2556
Sök

Extremt lite rost, vill ändå laga!

Monster
41 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#1
Igår var jag och sköljde av saltet från bilen en snabbis. Till min förskräckelse upptäcker jag att två av skärmkanterna (en bak, en fram) börjat rosta på min annars 100% rostfria bil! Den är gammal (96:a), men den går bra och är extremt fin i karossen så jag känner att det är bättre att laga det nu än sen när kanske hela skärmarna rostat sönder. Ju tidigare man rostlagar, desto bättre?

Det är ca. 15x30mm på bakskärmen samt endast småbrun nyans i lacken fram, så det har inte riktigt "brutit ut" där. Finns det verkstäder som tar sig ann ett sånt litet jobb, kostnad i så fall? Jag har ej tillgång till garage att mecka i, samt värdelös på sånt här.

Bilen ska ställas av i ett år i sommar så det måste fixas innan dess!

Såhär ser det ut bak. Försökte hålla femkronan så nära jag kunde och ändå ha telefonen stabilt. Gick väl sådär, heh..
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161400/161400-2aadc516aa000920b112449051885225.jpg


5 119 Inlägg
2 mars 2013
#2
synd du bodde långt bort annars kunde jag hjälpt dig med det där.
jag skulle blästrat kanten samt det lilla som sticker upp på skärmen. ganska bra ställe att laga på då det är en ganska mörk bil, svårt att bättra mörka bilar :p men eftersom det är till stor del inne under skärmen tror jag man kan få det helt ok med blästring, rostskydd och lite spackel och lack samt en ordentlig polering smile hur vida företag gör sådana arbeten kan ja inte svara på hmm men bör finnas någon privatperson gär på gorg som borde kunna fixa det smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 224 Inlägg
2 mars 2013
#3
Är intresserad av samma sak faktiskt! Någon Gorgare som kan sin grej i Stockholm?

i-vtec Do you?

Monster
41 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#4
@mb_pucken: Tack för erbjudandet i alla fall! Tycker det borde finnas någon i huvudstaden som skulle kunna hjälpa till och kan det han/hon sysslar med!

@Lowpass: Säg till om du hittar någon!


Skulle rostätare kunna funka? Verkar vara enklast i alla fall. Vill dock helst låta någon annan som kan göra jobbet. Varje gång jag ska göra något så blir det värre. T.ex. om jag ska byta en lampa. Då slocknar istället 5 andra lampor.


10 163 Inlägg
3 mars 2013
#5
Hör med en närligande lackeringsfirma vad dom säger om saken känns ju som det lätaste om du ej vill göra det själv.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

6 738 Inlägg
3 mars 2013
#6
rostätare rekomenderar jag inte, jävla skit tycker jag de är tongue blästra är det bästa o så på snabbt med en bra rostskyddande grundfärg wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Monster
41 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#7
Blästra är ingenting jag kan, eller ens vet hur det fungerar. Men säg att jag skulle göra såhär:

Slipa ner allt så att det blir plåtrent.
Spackla eventuella hål.
På med någon form av grundlack.
På med bättringsfärgen jag fick med bilen.
Polera utav bara fan för att få upp glansen igen.

Skulle det funka eller har jag missat något? tongue


6 738 Inlägg
3 mars 2013
#8
du får inte bort all rost genom att bara slippa så den kommer att komma  tillbaka rätt snabbt igen.
du har ingen som kan blästra de åt dej?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

5 089 Inlägg
3 mars 2013
#9
OneLegShort skrev:
Blästra är ingenting jag kan, eller ens vet hur det fungerar. Men säg att jag skulle göra såhär:

Slipa ner allt så att det blir plåtrent.
Spackla eventuella hål.
På med någon form av grundlack.
På med bättringsfärgen jag fick med bilen.
Polera utav bara fan för att få upp glansen igen.

Skulle det funka eller har jag missat något? tongue

Spackla ev. hål? Spackel håller ju jättebra för att fylla igen ett hål. Svets kanske är bättre för hål:P

\Lindgren

Monster
41 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#10
Tyvärr inte. Den jag känner som kan sånt här bor i en annan del av Sverige samt att han "håller inte på med gamla rostiga bilar längre". Han bygger MC numera. Så nej sad

Edit: Har mailat en firma nu, men tvekar på att dom tar emot ett sånt litet jobb.. Får väl bättra på underredsskyddet när jag ändå håller på så kanske dom kan ta denna lilla sak också i farten wink
Senast redigerat av OneLegShort (3 mars 2013)


5 119 Inlägg
3 mars 2013
#11
OneLegShort skrev:
Blästra är ingenting jag kan, eller ens vet hur det fungerar. Men säg att jag skulle göra såhär:

Slipa ner allt så att det blir plåtrent.
Spackla eventuella hål.
På med någon form av grundlack.
På med bättringsfärgen jag fick med bilen.
Polera utav bara fan för att få upp glansen igen.

Skulle det funka eller har jag missat något? tongue

Jag tycker det låter som en bra plan smile Men se till att få bort all rost bara smile kan vara jävligt utan en bläster men allt går ju smile

Det ja skulle ändra på i din lista är spacklet och rostskyddet wink Rostskydda först sen spackel smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 738 Inlägg
3 mars 2013
#12
mb_pucken skrev:
OneLegShort skrev:
Blästra är ingenting jag kan, eller ens vet hur det fungerar. Men säg att jag skulle göra såhär:

Slipa ner allt så att det blir plåtrent.
Spackla eventuella hål.
På med någon form av grundlack.
På med bättringsfärgen jag fick med bilen.
Polera utav bara fan för att få upp glansen igen.

