2810
Sök

Korta fjäderben för att opel dämpare i 740 ben :)

235 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej håller på att bygga coilovers till 740in funderar på att slänga i opel dämpare i benen men e osäker smile Har två frågor smile Var kortar jag benet ? och tror ni de blir för lågt me opel dämpare för de e som 740ins dämpare i bött när de e max uppe smile

Volvo 4 Life

1 231 Inlägg
24 februari 2013
#2
Daahornbo skrev:
Hej håller på att bygga coilovers till 740in funderar på att slänga i opel dämpare i benen men e osäker smile Har två frågor smile Var kortar jag benet ? och tror ni de blir för lågt me opel dämpare för de e som 740ins dämpare i bött när de e max uppe smile

Det måste ju bli jäääävligt lågt?  jag kör med 240 dämpare till min 940 och där ligger däcket i höjd med skärmkanten i högsta läget.. Så jag tror det blir alldeles för kort ben! Sen kortar du det ju bara på lämpligt ställe smile tror jag kapade cirka 10cm nedanför toppen smile


235 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#3
Zzoink skrev:
Daahornbo skrev:
Hej håller på att bygga coilovers till 740in funderar på att slänga i opel dämpare i benen men e osäker smile Har två frågor smile Var kortar jag benet ? och tror ni de blir för lågt me opel dämpare för de e som 740ins dämpare i bött när de e max uppe smile

Det måste ju bli jäääävligt lågt?  jag kör med 240 dämpare till min 940 och där ligger däcket i höjd med skärmkanten i högsta läget.. Så jag tror det blir alldeles för kort ben! Sen kortar du det ju bara på lämpligt ställe smile tror jag kapade cirka 10cm nedanför toppen smile

Okej får nog bli okortat sen med distanser som går flytta ovanför och nedanför stötdämparn då går de få upp den 6-7 cm smile

Volvo 4 Life

25 Inlägg
24 februari 2013
#4
Zzoink skrev:
Daahornbo skrev:
Hej håller på att bygga coilovers till 740in funderar på att slänga i opel dämpare i benen men e osäker smile Har två frågor smile Var kortar jag benet ? och tror ni de blir för lågt me opel dämpare för de e som 740ins dämpare i bött när de e max uppe smile

Det måste ju bli jäääävligt lågt?  jag kör med 240 dämpare till min 940 och där ligger däcket i höjd med skärmkanten i högsta läget.. Så jag tror det blir alldeles för kort ben! Sen kortar du det ju bara på lämpligt ställe smile tror jag kapade cirka 10cm nedanför toppen smile

Varför 240-dämpare? Blev lite nyfiken bara smile


2 266 Inlägg
24 februari 2013
#5
V-Classon skrev:
Zzoink skrev:
Daahornbo skrev:
Hej håller på att bygga coilovers till 740in funderar på att slänga i opel dämpare i benen men e osäker smile Har två frågor smile Var kortar jag benet ? och tror ni de blir för lågt me opel dämpare för de e som 740ins dämpare i bött när de e max uppe smile

Det måste ju bli jäääävligt lågt?  jag kör med 240 dämpare till min 940 och där ligger däcket i höjd med skärmkanten i högsta läget.. Så jag tror det blir alldeles för kort ben! Sen kortar du det ju bara på lämpligt ställe smile tror jag kapade cirka 10cm nedanför toppen smile

Varför 240-dämpare? Blev lite nyfiken bara smile

240 dämparn är cirka 2cm kortare än 740 därför är den lättare att stoppa och och ändå ha fjädern fast. opel dämparn är ju mycke kortare än så och då behövs nog en distans i benet så den sitter fast.

svetsdiff !!!

1 231 Inlägg
24 februari 2013
#6
PMPerformance skrev:
V-Classon skrev:
Zzoink skrev:

Det måste ju bli jäääävligt lågt?  jag kör med 240 dämpare till min 940 och där ligger däcket i höjd med skärmkanten i högsta läget.. Så jag tror det blir alldeles för kort ben! Sen kortar du det ju bara på lämpligt ställe smile tror jag kapade cirka 10cm nedanför toppen smile

Varför 240-dämpare? Blev lite nyfiken bara smile

240 dämparn är cirka 2cm kortare än 740 därför är den lättare att stoppa och och ändå ha fjädern fast. opel dämparn är ju mycke kortare än så och då behövs nog en distans i benet så den sitter fast.

det var inte meningen att jag skulle köra på 240 dämpare, men sen gjorde jag ett misstag så fjädrarna glappade 1cm i högsta läget... därför kör jag 240 så fjädern sitter i spänn när man hissar wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
25 februari 2013
#7
man vill inte bara ha en kortare kolvstång utan att hela stötdämparen är kortare så man fortfarande har bra fjädrningsväg.

att sätta distanser förstör mer än vad det hjälper eftersom karossen och fjäderbenet kommer stoppa fjädrningen och man får en kort fjädrningsväg som är väldigt negativt för väghållningen

så med en kort dämpare ska man även korta fjäderbenet för att det ska bli ett bättre resultat

enda skillnaden är att dom eventuellt går med på att släppa igenom det på bes om dom inte inser att fjädringsvägen är för dålig

Kör fort så hinner inget hända...

165 Inlägg
25 februari 2013
#8
Man kan korta och lägga i spacer i botten på fjäderbenet/dämparröret, det brukar man få göra på ae86or när man sätter i mr2/ae92 dämpare.


235 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#9
Growe skrev:
man vill inte bara ha en kortare kolvstång utan att hela stötdämparen är kortare så man fortfarande har bra fjädrningsväg.

att sätta distanser förstör mer än vad det hjälper eftersom karossen och fjäderbenet kommer stoppa fjädrningen och man får en kort fjädrningsväg som är väldigt negativt för väghållningen

så med en kort dämpare ska man även korta fjäderbenet för att det ska bli ett bättre resultat

enda skillnaden är att dom eventuellt går med på att släppa igenom det på bes om dom inte inser att fjädringsvägen är för dålig

kör utan fjädrar nu så all är väl bättre än de smile har besiktnings fjäderben smile

Volvo 4 Life

1 Inlägg
1 augusti 2014
#10
Till vilken Opel är Opel stötdämparna? smile

En kille som gillar att sladda.

2 266 Inlägg
2 augusti 2014
#11
Opel vectra tror de var första vectra modellen. Som jag jämförde med på biltema mot en 940 dämpare, plockade ur bägge ur kartongen och jämförde så.

svetsdiff !!!


Sök