4384
Sök

Bromsproblem Saab 900 -97

84 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
Tjena!
Håller på med min saab 900 som fick nedslag på besiktningen för dålig bromsverkan.
Nu har jag bytt skivor bak och fram eftersom dem var riktigt rostiga sen har jag bytt brom ok bak på båda sidorna och bromsbelägg på alla hjul. Efter det så luftade vi det först bak sen fram sen bak igen tills det inte kom ut någon luft. Jag blev lite observant för att bromsvätskan fram var helt svart????
Men när vi hade luftat systemet så monterade vi tillbaka däcken och provkörde det var fortfarande att bromsen tar långt ner och sen går absen i nästa direkt...

Obs! jag bytte inte oken fram eftersom luftnippeln fungerade på dem och kolven gick att pressa tillbaka utan problem. Men sen kom jag på efter att jag testat det att bromsklossarna på ena sidan har ju ingen kolv som trycker den mot skivan.

Undrar om det kan vara dålig bromsverkan fortfarande för att den klossen som inte har någon kolv inte rör sig och pressas mot skivan tillräckligt?? kan man slipa till den sidan så all rost försvinner och sen feta in det spåret är kolven ska gå?

Eller ha någon något annat förslag på vad det kan vara? huvudbromscylindern läcker inte

5 710 Inlägg
7 mars 2013
Oken är av glidpinnetyp. Det är viktigt att man rengör samt fettar in glidpinne/gummi när man skall fixa till bromsarna.
I mina öron låter det som du fortfarande har luft i systemet.

Den svarta bromsvätskan. Anledningen till det är förmodligen att bromsvätskan är gammal. Den skall bytas med jämna mellanrum med det slarvas ENORMT med det vilket är anledningen till många bromssystems död.
Med tiden tar vätskan åt sig fukt och kolvar/cylindrar börjar att rosta.

Mitt tips.
Rengör glidpinnar och smörj de med fett, det skall vara ett fett som inte är aggresivt mot gummi.
Lufta igen och lufta såpass mycket att det kommer ut klar o fin vätska vid varje ok.
Skall du byta all vätska bör du ha iaf en liter att lufta med.

MVH Jonas
..............

84 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
Okej tack så mycket för svaret!

Sök