Min första bilrenovering, kom gärna med tips å trix! Övertog denna 1302S av en kompis som inte hade tid för den. Det blir rostlagning, motormeck, eldragning, inredning och till slut lack. Då jag själv inte har tillgång till... Visa mer
Har nu pillat lite inredning och limmade idag dit den sista mattan i bilen! Hurra för mig! Plockade i samband med det även i en stol lite provisorikt:
Det kanske ser lite knöligt ut men det blev rätt bra faktiskkstkstkst...t.
Hursomhelst, så monterade jag dit staget som går under baksätet och som håller fast skiljeväggarna (som jag snidade till i förra uppdateringen) så att baksätet nu sitter som det ska, vilket slutade med att jag satte mig där och spände fast mig med säkerhetsbältet. Satt där och filosoferade i några minuter, varefter jag satte igång med framstolarna.
Som jag nämnt i ett tidigare inlägg (typ från November/december förra året) har jag haft problem med att mina säten gungar som gungstolar. Det gör dom inte längre tack vare dessa:
Bilden hade för låg upplösning för att kunna laddas upp som vanligt (lånad bild).
Genom att pillra dit dessa blev sätena i det närmaste stumma! Helt otroligt skönt hur det löste sig! Jag var orolig att det inte skulle funka då det stod att de var till för bilar efter 73, men det kanske är jag som monterat fel sorts golv... Vad vet jag? Det funkar i alla fall som det ska nu
Och så en liten Guide:
MONTERA STOLAR I BUBBLA: Dessa monterades genom att man pillrade in de fyrkantiga plastbitarna, en på varje golvskena, ganska långt fram dels in mellan stolspärren (som man trycker ner när sätena ska bort) och skenan och dels på samma ställe fast på den inre skenan, och liksom snäpper fast den på de piggar som sitter där. Simpelt, men pillrigt Den triangulära biten tjänar som ett stopp i bak på en skena/stol
Detta går inte att läsa nånstans utan det måste man ta reda på själv, tydligen, så därför skrev jag en liten guide om någon i framtiden undrar då det inte var helt solklart för en som inte gjort det förut
Ni som orkat läsa såhär långt förtjänar att få se lite bilder, så här kommer en bilddump på inredningen i min folka :
Tack tack! Ja det börjar bli bra! Tog en liten åktur idag och det är en sjukt skön känsla att åka med bilen när all inredning sitter i! Har även gjort lite grejer som kommer i en uppdatering snart också!
Ojojoj nu var det länge sen man uppdaterade här... Det har hänt en del, så det blir till att skriva en megauppdatering snart... Håll utkik och var beredda med chips och öl för lite trevlig bubblaläsning!
NU kommer något av en uppdatering. Har inte så våldsamt mycket bilder, men jag skriver vad som har hänt, klistrar in de bilder jag har och kan sen komplettera med fler bilder om någon är extra intresserad av något
Jag tar det i relativt kronologisk ordning:
Det första som hände efter att dörrsidorna blev klara var att bakruta och passagerardörr monterades.
Gångjärnen på passagerardörren är lite vinda sedan tidigare, och därför passade inte dörren riktigt som den skulle. Detta löste jag och min kompis Martin dock genom att trycka in tunna brickor som distanser mellan A-stolpe och gångjärn. Detta gjorde att dörren gick att stänga utan att den tog emot överkant av "dörrkarmen", men den tog istället i fotsteget. Det visade sig att jag börrat hålen för skruvarna till fotsteget för högt... Det löste sig dock väldigt bra när vi kom på "genidraget" att lossa skruvarna lite grann och låta en av oss stå på fotsteget över skruven så att det kom ner på rätt nivå och sen dra åt utav bara fan.
Så nu sitter den där och funkar bra!
Dock inte stängd på bilden pga batteriladdning
Sen skulle bakrutan i. Detta var jävligt klurigt och vi misslyckades flera gånger innan vi fick till det. Oftast fick vi till nästan hela rutan innan gummilisten vägrade vika sig över rutramskanten, vilket ledde till att den lossnade väldigt fort igen. Sen hittade vi en video som vi följde till punkt och pricka, och även om man fick trycka lite mer än vad de gav sken av i videon så gick det bra på första försöket.
Video:
All cred till videomakaren!
Därefter kom Philip (PhilipAgren här på garaget) och hjälpte till att dra kablar till stereo och högtalare eftersom det inte fanns i bilen sedan tidigare. Kan säga att det blev ett jä-a drag när baslådan kom igång. SATAN vilket jävla drag Vi drog då kablar till dörrar, kickpaneler samt överkant baslåda, och såklart baskablarna till baslådan
Sen nu senast i helgen kom Gurra förbi eftersom han tyckte att projektet stått stilla lite för länge. Det slutade med att motorn revs ur, putsades upp och byttes förgasare och ljuddämpare på. Sen passade jag på att passa in ljuddämpningen i motorutrymmet bättre och bytte även gummitätningarna som sitter där..
Och eftersom man i princip måste sitta i motorutrymmet för att få dit fjädern till motorluckan satte vi givetvis dit den också när tillfälle ändå fanns:
Och till sist så frågade jag nu i tisdags Philip om han inte hade några högtalare över som kanske kunde passa bak på baslådan, och jo, det hade han, så lånade hem dessa i torsdags och fick tillfälle idag, fredag, att koppla in och testa dem och de funkade riktigt bra!
Nu är de bara ditlagda, de ska sitta ovanpå baslådan sen och kanske även få sig varsin egen resonanslåda också!
Det var allt för denna gång! Tack för att ni är kvar trots långa uppehåll mellan uppdateringarna pga trytande motivation. Nu är den däremot på uppgång igen och suget efter att få den klar ökar för varje dag!
Fick tummen ur förra helgen och bokade besiktning till på måndag (dvs 16/3) och tvingade på så vis mig själv att göra klart bilen.
Har gjort en hel del som inte riktigt gör sig på bild, så gör en liten lista istället och postar en bild på helheten imorrn
Så det som jag gjort är:
*Byta hel/halvljusrelä *Byta halv/parkeringsljusströmbrytare (den fastnade i inskjutet läge, jag drog hårt och nåt gick sönder) *Koppla generatorkablarna så dessa satt rätt. Med allt ljud kan det vara bra om generatorn funkar *Bytt gummilister i ventilationsrutorna *Satt dit ett luftfilter *druckit kaffe *Ställt tomgång och strålkastare *städat ur och putsat på bilen
Har säkert glömt nåt, men det har tagit sin lilla tid iaf då stora delar är felsökning av bilel, vilket jag personligen tycker är skittråkigt
Hursomhaver kommer det lite bilder imorrn och förhoppningsvis en godkänd besiktning på måndag!
Fick elbrand precis efter det att jag skrev förra inlägget vilket gjorde att jag fick skjuta upp besiktningen, men efter typ 3-4 timmar i garaget hittade jag problemet. Det var en kabel till ena parkeringsljuset som låg och jordade, inte helt enkelt att hitta då dessa kablar var dragna till blinkers av tidigare ägare (av nån jävla anledning).
Det var ju inga goda nyheter...
Men:
Det blev underkänt pga en för högt inställd framlykta. Åkte hem, skruvade till, åkte tillbaka och fick godkänt!
Så nu är den ute och gör vägarna farliga!
Lite jämförelse:
Före:
Efter:
Ska försöka fota en bättre efter-bild när jag får lite tid, ork och bra väder!