Skulle det funka eller har jag missat något? tongue

Jag tycker det låter som en bra plan smile Men se till att få bort all rost bara smile kan vara jävligt utan en bläster men allt går ju smile

Det ja skulle ändra på i din lista är spacklet och rostskyddet wink Rostskydda först sen spackel smile

dock om man ska rostskydda innan spackel så ska de vara en bra grund som spacklet fäster bra mot typ 2k epoxy primer smile ingen jävla sprayburk grund innan spackel bara, de e viktigt att spacklet får bra fäste. rugga även upp grunden du ska spackla på innan tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Monster
41 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#13
Ja men se där! Då fick man lite tips från den här tråden i alla fall! smile Nej, sprayburk vill jag inte hålla på med när det är ett så litet område.


664 Inlägg
3 mars 2013
#14
Blästra är nog bäst , testat rostätare för skojjskull blir som en smet med rost men det försvinner inte helt...
Har även varit inne på o fixa min hos firma men de tyckte det va ett "skit" jobb att göra och de skulle inte tjäna på det så dem ville lacka 3 halvdörrar och 2 bakskärmar för 9000kr har ungefär 7-8 små till medelstora fläckar på de som jag ville lacka , totalt.

Men du , sök på spotrepair stockholm eller liknande har hittat en hyffsat seriössida o rimligt pris men kommer inte ihåg vad dem heter...

Kzone
27 Inlägg
4 mars 2013
#15
Hej! Får man låna tråden lite? Har ett "typ" samma problem som måste åtgärdas på min Audi.
Funderar också på att laga det själv, med samma steg som OneLegShort skrev.
Dock vill jag gärna veta vilka olika mm på slippappret, man ska använda och när i proceduren?

Bild: http://volfa.se/wp-content/uploads/2013/03/IMG_0291.jpg

Borde man kunna beställa färgen till bilen hos exempelvis mekonomen?
Min färgkod: LY9B

/mvh

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

664 Inlägg
4 mars 2013
#16
Kzone skrev:
Hej! Får man låna tråden lite? Har ett "typ" samma problem som måste åtgärdas på min Audi.
Funderar också på att laga det själv, med samma steg som OneLegShort skrev.
Dock vill jag gärna veta vilka olika mm på slippappret, man ska använda och när i proceduren?

Bild: http://volfa.se/wp-content/uploads/2013/03/IMG_0291.jpg

Borde man kunna beställa färgen till bilen hos exempelvis mekonomen?
Min färgkod: LY9B

/mvh

Bort med rost 80-120 papp

Spackla o få det jämt 240-400 papp

Kör med filler och sen på med rostskydd EX. Zinkprime

Våtslipa med 600-1500 papp

Lägg på tunt lager bättringsfärg låt torka o våtslipa varje lager tills sista.

Har funkat bra och rostar inte , men det är för att jag kör med bläster!!! Sandpapprar man kommer det tillbaka inom någon månad..

Här har vi en guide som är riktigt bra och som jag även följt!
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0

Autoherba är bra , blanda hos dem istället för mekonomen..!

Edit: Finns ju också på stift
Senast redigerat av Toddemannen (4 mars 2013)

Kzone
27 Inlägg
4 mars 2013
#17
Lärde mig precis läsa ordentligt!
Senast redigerat av Kzone (4 mars 2013)

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
4 mars 2013
#18
Det är bra! På det innan det blir värre.

Blästra/slipa med negerkrull
Rostätare
Etsande grund
Spackla
Topplack

Bara köra i den ordningen så ska det inte komma tillbaka om du har gjort rätt smile
Notera: Etsande grund INNAN du spacklar wink
Senast redigerat av Thunderbird88 (4 mars 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

237 Inlägg
10 mars 2013
#19
OneLegShort skrev:
@mb_pucken: Tack för erbjudandet i alla fall! Tycker det borde finnas någon i huvudstaden som skulle kunna hjälpa till och kan det han/hon sysslar med!

@Lowpass: Säg till om du hittar någon!


Skulle rostätare kunna funka? Verkar vara enklast i alla fall. Vill dock helst låta någon annan som kan göra jobbet. Varje gång jag ska göra något så blir det värre. T.ex. om jag ska byta en lampa. Då slocknar istället 5 andra lampor.

Jag har kört Turtle rostomvandlare på en äldre bil (Inte 306:an) och den fungerar bra så länge det bara är mindre rostskador. Körde ett par lager i nederkant på dörrarna utan att slipa (Nästan genomrostat) samt i fönsterkarmarna bak (Bara lite ytrost, typ samma omfattning som din bil). Målade därefter med vanlig sprayfärg. Efter två månader då bilen såldes hade det åter börjat rosta i dörrarna, dock fanns inga tendenser till rost i fönsterkarmarna.

Jag hade nog slipat så plåtrent som möjligt, därefter lagt på rostomvandlare i överskott. Detta för att få bort rosten i porerna, och därefter torka bort den rostomvandlare som inte haft någon rost kvar att reagera med. Hade därefter lagt på någon form av rostskyddande grundfärg (Hammarlack?) för att sedan avsluta med några lager lackfärg.


1 Inlägg
19 mars 2013
#20
Du fråga kanske, men vad tjänar det till att åtgärda enbart på utsidan? Blir det inte en temporär fix? När det börjar bubbla på detta sätt så är det porer genom plåten och rost även på insidan av skärmkanten. Man borde blästa även på insidan, vilket är mycket mer bök med tanke på innerskärmen. Än värre är det om rosten börjar i insidan av vecket där två plåtar möts i skärmkanten.


Sök