3623
Sök

Megasquirt / Går dåligt på höga varv

78 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjenare.

Det är så att jag har turbokonverterat min Sierra 2.9l med megasquirt 1 v3. Igår
var första uppstart av bilen och den gick igång på första försöket med en startmapp inlagd.
Den gick inte riktigt 100% utan gick dåligt på höga varv. På grund av ett mindre oljeläckage
i oljereturen så stängde jag av bilen och lyfte av turbo och fixade till läckaget.
Idag när jag testade så gick bilen igång men bilen spikar och går riktigt kasst på höga varv,
redan efter 2.200 varv börjar den gå dåligt. Den går "bättre" om man ökar gasen riktigt sakta
men dör nästan om man pressar plattan i mattan.
Är väldigt ny med megasquirt och vet inte rikigt hur det går till att mappa men vad tror ni kan vara fel?

Mvh

4 670 Inlägg
10 mars 2013
#2
Har du bredbandslambda? Vilka värden har du när den spikar/går dåligt?


7 277 Inlägg
10 mars 2013
#3
Om det bara är en startmapp så är den väl bara gjord för att få igång bilen och inte för att använda bilen.
Vad som är fel är att den inte är mappad.
Senast redigerat av Brains (10 mars 2013)


78 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#4
mickius skrev:
Har du bredbandslambda? Vilka värden har du när den spikar/går dåligt?

Har inte det tyvärr i dagsläget. sad

Brains skrev:
Om det bara är en startmapp så är den väl bara gjord för att få igång bilen och inte för att använda bilen.
Vad som är fel är att den inte är mappad.

Det är jag medveten om, men jag undrar vad som kan ha hänt att den gick så mycket sämre efter att jag lossat på turbon och satt dit den igen. Det var samma startmapp som innan.

7 277 Inlägg
10 mars 2013
#5
Det kan vara vad som helst. En annan temperatur räcker för att den ska få en annan kompensation och därmed ännu mer fel än tidigare.


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 mars 2013
#6
Lägg upp en bild på en datalogg.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

78 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#7
myran skrev:
Lägg upp en bild på en datalogg.

http://i47.tinypic.com/fdd5wo.jpg

http://i47.tinypic.com/fdd5wo.jpg

Jag förstår inte ett skit utav de krusidullerna. Jag tycker det låter som om den inte riktigt går på alla cylindrar hela tiden.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 mars 2013
#8
Enligt din logg så tror sprutet att du har 99% gas konstant? Kalibrerat TPS givaren? (Spjällläges givaren) Detta kan göra att dne försöker fetta på konstant.

I övrigt har du insugstemp inkopplat? den visar nu på -40 grader konstant i insugstemp? låter knasigt och kan ställa till det.

Låter som allt handlar om inställningar. Be någon som har lite koll på megasquirt att se över.   Hur är AFR/Lambda vid körning?

En startmapp är oftast enbart för att bilen ska starta och gå på tomgång.. inte för att du ska kunna köra runt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

78 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#9
myran skrev:
Enligt din logg så tror sprutet att du har 99% gas konstant? Kalibrerat TPS givaren? (Spjällläges givaren) Detta kan göra att dne försöker fetta på konstant.

I övrigt har du insugstemp inkopplat? den visar nu på -40 grader konstant i insugstemp? låter knasigt och kan ställa till det.

Låter som allt handlar om inställningar. Be någon som har lite koll på megasquirt att se över.   Hur är AFR/Lambda vid körning?

En startmapp är oftast enbart för att bilen ska starta och gå på tomgång.. inte för att du ska kunna köra runt.

Det låter konstigt att det står 99% ja :s Men hur kalibrerar man den?

Har ingen insugstemp inkopplad just nu.

Har ju ingen bredbandslambda heller så vet inte riktigt värdena på det.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 mars 2013
#10
Heh skrev:
Det låter konstigt att det står 99% ja :s Men hur kalibrerar man den?

Har ingen insugstemp inkopplad just nu.

Har ju ingen bredbandslambda heller så vet inte riktigt värdena på det.

Låter som du börjat i helt fel ände gällande motorstyrning dvs du köpt något ofärdigt utan att veta nånting om det, Läs hela manualen först!! där finns alla svar, skaffa sen en bredbandslambda och till sist någon som kan mappa.


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
11 mars 2013
#11
Heh skrev:
myran skrev:
Enligt din logg så tror sprutet att du har 99% gas konstant? Kalibrerat TPS givaren? (Spjällläges givaren) Detta kan göra att dne försöker fetta på konstant.

I övrigt har du insugstemp inkopplat? den visar nu på -40 grader konstant i insugstemp? låter knasigt och kan ställa till det.

