4439
Sök

Behöver hjälp!! BMW 318,118,120 eller audi a4 ???

2 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
Tjenare!! 

Jag ska köpa min första bil och har kollat runt och läst mycket om typ varenda bil på begköpguiden, och alla är det en massa fel på där tongue

Men av smak och av en liten skada att alltid vilja ha klass på saker så har jag fastnat på 4 olika bilar...

BMW 118,120,318 eller Audi A4 1,8t/T, A3t FSI. Har en budget på runt 80.000 och vill ha en som gått max 12.000 mil smile

Men jag har problemet av att jag inte känner folk som har eller har haft någon utav dessa bilar och fråga vad normala problem med dom är eller vad som gör att jag ska välja någon av dom.

Hörde nyligen efter att blivit mer å mer inne på audin, att de har ett stort problem med att kamremen går av och slår sönder motorn...... Stämmer detta eller har han som sa det bara haft otur och hört dåliga exemplar? tongue

Uppskattar alla kommentarer och åsikter av erfarenheter och vad ni tror är mitt bästa val att köpa smile
Senast redigerat av Steniis90 (11 mars 2013)

4 261 Inlägg
11 mars 2013
har du precis fått körkort? och ska ha en första bil? är det så då rekomenderar dig att köpa vad som helst billigt bara då får i dig lite luft så att du blir van att köra bil. därefter skulle ja rekomendera dig nån rolig bil som bmw 3 serie tex 328-honda civic-eller nått sådant. har inte riktigt nån upplevelse av audi så jag vet inte:)

men skriv gärna lite mer önskemål så kan ja hjälpa:)

2 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
panda666 skrev:
har du precis fått körkort? och ska ha en första bil? är det så då rekomenderar dig att köpa vad som helst billigt bara då får i dig lite luft så att du blir van att köra bil. därefter skulle ja rekomendera dig nån rolig bil som bmw 3 serie tex 328-honda civic-eller nått sådant. har inte riktigt nån upplevelse av audi så jag vet inte:)

Nej jag fyllar 23 i år så har haft körkort i snart 5 år och åkt mycket bil, men bor ganska centralt så inte varit nödvändigt alls än:P   problemet med 328:an är att det är så sjuk hög försäkring och bränslekostnaden blir bra hög, därför jag som mest tänkte gå på 318 när det kommer till 3 serien för att slippa den raka 6:an men ändå inte ha 100 hk och puttra med tongue

Men runt 80.000, som äldst 02, 12.13,000 mil max, 5dörr smile
Senast redigerat av Steniis90 (11 mars 2013)

Falken
102 Inlägg
11 mars 2013
A4:an tycker jag är en riktigt trevlig bil, haft 2st själv.

Endel har haft oturen att kamremen gått av ja, så att den är bytt redan är ju ett plus (oavsett så är de ju alltid ett plus)

Men har även sett att många byter remen vid ca 12000mil, dels pga av ålder och för att vattenpumpen brukar kunna ge upp runt 12-15´000mil med lite otur.

Men är en riktigt trevlig bil att köra och åka, inte allt för dyr i omkostnader heller tycker jag.

Say what?

1 335 Inlägg
11 mars 2013
Varför inte 525 iaf? smile Är också 90ia, visst kostar väl lite om man ska åka me lite stil, men de beror helt på vad man värderar här i livet. Bilen står oftast först på listan då de kommer till nöjen osv smile

B5 #001

4 261 Inlägg
11 mars 2013
Steniis90 skrev:
panda666 skrev:

Nej jag fyllar 23 i år så har haft körkort i snart 5 år och åkt mycket bil, men bor ganska centralt så inte varit nödvändigt alls än:P   problemet med 328:an är att det är så sjuk hög försäkring och bränslekostnaden blir bra hög, därför jag som mest tänkte gå på 318 när det kommer till 3 serien för att slippa den raka 6:an men ändå inte ha 100 hk och puttra med tongue

Men runt 80.000, som äldst 02, 12.13,000 mil max, 5dörr smile

bland dom bilarna som du har skrivit så skulle ja nog välja nånting med bmw för dom pengarna:)

men du verkar bry dig om kostnader och då är det inte så roligt att köra en¨¨slö¨¨ bmw tycker jag.

ta en fräsch 318 då:) med dom pengarna

597 Inlägg
11 mars 2013
Jag tycker att 3serien e46 börjar se liiite gammal ut till utseendet och nu kan man faktiskt få en ganska fin E60 525i för 80 000kr. Vår E60 drar vid lugn körning ca 0.75l vilket jag tycker är överraskande lågt för en såpas "stor" bil.

