Ja då var det dags igen!
Fick in en BMW Z4 som var i stort behov av lite kärlek. ENORMT med tvättrepor, slitna framlysen med mycket stenskott, skitig/flammig cab, och en interiör som vart med om mycket.
Vi börjar med lite förebilder för enkelhetens skull, det blev tyvärr inga bilder efter att bilen fått sig en rejäl tvätt, men håll till godo!
P4200706 by
djclabbe, on Flickr
P4200698 by
djclabbe, on Flickr
Här syns det hur blankt och fettigt lädret är, så ska det inte vara!
P4200696 by
djclabbe, on Flickr
P4200695 by
djclabbe, on Flickr
P4200694 by
djclabbe, on Flickr
P4200693 by
djclabbe, on Flickr
P4200708 by
djclabbe, on Flickr
P4200713 by
djclabbe, on Flickr
Sen var det alltså dags att trolla lite!
Kunden hade själv inte bett om en motortvätt, men jag kunde inte låta bli att fixa det när jag såg hur tråkigt de såg ut!
Duschade på rätt rejält med Articleans Degreaser pro tjäravfettning samt den alkaliska avfettningen Autoclean+Wax och lät de ligga o dra en stund, gick över allt med borste och skrubbade lös smutsen, sen spola av med vatten! Återupprepade samma procedur en gång till då jag inte kände mig helt nöjd.
Startade motorn för o se att den gick som den skulle samt att värmen som blir direkt hjälper till att torka allt man inte kommer åt, sen torkade jag all plast och annat med en mikrofiberduk som gick att komma åt. När all plast var helt torr sprayade jag på Vinyl protector & restorer och arbetade in det väl med en svamp. Ett underbart medel för plast och gummi! Torkade bort överblivna rester 
Bmw_z4__20 by
djclabbe, on Flickr
Även lysena var ju somsagt riktigt slitna, mycket stenskott och samma repor som resten av bilen.
Körde igång min tryckluftsdrivna polermaskin (även den framtagen av Articlean!) och satte dit ett 320 slippapper, bara att slipa hela ytan tills inga stenskott längre syns, då byter jag till 800 papper , sedan 1000 papper, följt av 1500 och 3000 våtslip. Sprayar på lite vatten och ser om glaset ser klart ut, gör det de är de dags att polera! Körde då med min dubbeltrissiga toptool maskin med optipads trissor och Menzerna FG400 (ett grovt polermedel som tar bort riktigt mycket repor men lämnar en blank yta). När glaset är helt genomskinligt och fint så går jag över en extra gång, mest för att jag är pedant med Menzerna SF4000 som är ett fint polermedel för den riktiga kn*llputsen, kör då med Gula trissor på maskinen tills jag känner mig nöjd 
Bmw_z4__4 by
djclabbe, on Flickr
Interiören då!
Bilen dammsugs noga överallt vilket inte är några konstigheter. Går sedan över alla plastdetaljer med Interior Clean och Pingens Pro borste, gnuggar allt plast i hela bilen så man får bort damm o smuts ur alla fåror. Torka efter med mikrofiber duk. Behandlar sedan all plast i bilen med Vinyl & Rubber polish, ett riktigt lättarbetat vinylmedel! Jag tar det på en svamp och arbetar in det ordentligt i plasten, låter det dra en stund och torkar bort överflöd.
Till allt läder använder jag svagt blandat Interior Clean, samma procedur där i steg 1, spraya på och arbeta med borsten i alla fåror, sömmar osv så all smuts försvinner, och torka. Steg 2 är samma medel men med multisvampar! Spraya på medel på en multisvamp och gnugga allt läder lätt, man ser direkt hur skiten släpper för svampen blir riktigt smutsig! Med den svampen får man bort smuts och den blanka feta hinnan som blir på säten,ratt,växelspaksknopp etc. Torka torrt.
Allt läder behandlas slutligen med Articleans nya lädermedel (som jag faktiskt inte vet vad de heter då de är helt nytt!) men det är ett riktigt lättflytande medel som är lätt att jobba in, lämnar en mjuk men originalmatt yta !
Bmw_z4__28 by
djclabbe, on Flickr
Bmw_z4__24 by
djclabbe, on Flickr
Bmw_z4__30 by
djclabbe, on Flickr
Bmw_z4__16 by
djclabbe, on Flickr
LACKEN på den här bilen är däremot de jävligaste jag vart med om! Modern BMW = STENHÅRD lack, går att jobba precis hur mycket som helst och endå svårt att bli nöjd
Lägg därtill svart och mycket repor så är man garanterad sysselsättning en helg..
Hela bilen grovpolerades med Menzerna FG400 och optipad trissor, jag fick köra riktigt hårt! Skapligt med varv på maskinen och trycka riktigt hårt för att bygga tillräckligt med värme och få bort alla repor. Det var tidskrävande men blev ett kanonresultat!
Steg 2 blev samma som med lysena, SF4000 med gula trissor över hela bilen, behöver inte trycka lika hårt men med det får jag fram den perfekta finishen och städar bort rester av steg 1 medlet.
Steg3 så ska alla polerrester bort om det finns några, använder då en fin mikrofiberduk och isopropanol som jag sprayar på och torkar bort alla rester.
Steg 4 är lackkonservering! Jag använder ett 2 komponents lackskydd ifrån Articlean, som jag faktiskt inte vet vad det heter än?
Detta lägger jag med svarta trissor på maskinen (som är supermjuka), lågt varv på maskinen då det bara ska putsas ut över hela bilen. När hela bilen är lagd väntar jag ca 30min innan steg 2 kan appliceras direkt på steg 1. Viktigt att VARA NOGA, får inte bli nån miss. Lägger även samma medel på lysena.
Lackkonserveringen får stå över natten och härda sen är det busenkelt att putsa bort resterna och bli imponerad över glansen!
Bmw_z4__9 by
djclabbe, on Flickr
Bmw_z4__7 by
djclabbe, on Flickr
Bmw_z4__5 by
djclabbe, on Flickr
Bmw_z4__2 by
djclabbe, on Flickr
Bmw_z4__1 by
djclabbe, on Flickr
Bmw_z4_ by
djclabbe, on Flickr
Impregnerade även sufletten så den blev sjukt vattenavstötande!
Avslutade med att även göra en glasförsegling som jag tycker är helt underbar! Regnar det ute och du kör i 70km/h o uppåt så är vindrutetorkare helt överflödiga, vattnet rinner av endå
Hoppas ni är nöjda med beskrivningen! Mycket text blev det...
Får ursäkta att bilderna inte är så roliga, stökigt somfan i monteringshallen jag rekondar i vid det tillfället. Och det var riktigt dåligt väder ute när bilen var klar så det var inte läge att rulla ut och fota. Men ägaren till bilen har lovat att ut o fota lite roligare bilder såfort vädret tillåter