Låter som allt handlar om inställningar. Be någon som har lite koll på megasquirt att se över.   Hur är AFR/Lambda vid körning?

En startmapp är oftast enbart för att bilen ska starta och gå på tomgång.. inte för att du ska kunna köra runt.

Det låter konstigt att det står 99% ja :s Men hur kalibrerar man den?

Har ingen insugstemp inkopplad just nu.

Har ju ingen bredbandslambda heller så vet inte riktigt värdena på det.

Gör om gör rätt. Läs på mera om megasquirt och skaffa en bredbandslambda innan du kör sönder din motor.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

78 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#12
Har mätt TPS:en och den visar 4.94 volt både på öppen och full gas med motor avstängd och tänding på. Har testat en annan från en Scorpio och den visar samma värden. Läste att det ska vara 0.5 volt vid orörd gas?
Kan det vara något annat lurt med TPS eller har jag haft otur att köpt en bagagnad som också¨var trasig?
När jag försöker kalibrera TPS får jag värdena 254 med båda TPS... Har förösökt googla om det men hittar inget.

Samt har jag skaffat lufftemp från Mekonomen nu och den visar på runt 191 F nu när bilen stått i garaget på tomgång ett tag. Tycker det låter mycket.

Det verkar som bilen får för mycket soppa, den startar inte, men rengör man stiften så startar den. Men stänger man av den igen så måste man rengöra stiften för att få igång den igen. Stiften är torra men svarta...

Är nybörjare och har läst på om Megasquirt men det är svårt att förstå allt om man inte gjort det innan, någon gång måste man lära sig och på vägen dit kan det vara bra med lite hjälp. Använder mig av en startmapp från Skogenracing. Tack.

7 277 Inlägg
14 mars 2013
#13
Du har 5v ut till tpsen förmodligen den du sitter och mäter på.
Du ska koppla in signal kabeln. Finns guider om hur man ohm mäter fram vad som är vad.

Sen måste du skriva in i mset rätt resistans mot rätt temperatur för att temp givaren ska visa rätt.


30 Inlägg
14 mars 2013
#14
Det är mycket jobb att pilla med ett sprut första gången.
Man måste ha tålamod och vara lite uppfinningsrik.

http://www.megamanual.com/v22manual/mwire.htm

Vad har du för PCB version och vilken CPU?

Throttle Position Sensor

The MegaSquirt® controller uses the throttle position sensor (TPS) to determine when the engine is at or near full throttle (to shut off feedback from the O2 sensor), when the engine throttle is opening or closing rapidly (and needing an accel/decel enrichment), and when the engine is flooded and needs to be cleared. Some people have managed to make their engines function reasonably well without a TPS. This is not recommended with the standard code, however.

You will need a TPS that is really a potentiometer and not a switch. Many older cars had idle or WOT position switches instead of a real TPS. A real TPS gives a continuously varying signal with changing throttle. There are two wires on the external wiring schematic that go from MegaSquirt® into the TPS sensor. These two MegaSquirt® wires are +5 Vref signal and a sense line. There is a third wire going to ground. Assuming that you have a proper potentiometer TPS, then +5 Vref goes to one side of the pot, the other side goes to ground and the sensor line is hooked to the wiper.

To hook up your throttle position sensor (TPS), disconnect the TPS, and use a digital multi-meter. Switch it to measure resistance. The resistance between two of the connections will stay the same when the throttle is moved. Find those two - one will be the +5 Vref and the other a ground. The third is the sense wire to the MegaSquirt® controller. To figure out which wire is the +5 Vref and which is the ground, connect your meter to one of those two connections and the other to the TPS sense connection.

If you read a high resistance which gets lower as you open the throttle, then disconnected wire is the one which goes to ground, the other one which had the continuous resistance goes to the +5 Vref from the MegaSquirt® EFI Controller, and the remaining wire is the TPS sense wire.

The throttle position sensor is used for flood clear mode and EGO enrichment, as well as accel enrichment:

Flood clear mode is triggered at a TPS ADC count value of 155 (~3 volts),
EGO feedback is disabled above 178 (~3.5 volts).
In each case it is the actual voltage measured at the TPS input that is used, not the "Throttle Position %" displayed in TunerStudioMS.
Use the "Tools/Calibrate TPS" function in MegaTune to ensure that you have an ADC count value well below 155 at closed throttle, and above 178 at wide open throttle (WOT). This will ensure that you are not in flood clear mode while cranking (ideally, your TPS at closed throttle will be 20 or less), and yet still able to activate flood clear mode. Many TPS are adjustable by loosening the screws and rotating it a bit. Also verify that the ADC count increases as you open the throttle, otherwise you have the TPS wired backwards. You should recheck the TPS range each time you change the idle position or reassemble the throttle linkage.



Sök