2415
Sök

Sålde bil som gick sönder, nu hotar köpare med allt möjligt

2fast4you
371 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
hej jag sålde min hyundai terracan 03a 2,9 crdi som har gått 22000 mil. nya sommar, nya vinterdäck, ny bytt kamrem mm för 49 tusen. när jag köpte bilen trodde jag att högtryckspumpen hade gått på den. eftersom det satt en extra dieselpump (matarpump) på den som gick hela tiden. men jag gick igenom alla slangar o filter på den. o det visa sig ju att den tog lite tjuvluft, fixa det o bilen gick kanon utan matarpumpen så den kopplades strömmen bort i från. även högtryckspumpen är bytt på bilen vid 16000 mil. men bilen funka allt var frid o fröjd o jag körde 1500 mil med den. sen hade jag ingen användning av så stor bil så jag sålde den. köparen var här o provkörde o bilen gick hur fint som helst, starta i 20 minus utan motorvärmare. han försökte pruta lite men jag tacka nej till det, så han gav vad jag ville ha. fick mina pengar o nästa dag åkte jag o köpte en annan bil. sen gick det lite över en vecka så fick jag ett sms om att bilen krångla, men jag svara att jag var på väg till afrika så kunde tyvärr inte göra nått. men nu när jag har kommit hem, får jag sms dagligen om att jag är en jävla skojjare som lurat han hit o dit, o kräver att jag ska köpa tillbaka bilen för samma summa som han gav. jag har ingen vidare lust me o köpa tillbaka en bil som nån annan har kört över en vecka. så jag har frågat va det är för nått fel på den, o han påstår spridare nummer 2 som har gett upp. då skrev jag att hur skulle jag kunna veta att en spridare ska gå sönder efter en vecka. jo allt är mitt fel menar han o att jag har tattar lagat den. för han vet att jag hade krånglat med att den tog tjuvluft, o med det menar han att det är fel på dieselsystemet o det är information som jag hållt undan han. vad fan ska man göra? jag har dåligt samvete för detta, men även ett rent samvete för jag hade då ingen aning om att en spridare var dålig. för bilen funka kanon dom 1500 milen jag körde utan nån miss. hoppas nån orkar läsa detta o ge mig nått råd mvh fredrik

haru kört fast eller

2 656 Inlägg
1 mars 2013
impresst skrev:
hej jag sålde min hyundai terracan 03a 2,9 crdi som har gått 22000 mil. nya sommar, nya vinterdäck, ny bytt kamrem mm för 49 tusen. när jag köpte bilen trodde jag att högtryckspumpen hade gått på den. eftersom det satt en extra dieselpump (matarpump) på den som gick hela tiden. men jag gick igenom alla slangar o filter på den. o det visa sig ju att den tog lite tjuvluft, fixa det o bilen gick kanon utan matarpumpen så den kopplades strömmen bort i från. även högtryckspumpen är bytt på bilen vid 16000 mil. men bilen funka allt var frid o fröjd o jag körde 1500 mil med den. sen hade jag ingen användning av så stor bil så jag sålde den. köparen var här o provkörde o bilen gick hur fint som helst, starta i 20 minus utan motorvärmare. han försökte pruta lite men jag tacka nej till det, så han gav vad jag ville ha. fick mina pengar o nästa dag åkte jag o köpte en annan bil. sen gick det lite över en vecka så fick jag ett sms om att bilen krångla, men jag svara att jag var på väg till afrika så kunde tyvärr inte göra nått. men nu när jag har kommit hem, får jag sms dagligen om att jag är en jävla skojjare som lurat han hit o dit, o kräver att jag ska köpa tillbaka bilen för samma summa som han gav. jag har ingen vidare lust me o köpa tillbaka en bil som nån annan har kört över en vecka. så jag har frågat va det är för nått fel på den, o han påstår spridare nummer 2 som har gett upp. då skrev jag att hur skulle jag kunna veta att en spridare ska gå sönder efter en vecka. jo allt är mitt fel menar han o att jag har tattar lagat den. för han vet att jag hade krånglat med att den tog tjuvluft, o med det menar han att det är fel på dieselsystemet o det är information som jag hållt undan han. vad fan ska man göra? jag har dåligt samvete för detta, men även ett rent samvete för jag hade då ingen aning om att en spridare var dålig. för bilen funka kanon dom 1500 milen jag körde utan nån miss. hoppas nån orkar läsa detta o ge mig nått råd mvh fredrik

jag hade struntat i det meddelat han att om han inte slutar trakaserar dig så polisanmäler du han.. det är inte säljarens ansvar att kolla bilen det är köparens

* Voff voff *
10 587 Inlägg
1 mars 2013
Så länge du inte medvetet dolt ett fel du kände till är det grönt för dig. Och hur skulle du rimligen dolt att en spridare var trasig?