E60n ser även enligt mig modernare och nyare ut och 525an upplevs inte som slö om du frågar mig.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 mars 2013
BMW´s fyrcylindriga motorer med Valvetronic är knappast slöa även om 140-150hk inte gör en relativt tung BMW till någon raket, sexan i all ära men de nyare fyrorna har fått mycket beröm för att vara just pigga, förvånansvärt starka på låga varv för att vara en fyra utan turbo och framför allt rejält bränslesnåla.

En 118/120i eller 318/320i (tänker på nyare E90 och inte föregångaren E46) hade jag siktat på i ditt fall, det är ekonomiska bilar som trots allt har samma roliga chassi som de starkare modellerna och hyfsat med krut under huven!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

886 Inlägg
11 mars 2013
Skickar in en tanke här:

För de pengarna så kanske det är värt att importera? Finns gott om BMWs i Tyskland för de summorna och även om du kanske inte tjänar jättemycket så har du ett mycket större utbud och ofta har de gått i mindre salt och skit än här i Sverige.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Sous Chef
389 Inlägg
11 mars 2013
har själv en 116i 07a

Är väldigt nöjd, men den är ganska liten i bagage osv om du jämför med a4 och 3serie.
Men du slipper ju kamremsbyte som finns i a4an och brukar väl kosta en del (rätta mig om jag har fel)

Annars finns ju golf som är i storlek med 1serien

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 mars 2013
C-Herbst skrev:
har själv en 116i 07a

Är väldigt nöjd, men den är ganska liten i bagage osv om du jämför med a4 och 3serie.
Men du slipper ju kamremsbyte som finns i a4an och brukar väl kosta en del (rätta mig om jag har fel)

Annars finns ju golf som är i storlek med 1serien

Inget illa menat men jag hade rekommenderat 118/20i över 116i eftersom just den motorn (N45) har haft problem med kedjespännaren vilket den större N46 som fanns i andra fyrcylindriga BMW från de åren inte drabbas av. En del motorer från Audi har också kedja, men de motorerna med rem kan kosta en slant i service.

Att byta spännare är mycket billigare än att byta en rem, men skulle kedjan ha tagit skada, kuggat över eller i värsta fall hoppa så att motorn rasar helt är det riktigt dyra reparationer som krävs. Men som tur är brukar motorerna sällan rasa utan kedjan kuggar över något snäpp så motorn stannar eller går illa men inte tillräckligt för att kolvar och ventiler skall mötas, VAG i form av VW och Audi har för övrigt haft samma problem på deras fyror med kedja.

Så på både 116i och VAG med kedja är just denna och spännarens skick väl värda en kontroll innan köp, man bör vara uppmärksam på ett rassel som påminner om just en dåligt spänd cykelkedja om man är spekulant på de motorerna.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 627 Inlägg
13 mars 2013
Tycker absolut BMW, är riktigt roliga att köra, förvånansvärt pigga för sin motorstorlek och dessutom snåla på bränsle smile Däremot så hade jag nog faktiskt satsat på en E46 318, köper du faceliften ser den inte så gammal ut, du får gott om utrustning och låga miltal! smile Och N42/N46B20 är absolut ingen törstig motor. Min drar ca 0.72-0.75 men då ligger jag och köar ut och in i GBG varje dag också!

Sen bör du hitta en med sportstolarna, varesig det är en E46, E87 eller E90 för dessa är så snuskigt mycket goare än de trökiga originalbänkarna som sitter i i vanliga fall tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Sök