3128
Sök

Problem att få ur pinnbult ur topplock

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
http://forumbilder.se/CDLMD/2013-03-11-16-00-19.jpg

Hade inte riktiga verktyg så det fick bli metoden att klappa in en torx och dra med den, men då händer ju det som man bara går å väntar på, bits jäveln går av...

Vad har ni för tips på hur jag får ur denna?

//Per-Arne

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
342 Inlägg
11 mars 2013
Jäklar, maximal otur. Bitset går ju tyvärr inte att borra i eftersom det är stenhårt.

Det går kanske att svetsa på lite material och sen en mutter på det. Tyvärr ända jag kan komma på.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
17 Inlägg
11 mars 2013
Svetsa fast en mutter, värm som bara den, dra å knacka försiktigt - klart smile

5 116 Inlägg
11 mars 2013
slipstift och miljonvarvare och slipa ner bitsen funkar  råka ut för samma sak för ett tag sedan. då gick det inte att svetsa för bitsen smälte så inte svetsen fastna hmm annars kan diamantborr och styrhylsa funka.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
11 mars 2013
Nu vet jag inte omständigheterna, men rent generellt så borrar man ju djupare än vad man knackar in det man ska dra ur skruven med oavsett om det är ett Torx-bits eller en riktig urdragare. Om man sen drar av verktyget så får man fler chanser då man kan knacka ner verktyget i borrhålet.
Har du borrat djupare än bitset så slå ner resterna i hålet, värm sedan så skruven rör sig gentemot hålet och försök sedan igen.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

341 Inlägg
11 mars 2013
Blås ur den med skärbrännaren smile

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
jag knackade in bitsen så långt det gick för att den inte skulle släppa å sen så stog en polare och värmde aluminiumet runt bulten och jag kylde emd kylspray och samtidigt drog med ett spärrskaft med hylsbits 1/2" och vi knackade med hammare också men den jäveln satt stenhårt och rörde sig ingenting sen small bitsen av.

Kan ha varit pga temperatur förändringarna också eller så bara gav den med sig tillslut.

Tror jag ska prova svetsmetoden med mutter utan på sen värma med gasen ifall det hinner svalna efter svetsen.

Vi hade ju en sån där special sats med styrhylsor och borrar men tro på fan när man behöver den så är den spårlöst borta och ingen på jobbet som vet var den är... Då får man hålla på och mickla å jävlas istället.

//Per-Arne

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
11 mars 2013
Om du svetsar dit en mutter så ackumulerar du så mycket värme i skruven att du inte behöver värma med gas efteråt.
När jag gör så så har jag så mycket ström så mutter och skruv blir rödglödgade och då försvinner det mesta av spänningen.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Sök