Bara för att bilen krånglat tidigare betyder det inte att det finns ett samband.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2fast4you
371 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
ja det är ju det jag menar också, nog me att jag skruvar mycket bil. men att dölja att en spridare är dålig det övergår min kompetans i allafall. det känns ju inge vidare det här me bråk o skit. men jag känner att jag inte har gjort nått fel. anledningen är att det är en jag känner som köpte bilen, o även det sa jag till han att om jag skulle lura nån på en bil så hade jag då inte valt nån jag känner. sa att jag hatar o sälja bil till nån jag känner även när han var här, o han svara men det är ju en gammal bil o dom går ju sönder.

haru kört fast eller

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 mars 2013
Lite småkomiskt med någon som SMS:ar och inte vågar ringa.  Förövrigt har promblemet en enkel lösning

https://play.google.com/store/apps/deta … 9ja2VyIl0.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2fast4you
371 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
har även varit inne på den iden=) men känns ju inte helt okay det heller. vill bara få det ur världen mer eller mindre, har varit lugn o sansad på sms o inte brusat upp. men känns som tålamodet börjar gå mot sitt slut, men vill känna att jag har allt på det torra före jag brusar upp o ber han dra dit pepparn växer mvh

haru kört fast eller

Fotograf
1 319 Inlägg
1 mars 2013
skrev inget kvitto där de står att du avsäger dig eventuella fel eller liknande?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

2fast4you
371 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
skrev inget kvitto eller nått

haru kört fast eller

Fotograf
1 319 Inlägg
1 mars 2013
synd för då hade man bara kunna uppvisat det mot han. annars är de bara att kontakta konsumentverket
http://www.konsumentverket.se/Vara-omra … vatperson/

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

110 Inlägg
1 mars 2013
Haha, bry dej inte om han !!

Däcksvarvare
227 Inlägg
1 mars 2013
Läs lite i Köplagen, det är den som gäller för sälj/köp mellan privatpersoner paragraf 19-20§ bland annat..

https://lagen.nu/1990:931

Det bästa man kan göra är att alltid skriva ett kvitto där du tydligt avskriver dig ansvaret.

Det verkar dock som att rätten står på din sida då du inte kunde ha känt till detta fel. Dessutom fungerade bilen bra när du sålde den och köparen bör ha gjort en omfattande kontroll av fordonet..

Att någon hotar över sms är dessutom bara patetiskt, låt personen ringa upp om han vill diskutera.

The legendary

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
1 mars 2013
Spara samtliga SMS du får av honom, är mitt tips.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
1 mars 2013
Hade han lagt ner lite forskning om modellen så skulle han fått veta att det inte är ovanligt med trasiga spridare på dom där, jobbar med hyundai och kan säga att det kan hända när som helst, inga speciella miltal eller år.

En spridare är dessutom väldigt svår att tattar-laga, vet kunden om hur pass komplicerade spridare han har på bilen? Nu vet jag inte hur mycket kunskap du har men i allmänhet så kan nog inte dom flesta hobby/hemma mekaniker så mycket om dom där spridarna.

Tycker köparen är helt ute och cyklar, du har absolut inget ont i detta eller gjort nåt fel så du kan vara lugn. Hälsa han att om han tycker spridarna är dyr så går det att köpa dom på nätet från USA för en mycke billigare peng.

//Per-Arne

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 mars 2013
Sånt där folk gör mej så jävla förbannad.
Haft för många dåliga erfarenheter, och när jag själv köper ngt begagnat så kommer jag ALDRIG tillbaka oavsett fel.
Komma och gnälla som en 5-åring, skäms folk inte?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Stormcatcher
1 mars 2013
impresst skrev:

Du skulle aldrig sagt att du var på väg till Afrika! big_smile Hur skulle du själv känna om bilen du köpt för egna pengar går sönder efter 1 vecka? Det är enkel matematik att vända på scenariot. Du agerar på samma sätt som småskojare som säljer bilar och det är antagligen varför säljaren jagar dig. Problemet är att du aldrig vet vem du har att göra med och du vet aldrig hur långt denne personen som anser sig lurad är beredd att gå för att få rätten på sin sida. Samtidigt skulle du upprättat ett köpekontrakt där det framgår att köparen köper bilen "i befintligt skick" och om det finns ett sådant kontrakt så har du rätten på din sida eftersom du sålt privat (vad jag förstår eller har jag fel?). Har du sålt bilen via bilfirma som du driver är saken en annan och köparen kan säkert processa mot dig om något hänt.

mopar300
1 mars 2013
jag blev med sms hotat av en utlänning när jag inte ville sälja till honom...
han sa att jag lurat honom och att han skulle ta mig....
vet ej vem du har gjort affär med ,men jag kommer alldrig att sälja ngt till ngn utlänning mera....allrdrig...
så jä--a oberäkliga när dom inte får sin vilja igenom....trevliga i början och sedan, urs..........

