4313
Sök

Köpråd: första bil bränslesnål!!!

124 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Tjenare allihopa

Jag söker en förstabil som är bränslesnål

Max begangnat inköpspris är 20 000

Inga större krav mer än att den ska va riktigt bränslesnål, typ 0.7 med en tung höger!
Bryr mig inte direkt om hur den ser ut eller om den gör 0-100 på 5 sek

De jag ska göra med bilen är, en mil till jobbet på morgon, en mil till tränig sen två mil hem då! Snitt ungefär!
Sen blir de ju självklart lite extra på helgerna!

Med vänlig hälsning, // pata

453 Inlägg
26 februari 2013
Om du höjjer budgeten lite så får du en citroen c1,toyota aygo,peugeot 107.

Har själv en sån att pendla med en citroen c1 2008.
Helt okej pigg för så liten motor stolarna är förvånansvärt sköna 300 skatt om året  brukar komma nästan exakt 65-70mil på 35liter. Då kör jag landsväg 1,5mil sen stan ca 5-8km i stan.

Helt klart nöjd, min kostade dock ganska mkt mer än 20k men går säkert hitta billigare med mer mil och äldre osv

124 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Timjoh skrev:
Om du höjjer budgeten lite så får du en citroen c1,toyota aygo,peugeot 107.

Har själv en sån att pendla med en citroen c1 2008.
Helt okej pigg för så liten motor stolarna är förvånansvärt sköna 300 skatt om året  brukar komma nästan exakt 65-70mil på 35liter. Då kör jag landsväg 1,5mil sen stan ca 5-8km i stan.

Helt klart nöjd, min kostade dock ganska mkt mer än 20k men går säkert hitta billigare med mer mil och äldre osv

Jo jag vet att dom är snåla, men maxet är 20 000

5 131 Inlägg
26 februari 2013
en skoda felicia skulle säkert uppfylla dina krav smile med lite letande och prutande så bör du kunna hitta en fabia i lämplig prisklass smile min första tanke var en polo och det skulle nog funka för dig om du söker en mindre bil smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 740 Inlägg
26 februari 2013
Ska du ha så snålt som möjligt till din budget så är det väl en Nissan Micra du ska satsa på, rent livsfarliga bilar men går billigt wink

Annars är det nog bilar i Golf-storlek från mitten av 90-tal som ligger i rätt pris och är lagomt billig att äga och köra.

Du snittar runt 4mil/dag, det blir 1460mil/år så en diesel är nog inte att rekommendera då skatten är så pass dyr, annars hade jag rekommenderat en Mercedes 250d från början av 90-talet då dessa går billigt fastän dem är stora och bekväma.

6 655 Inlägg
124 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Malheus skrev:
Ford Fiesta eller Focus.

http://www.blocket.se/ostergotland/Ford … 14&w=1
http://www.blocket.se/ostergotland/Ford … 14&w=1

(Såg ingen Fiesta inom Östergötland)

fan så stora bilar måste ju dra en massa? aldrig under 0.7 med en tung höger?? smile

124 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
kom igen grabbar fler exempel tack! skriv gärna vad dom drar också! big_smile

fläskpannkaka
856 Inlägg
27 februari 2013
Köp inte en cheva pickis hahaha

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

124 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Lowmotion skrev:
Köp inte en cheva pickis hahaha

ooooohhhhhreeeeaaaaahllyyyyy?

Sous Chef
389 Inlägg
27 februari 2013
Hade en flesta 99 årsm
Drog aldrig över o.65 hur man än körde smile

Forummoderator
18 149 Inlägg
27 februari 2013
VW Polo SDi. Förvisso diesel men de är ju mindre känsliga på tung högerfot. Den rullar lätt på ca 0.55-0.60. Hade en själv för ett gäng år sedan som pendlarbil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
27 februari 2013
en grej jag inte förstår är varför bilen ska va bränslesnål om du har en tung höger ?

en bränslesnål bil är långsam och blir inte snabbare för att du trycker foten genom golvet, bättre att bestämma sig för om man vill ha en snabb och törstig eller långsam men snål. Om man nu sen köper den snåla bilen så finns det ju absolut ingen mening att köra runt och plåga skiten ur den, då försvinner ju hela poängen med att ha en snål bil !

Sen tror jag knappt det finns någon bil som snittar under 0,7 om du har en tunghöger fot ! jag kan utan problem få min fars passat tdi att dricka över 1 liter milen... och med den snittar man 0,5 och strax under det i vanliga fall.

Men ska du ha en snål bil som är billig att äga så tipsar jag om seat arosa
Senast redigerat av CHEEVA (27 februari 2013)

1 853 Inlägg
27 februari 2013
Mitt tips är att kika lite på: "Volkswagen Lupo" Är billig och drar inte mycket soppa!. Enda negativa är väll att det är inge bil som är gjord att krocka med direkt..

/mvh soyd

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
27 februari 2013
soyd skrev:
Mitt tips är att kika lite på: "Volkswagen Lupo" Är billig och drar inte mycket soppa!. Enda negativa är väll att det är inge bil som är gjord att krocka med direkt..

/mvh soyd

lupon är skit bra, dock får man en seat arosa till mycket mindre pengar även om det är exakt samma bil fast med annat emblem

175 Inlägg
27 februari 2013
Skoda pickup /  Vw caddy

Chevroler c1500 454ss "489cui"
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....

2 405 Inlägg
27 februari 2013
Senast redigerat av Nybergrobin (27 februari 2013)

fläskpannkaka
856 Inlägg
27 februari 2013
CHEEVA skrev:
en grej jag inte förstår är varför bilen ska va bränslesnål om du har en tung höger ?

en bränslesnål bil är långsam och blir inte snabbare för att du trycker foten genom golvet, bättre att bestämma sig för om man vill ha en snabb och törstig eller långsam men snål. Om man nu sen köper den snåla bilen så finns det ju absolut ingen mening att köra runt och plåga skiten ur den, då försvinner ju hela poängen med att ha en snål bil !

Sen tror jag knappt det finns någon bil som snittar under 0,7 om du har en tunghöger fot ! jag kan utan problem få min fars passat tdi att dricka över 1 liter milen... och med den snittar man 0,5 och strax under det i vanliga fall.

Men ska du ha en snål bil som är billig att äga så tipsar jag om seat arosa

Amen!!!

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

124 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Fler förslag nurå gubbar!! big_smile

Evildan
28 februari 2013
Punto II.
Yaris.
Micra K11.