Jag vet inte om detta är rätt forum att posta en sån här tråd i men eftersom att det är bilrelaterade grejer jag har handlat så får det bli så.
Det är nämligen så att jag skickade efter lite delar till min VW-buss från en firma i USA för någon månad sen.
Eftersom att jag inte är boende i nordamerika så kunde jag inte slutföra min beställning via deras webbformulär eftersom att det inte blev godkänd eller vad man ska kalla det (jag kom inte vidare till nästa sida så att säga utan den klagade över att det saknades information så jag kom tillbaka till samma sida hela tiden). Anledningen hade med valet av transportfirma att göra tror jag.
Jag hade skrivit in i fältet "additional information" eller vad det nu hette att de skulle skriva ner värdet på försändelsen till någonstanns runt motsvarande 1500 - 2000 svenska kronor (översatt från dollar) för att tullavgiften inte skulle bli så hög.
Men som sagt så funkade det ju inte riktigt med webformuläret så jag fick istället göra beställningen via mail och sen fanns det DHL och UPS att välja mellan att skicka försändelsen med. UPS var billigast (men något långsammare) så jag valde dom. Dock glömde jag dessvärre meddela försäljaren om att han kunde skriva ner värdet på grejerna denna gången när jag beställde via mail. I vilket fall som helst så skickade han en Pay-pal invoice som jag betalade och några dagar senare så fick jag mail om att försändelsen var på väg.
Någon vecka senare så ringer de från UPS och säger att de har en paket på väg till mig som de planerar att leverera under vecka 9 (har jag för mig att det var) men det hade tillkommit en import och tullavgift på 1427:- (förbannade skit) som var tvungen att betalas kontant med jämna pengar vid leveransen av paketet.
Jag grävde fram pengar (såg till att göra mig av med så mycket småmynt som möjligt bara för att småjävlas ).
Vid leveransen av paketet så hade jag inte själv möjlighet att närvara eftersom att jag var på jobbet vid alla tillfällen då leverans kunde ske och därför så lät jag en kompis som var ledig vara hemma hos mig några timmar och ta emot paketet.
Paketet levererades, pengarna lämnades över och jag trodde att allt var frid och fröjd.
Dock kom det en faktura från UPS i slutet av förra veckan där de vill att jag ska betala ännu fler pengar.
Det står en massa siffror och en totalsumma på 3056:-
Sedan har någon skrivit med bläckpenna "Betalt: 1427 sek"
"Kvar att betala: 1624 sek".
Jag har absolut ingen lust att betala ytterliggare sextonhundra spänn (utöver dom fjorton hundra) så jag tänker försöka överklaga detta.
Det fräckaste av allt är att de ger mig bara 10 dagar på mig att betala dessutom!
Har inte pratat med UPS själva ännu men det kummer jag ju få göra.
Frågan är bara var jag ska börja?
Finns det någon form av konsumentombudsman att kontakta vid såna här frågor?
Jag har kvitto på att jag har betalat mina 1427:- med underskrift och allt.
Det är nämligen så att jag skickade efter lite delar till min VW-buss från en firma i USA för någon månad sen.
Eftersom att jag inte är boende i nordamerika så kunde jag inte slutföra min beställning via deras webbformulär eftersom att det inte blev godkänd eller vad man ska kalla det (jag kom inte vidare till nästa sida så att säga utan den klagade över att det saknades information så jag kom tillbaka till samma sida hela tiden). Anledningen hade med valet av transportfirma att göra tror jag.
Jag hade skrivit in i fältet "additional information" eller vad det nu hette att de skulle skriva ner värdet på försändelsen till någonstanns runt motsvarande 1500 - 2000 svenska kronor (översatt från dollar) för att tullavgiften inte skulle bli så hög.
Men som sagt så funkade det ju inte riktigt med webformuläret så jag fick istället göra beställningen via mail och sen fanns det DHL och UPS att välja mellan att skicka försändelsen med. UPS var billigast (men något långsammare) så jag valde dom. Dock glömde jag dessvärre meddela försäljaren om att han kunde skriva ner värdet på grejerna denna gången när jag beställde via mail. I vilket fall som helst så skickade han en Pay-pal invoice som jag betalade och några dagar senare så fick jag mail om att försändelsen var på väg.
Någon vecka senare så ringer de från UPS och säger att de har en paket på väg till mig som de planerar att leverera under vecka 9 (har jag för mig att det var) men det hade tillkommit en import och tullavgift på 1427:- (förbannade skit) som var tvungen att betalas kontant med jämna pengar vid leveransen av paketet.
Jag grävde fram pengar (såg till att göra mig av med så mycket småmynt som möjligt bara för att småjävlas ).
Vid leveransen av paketet så hade jag inte själv möjlighet att närvara eftersom att jag var på jobbet vid alla tillfällen då leverans kunde ske och därför så lät jag en kompis som var ledig vara hemma hos mig några timmar och ta emot paketet.
Paketet levererades, pengarna lämnades över och jag trodde att allt var frid och fröjd.
Dock kom det en faktura från UPS i slutet av förra veckan där de vill att jag ska betala ännu fler pengar.
Det står en massa siffror och en totalsumma på 3056:-
Sedan har någon skrivit med bläckpenna "Betalt: 1427 sek"
"Kvar att betala: 1624 sek".
Jag har absolut ingen lust att betala ytterliggare sextonhundra spänn (utöver dom fjorton hundra) så jag tänker försöka överklaga detta.
Det fräckaste av allt är att de ger mig bara 10 dagar på mig att betala dessutom!
Har inte pratat med UPS själva ännu men det kummer jag ju få göra.
Frågan är bara var jag ska börja?
Finns det någon form av konsumentombudsman att kontakta vid såna här frågor?
Jag har kvitto på att jag har betalat mina 1427:- med underskrift och allt.
Senast redigerat av MagnumR (11 mars 2013)
Håll avståndet till bakomvarande fordon!
0
0
0
0