3174
Sök

Gnisslande ljud vid körning av Mazda 323F

10 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
Jag fick idag möjligheten att köpa denna Mazda 323F från 1996 för en nätt summa av 10,5 tkr. Som ni ser om ni börjar efterforska så är bilen importerad, d.v.s. av okänt ursprung. Nå. Bilen är nyligen besiktad, och ska inte in igen förrän senast 31 oktober. Jag såg ingen märkvärdig rost, och fin i lacken var den. Bromsarna var bytta i bilen. En vågrätt spricka i nedre delen av vindrutan fanns det, men enl. säljaren påverkade detta inte besiktningen.

Vad saken var, säljaren berättade att bilen stundtals gav ifrån sig ett skränande ljud. Bara kort efter att vi lämnat parkeringen kom det. Ett gällt gnisslande, eller "kvittrande" kanske vi ska säga. Ja, jag har usel koll på bilar och motorer, men det här kändes som det där klassiska ljudet som beskriver en slapp fläktrem. Säljaren försäkrade mig dock om att ljudet inte påverkar bilen maskinellt, och sa att han inte var säker på varifrån det kom, men att det troligtvis var någon rem.

Jag har nu sökt runt lite, och det verkar av allt att döma vara den så kallade "generatorremmen" som spökar här. Vad tror ni? Är det här nåt komplicerat som kan bli dyrt för mig? Är det värt att slå till? Hur komplicerat skulle ni tro det är för en kille [som mig] som _aldrig_ har varit under motorhuven på en bil, att t.ex. byta en generatorrem, el. kanske hela generatorn? Hur dyrt skulle det kunna bli i en verkstad? Många tusenlappar? Idéer?

477 Inlägg
1 mars 2013
går ju aldrig att avgöra från andra sidan datorn vart eller vad som ger ljudet. dåligt spända/slitna remmar brukar kunna låta mer vid belastning av motorn. om du är rätt säker på att det kommer från någon av dom yttre remmarna (kan även vara löphjul/spännare eller komponenter  som drivs av remmen) så är det inga pengar att bråka om. kanske 2-300 kr för remmen, bytet bör du själv klara av. alternativt bara spänna remmen som sitter nu om det är justerbar spännare...
känns dock lite skeptisk att en säljare inte själv fixar till nått så enkelt innan försäljning om det nu är anledningen till ljudet :S Kanske har tummen mitt i handen eller så finns det nån annan anledning???
Senast redigerat av blink_pj (1 mars 2013)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

10 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
Tack för snabbt svar!

Nej, i sanning nu, jag är allt annat än "rätt säker" på att ljudet kommer från någon av de yttre remmarna. I sanning, jag skulle troligtvis inte höra skillnaden. Efter att ha läst diverse trådar om just generatorremmar och de där löphjulen och sånt på generatorn så känns det som att det egentligen skulle kunna vara vad som helst. Men säg att det är hela generatorn som måste bytas, en sådan kan jag kanske hitta för en femhundring eller så, begagnad då. Är det en komplicerad sak att byta? Eller är det att gå runt ån för att hämta vatten, när (om?) det går att byta endast t.ex. löphjul/spännare, som du säger att det också skulle kunna vara.

Sök