3125
Sök

B18 ingen gnista, tacksam för snabba svar :)

Banditen
52 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jo som rubriken lyder så har ja en B18 som inte vill tuffa ista...

Började med att nyckeln gick av i det gammla tändningslåset så inföskaffade ett nytt och skulle koppla in.
Men org tändningslåset sitter ju ihop med tändspolen så drog bara kablar från det gammla låset till det nya och det funkade. Sen skulle det kopplas så det gick att stänga av bilen med nyckeln också men då blev det nåt fel så kabeln på brytaren brann upp men det klåpades dit en annan och bilen funkade och ja körde så ett tag.

Sen bestämmde ja mej för att koppla det ordentligt till det nya låset så tog en tändspole från en 740 och satte dit och det funkade när ja testade det. Satte fast allt lite snygg och bilen startade och gick utan bekymmer. senare skulle ja åka iväg men då tjurade den ihop. Pillade lite på kabeln som vi hade ersatt brytarkabeln med och då gick den ista efter lite om och men. Kom ca 500 m innan bilen bestämde sig för att ge upp..

Va inne och köpte ny brytare och fördelarlock men ville icke starta ändå. (testade inte de nya brytarna då ja inte riktigt har vetskapen hur man ställer in dom så fortsatte på en lite seriösare version av klåpkabeln)

SÅ, SAMMANFATTNING AV DET HELA:
Pallar inte Amazonen med tändspolen från 740?

Kan kondensatorn ha gått?

Ge mig på att byta brytarna och sätta tillbaka den gammla spolen?

Någon som har ideér på vad som kan ha gått på tok?

(Blev kanske lite rörigt och mycket text men hoppas nån fattar)

Never grow old, never die, never know fear again.
ALSEDA PERFORMANCE - Drunken Bastards, Losers & Fools

21 761 Inlägg
6 mars 2013
#2
Det ska inte vara något bekymmer att sätta en tändspole från 740, men det är möjligt att du även måste sätta ett förkopplingsmotstånd eftersom nya spolen är kraftigare än bilens originalspole.

Motståndet gör att spänningen till tändspolen reduceras med ett par volt när motorn är igång eller om man har motorn avslagen och tändningen påslagen. Man kan dock inte sätta dit vilket motstånd som helst, det ska vara anpassat till den tändspolen. Om det inte fanns något motstånd som tillhörde tändspolen från 740 så får du testa utan motstånd ett tag och se om tex brytarna verkar bli brända.

Låt tändspolen vara kvar och byt till de nya brytarna, ställ in avståndet så att det är 0,4 mm. Mät att det kommer fram spänning till plusanslutningen hos spolen (stift 15) när tändningen är påslagen. smile

Banditen
52 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Det ska inte vara något bekymmer att sätta en tändspole från 740, men det är möjligt att du även måste sätta ett förkopplingsmotstånd eftersom nya spolen är kraftigare än bilens originalspole.

Motståndet gör att spänningen till tändspolen reduceras med ett par volt när motorn är igång eller om man har motorn avslagen och tändningen påslagen. Man kan dock inte sätta dit vilket motstånd som helst, det ska vara anpassat till den tändspolen. Om det inte fanns något motstånd som tillhörde tändspolen från 740 så får du testa utan motstånd ett tag och se om tex brytarna verkar bli brända.

Låt tändspolen vara kvar och byt till de nya brytarna, ställ in avståndet så att det är 0,4 mm. Mät att det kommer fram spänning till plusanslutningen hos spolen (stift 15) när tändningen är påslagen. smile

Okej okej, vad för slags motstånd kan man ta då och hur ska det kopplas? Tror icke det satt nåt på bilen som ja tog den ifrån

Never grow old, never die, never know fear again.
ALSEDA PERFORMANCE - Drunken Bastards, Losers & Fools

Banditen
52 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#4
Bytte till en annan fördelare och nu verkar den få gnista iaf men vill fortfarande inte starta. Blir nog att gno av tändstiften och ladda batteriet och sen prova igen

Never grow old, never die, never know fear again.
ALSEDA PERFORMANCE - Drunken Bastards, Losers & Fools

21 761 Inlägg
7 mars 2013
#5
Om det inte satt något motstånd på bilen som tändspolen satt i så behöver du inte tänka på att sätta ett sånt, åtminstone inte just nu. Ta loss ett stift i taget och jorda gängorna mot gods, kör sedan startmotorn och se om det kommer gnistor. Har varje tändstift gnista så får du kolla soppatillförseln så att det kommer in till förgasaren.

Är det gnista och soppa så ska ju motorn starta, finns inte så mycket mer på en sån bil. smile

Banditen
52 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#6
haha ne är ju ganska simpla maskiner wink

Never grow old, never die, never know fear again.
ALSEDA PERFORMANCE - Drunken Bastards, Losers & Fools

20 Inlägg
9 mars 2013
#7
Säker på att fördelaren står i rätt läge om du bytt den ?

Även den starkaste måste ta i när han skiter

Banditen
52 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#8
Ja, det verkar som det iaf. stod rätt om man genförde markeringen på fördelaren och remhjulet. Får bara en gul klen gnista nu. kassa stift kanske?