2 174 Inlägg
1 mars 2013
mopar300 skrev:
jag blev med sms hotat av en utlänning när jag inte ville sälja till honom...
han sa att jag lurat honom och att han skulle ta mig....
vet ej vem du har gjort affär med ,men jag kommer alldrig att sälja ngt till ngn utlänning mera....allrdrig...
så jä--a oberäkliga när dom inte får sin vilja igenom....trevliga i början och sedan, urs..........

Har många såna historier....

Sålde en fin fin 525a några år sen. Några timmar senare körde dom sönder den ville ha pengarna tillbaka. Kom 3 stora jävlar hota och skit men jag stod på mig skällde ut dom och ringde snuten.

Aldrig mer säljer jag eller lämnar nycklarna till någon jag inte känner.

En bekant sålde sin bil, dom bestämde 30 lax på telefon, kommer 3 stora otrevliga saker betala 25 han gick inte med på det egentligen men han blev mer eller mindre tvungen.

Dom fick inte med vinterdäcken kom dom överens om,

En vecka senare knacka det på dörren, då kom han som köpte bilen med sina kompisar och skulle hämta däcken, och betala gjorde dom inte.

Avstängd
101 Inlägg
1 mars 2013
Han kan inget göra "lagligt". Hade den gått sönder samma dag så hade "24-timmars garanti" eller vad den heter gällt...Men nu har det som sagt gått en vecka och det är inte liksom ditt fel att det hände. Sluta svara på hans sms klicka om han ringer och slutar han inte så anmäl honom visa sms ringningar m.m så kan du säkert få besöks förbud och då får han inte ringa eller smsa eller komma nära dig på det bestämda avståndet smile

mopar300
1 mars 2013
Christoffer91 skrev:
Han kan inget göra "lagligt". Hade den gått sönder samma dag så hade "24-timmars garanti" eller vad den heter gällt...Men nu har det som sagt gått en vecka och det är inte liksom ditt fel att det hände. Sluta svara på hans sms klicka om han ringer och slutar han inte så anmäl honom visa sms ringningar m.m så kan du säkert få besöks förbud och då får han inte ringa eller smsa eller komma nära dig på det bestämda avståndet smile

finns ingen regel om ngn 24 timmars regel...
här e det när stålarna lämnar köparen till säljaren så e det absolut ingen garanti alls...
annat e det med bilfirmor.
varför ens sälja till ngn annan är en hederlig svensk.....

2fast4you
371 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
Stormcatcher skrev:
impresst skrev:

Du skulle aldrig sagt att du var på väg till Afrika! big_smile Hur skulle du själv känna om bilen du köpt för egna pengar går sönder efter 1 vecka? Det är enkel matematik att vända på scenariot. Du agerar på samma sätt som småskojare som säljer bilar och det är antagligen varför säljaren jagar dig. Problemet är att du aldrig vet vem du har att göra med och du vet aldrig hur långt denne personen som anser sig lurad är beredd att gå för att få rätten på sin sida. Samtidigt skulle du upprättat ett köpekontrakt där det framgår att köparen köper bilen "i befintligt skick" och om det finns ett sådant kontrakt så har du rätten på din sida eftersom du sålt privat (vad jag förstår eller har jag fel?). Har du sålt bilen via bilfirma som du driver är saken en annan och köparen kan säkert processa mot dig om något hänt.

jag var ju påväg till afrika, stod på mellanlandning i gran canaria. o ja jag har vänt på om det skulle hända mig o det har hänt med en v70 som värmepaketet explodera 2 dagar efter köp. det är bara o bita i det sura enligt mig. nej jag har sålt den privat. o även till en bekant som jag förklara flera gånger för att jag inte var sugen o sälja till nån jag känner. men att han skulle betee sig så här gör mig bara irriterad o trött
Senast redigerat av impresst (1 mars 2013)

haru kört fast eller

Sök