februari 2013
#5
kan ju vara soppa relät oxå ?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

21 Inlägg
25 februari 2013
#6
En kompis 740 betedde sig likadant, och då vart de kamremmen som hoppat "ett par" kuggar... Så kika remmen! smile
Mvh

114 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#7
Tackar felet löst! smile


97 Inlägg
25 februari 2013
#8
Skriv gärna vad felet var så kan du hjälpa andra som söker smile


114 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#9
Felet var att den käkade upp lmm, vad det beror på är en så länge oklart..

Mvh


114 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#10
Bilen har käkat upp ännu en lmm.. "3 st" som pajjat nu!
Det finns och en del olja i lmm huset och i luftfiltret.

Vet ej vad felet kan vara. ?!
Någon som kan ha en aning ?

Tack på förhand!
// Emil


88 Inlägg
28 februari 2013
#11
turbo ras i värsta fall ?sad


1 Inlägg
28 februari 2013
#12
byt bussningar i turbon så funkar det smile

31 Inlägg
28 februari 2013
#13
vad kör du med för luftfilter?  om det är ett sportfilter kanske du ska byta det om det är inoljat som det ska va på vissa sportfilter, så fort det hamnar olja på lmm tråden bränns det fast och snart går den sönder.

kolla även turbo så det inte är jätteglapp, och gör rent så mkt som möjligt överallt, gör även rent vevhusventilationsburken om du orkar, skulle den vara tät så trycker den kanske upp lite olja genom slangen från burken som går till slangen mellan lmm och turbo om du har kvar den!

hoppas det slutar krångla för dig!

Mvh: thomas
Senast redigerat av brainox (28 februari 2013)

22 Inlägg
Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
1 mars 2013
#15
låter helt klart som att de e turbon som e slut..
så antingen en lager renovering eller bara att byta skiten istället! tongue

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

114 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#16
Tack för alla svar!
Bussningarna i turbon är slut så blir att byta dom, klåparen som hade bilen innan hade också bara kört med en halv packning mellan turbo och grenrör..
// Emil


31 Inlägg
2 mars 2013
#17
gött att du hittade felet! orginal så finns det dock ingen packning mellan turbo och grenrör, utan det är bara en labyrinttätning därimellan (det är den ju lilla upphöjningen runt hålet på flänsen mot turbo) men det visste du säkert redan wink

Mvh: thomas

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
3 mars 2013
#18
brainox skrev:
gött att du hittade felet! orginal så finns det dock ingen packning mellan turbo och grenrör, utan det är bara en labyrinttätning därimellan (det är den ju lilla upphöjningen runt hålet på flänsen mot turbo) men det visste du säkert redan wink

Mvh: thomas

de e bara att klippa till sig en aluminium packning så har du de tätt..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

2 266 Inlägg
4 mars 2013
#19
Saab_Guden skrev:
brainox skrev:
gött att du hittade felet! orginal så finns det dock ingen packning mellan turbo och grenrör, utan det är bara en labyrinttätning därimellan (det är den ju lilla upphöjningen runt hålet på flänsen mot turbo) men det visste du säkert redan wink

Mvh: thomas

de e bara att klippa till sig en aluminium packning så har du de tätt..

Som smälter när man rödglödgar grenröret wink

svetsdiff !!!

31 Inlägg
4 mars 2013
#20
ja just det, alu packning funkar inte så bra med lite temp i grenrör/turbo, det smälter rätt fort.
ta istället koppar om du nu ska ha en packning där wink


Sök