Never grow old, never die, never know fear again.
ALSEDA PERFORMANCE - Drunken Bastards, Losers & Fools

The Ultimate Climax Route
419 Inlägg
11 mars 2013
#9
Bytt brytaren och kondensatorn som sitter på sidan av fördelaren och ställ in värdet med en mätare (ett måste).
Sen måste motorn starta. Se till att stiften är fräsha eller  så bytt dom med.


Banditen
52 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#10
Grand_voyager skrev:
Bytt brytaren och kondensatorn som sitter på sidan av fördelaren och ställ in värdet med en mätare (ett måste).
Sen måste motorn starta. Se till att stiften är fräsha eller  så bytt dom med.

Mja men hur ställer man in värdet då? vet att det ska va på 0.4mm men hur får man det till det haha

Never grow old, never die, never know fear again.
ALSEDA PERFORMANCE - Drunken Bastards, Losers & Fools

21 761 Inlägg
11 mars 2013
#11
Jag brukar använda ett bladmått när jag ställer in brytaravstånd, funkar hur fint som helst. smile

The Ultimate Climax Route
419 Inlägg
11 mars 2013
#12
Du måste åka till någon som har en sådan mätare feen vad heter den.....

Hjälp mig någon vad heter det instrument som man ställer in brytare med.....

Det blir bästa värdet då mest exakta inställning man kan göra för man mäter det i grader.
Och sen ställa in tändläget för exakt tändinställning.....

Drönirettab skrev:
Jag brukar använda ett bladmått när jag ställer in brytaravstånd, funkar hur fint som helst. smile


21 761 Inlägg
11 mars 2013
#13
Tändinställningslampa/stroboskoplampa är det nog som du tänker på.

Med en sån får man ju mer exakt inställning, det håller jag med om. Fast om man använder bladmåttet rätt så blir det tillräckligt exakt med brytaravståndet, tycker jag iaf. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 mars 2013)

The Ultimate Climax Route
419 Inlägg
11 mars 2013
#14
Drönirettab skrev:
Tändinställningslampa/stroboskoplampa är det nog som du tänker på.

Med en sån får man ju mer exakt inställning, det håller jag med om. Fast om man använder bladmåttet rätt så blir det tillräckligt exakt med brytaravståndet, tycker jag iaf. smile

Det finns en brytare vinkel instrument som du kan få exakt vinkel med jag har ett sådant på landet men kommer feen inte på vad det heter  smile
Bladmåttet kan du ha som en nödlösning.... Detta är mera exakt....  wink


Evildan
11 mars 2013
#15
Med de toleranser och övrigt glapp i kamdrivning på en gammal B18 räcker det gott och väl med att ställa brytarspetsarna med ett bladmått.

1. Vrid motorn (dra runt motorn med hjälp av kylfläkten) så fördelarens nock är i högsta läget mot brytarspetsarna.

2. Justera nu öppningsgapet till 0.4mm, när måttet går emellan utan glapp eller mkt motstånd är måttet korrekt.

Så har dessa ställts in genom decennier och det har ju fungerat prima.

Banditen
52 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#16
tack för svaren. Ska ut å testa lite. Den får ju gnista och soppa men kan det kanske va att tändningen är helt vajjsig? rörde inte motorn när ja tog bort den gammla fördelaren och ställde den nya likadant som den gammla innan den sattes i. När remskivan står på 0 så är rotorn på markeringen på fördelaren och då borde det väl va rätt?

Never grow old, never die, never know fear again.
ALSEDA PERFORMANCE - Drunken Bastards, Losers & Fools

The Ultimate Climax Route
419 Inlägg
12 mars 2013
#17
Grand_voyager skrev:
Drönirettab skrev:
Tändinställningslampa/stroboskoplampa är det nog som du tänker på.

Med en sån får man ju mer exakt inställning, det håller jag med om. Fast om man använder bladmåttet rätt så blir det tillräckligt exakt med brytaravståndet, tycker jag iaf. smile

Det finns en brytare vinkel instrument som du kan få exakt vinkel med jag har ett sådant på landet men kommer feen inte på vad det heter  smile
Bladmåttet kan du ha som en nödlösning.... Detta är mera exakt....  wink

Kamvinkelmätaee heter det ju och de får fram exakt värde med en sådan och motorn ska gå perfa men kör du på en höft med bladmått då blir det som det blir.
Och sen stroboskop lampan för exakt tändläge.
Glöm inte byta kondingen på utsidan för den kan va bränd och ger en konstig gnista.På fördelaren menar jag då.


21 761 Inlägg
12 mars 2013
#18
Jag hävdar ändå att bladmåttet ger tillräckligt bra resultat. smile

Evildan
12 mars 2013
#19
Drönirettab skrev:
Jag hävdar ändå att bladmåttet ger tillräckligt bra resultat. smile

Jag vidhåller även jag smile
Senast redigerat av Evildan (12 mars 2013)

The Ultimate Climax Route
419 Inlägg
12 mars 2013
#20
Evildan skrev:
Drönirettab skrev:
Jag hävdar ändå att bladmåttet ger tillräckligt bra resultat. smile

Jag vidhåller även jag smile

Tråkigt att säga men perfekt utfört jobb gav mkt pengar för mödan...
Har jobbat med skiten 23år och ville ha det perfekt utfört....
Kunden som betala så varför göra det på en höft....



Sök