3036
Sök

Köpråd till okunnig förstabilsköpare

170 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#281
Dieselsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Lycka till!

Hoppas på den, ser och låter vettigt.
Bra asiatisk transportlåda smile
Väntar med spänning på en uppdatering av TS sida, bilar: 1st.

Glömde säga till TS att de kan ticka lite svagt i maskin... Hoppas hon inte backar på det...

Ok, så ett tickande biljud till motorljudet är normalt, bra info, hade absolut kunnat backa på något sådant! Ska träffa säljaren vid halv sju och hoppas på att detta är bilen som ska bli min första bil!

Evildan
22 mars 2013
#282
LottaFred skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Evildan skrev:

Hoppas på den, ser och låter vettigt.
Bra asiatisk transportlåda smile
Väntar med spänning på en uppdatering av TS sida, bilar: 1st.

Glömde säga till TS att de kan ticka lite svagt i maskin... Hoppas hon inte backar på det...

Ok, så ett tickande biljud till motorljudet är normalt, bra info, hade absolut kunnat backa på något sådant! Ska träffa säljaren vid halv sju och hoppas på att detta är bilen som ska bli min första bil!

Bra du dök in här innan så du hann ta del av infon.
Fyller på lite bra o veta:
Sen har denna motor (GA16DE) kamkedja, så slipper du fråga honom om det eller fundera över bytesintervaller.
Brukar sällan vara några fel på dessa, kolla givetvis elektriska funktioner, drivknutar och koppling så som du fått beskrivt ang Almera GTi objektet.
30minuter.....hänger kvar för snabb respons om du känner att du behöver fråga ngt.

170 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#283
Evildan skrev:
LottaFred skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Glömde säga till TS att de kan ticka lite svagt i maskin... Hoppas hon inte backar på det...

Ok, så ett tickande biljud till motorljudet är normalt, bra info, hade absolut kunnat backa på något sådant! Ska träffa säljaren vid halv sju och hoppas på att detta är bilen som ska bli min första bil!

Bra du dök in här innan så du hann ta del av infon.
Fyller på lite bra o veta:
Sen har denna motor (GA16DE) kamkedja, så slipper du fråga honom om det eller fundera över bytesintervaller.
Brukar sällan vara några fel på dessa, kolla givetvis elektriska funktioner, drivknutar och koppling så som du fått beskrivt ang Almera GTi objektet.
30minuter.....hänger kvar för snabb respons om du känner att du behöver fråga ngt.

Har skrivit ut en liten faktasammanställning från tråden gällande vad vi ska lyssna efter, känner mig hyfsat förberedd!

Och perfekt att du finns standby ifall det skulle dyka upp något!

170 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#284
Evildan skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Almera_1_6_SLX_45978069.htm?ca=11&w=1
Lågmilare, 10500mil, nybes, bula höger bak, men ser relativt rostfri ut.


Kom även in en Picasso kl 11:55, men det var lite och fel jobb på den som kostar för mkt för din budget..blev ivrig.

Nu är den min, Almeran! Känns fint som snus, tack för tipset, hade nog missat den annars. Det hade ringt 13 personer under säljarens lunch då han inte haft med sig mobilen, men det var bara jag som lämnat meddelande och sms:at (angående att ligga på) så det var till mig han ringde.

Vi körde runt med den någon timme, med tipsen gällande vad man ska lyssna efter och vara uppmärksam på härifrån tråden på ett A4-papper som handledning. Det var inga konstigheter, inga märkliga ljud som vi upptäckte, inga konstigheter med kopplingen eller startmotorn. Fick en mycket bra känsla av säljaren, han var angelägen om att det skulle bli rätt och gav ett mycket seriöst intryck (dessutom bor han en halv kilometer från mig så hade han velat luras hade han kanske valt någon han inte behövt springa på vid tunnelbanan eller affären).

Er hjälp har varit ovärderlig, särskilt Evildan, Dieselsmurfen och Richtenb som hängt med liksom hela tiden, tack!!! Nu börjar mitt bilägarliv och det känns tryggt att ha er att fråga nu när jag ska in i den världen!

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 mars 2013
#286
Grattis till ditt bilköp. Med största sannolikhet har du skaffat en bil som inte kommer krångla speciellt mycket.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

170 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#287
Tack! Har en bra känsla i både hjärta och hjärna!

Evildan
22 mars 2013
#288
Fan vad roligt.
Gratulerar, första bilen är speciell och andra och tredje och fjärde...hmm, ska nog inte fortsätta upp till dags datum på det viset wink

10850mil då ska den kännas bra, sådana "lågmilare" växer inte på träd, bra att du var enveten och angelägen, snyggt jobbat.
Prutat?
Pratade ni om skatten?

Glöm nu för guds skull inte att försäkra den i kväll, trafikförsäkringsföreningen är inte kul att ha att göra med.
De flesta bolag har internetsidor där du kan kolla upp premien, skit i försäkringsmäklare, blir bara dyrare.

Jag tecknar alltid hos länsförsäkringar, alltid billigast för mig, även moderna försäkringar vet jag kan ge vettiga premier till dig utan körkort.
Leta runt om du inte redan hunnit teckna.

170 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#289
Evildan skrev:
Fan vad roligt.
Gratulerar, första bilen är speciell och andra och tredje och fjärde...hmm, ska nog inte fortsätta upp till dags datum på det viset wink

10850mil då ska den kännas bra, sådana "lågmilare" växer inte på träd, bra att du var enveten och angelägen, snyggt jobbat.
Prutat?
Pratade ni om skatten?

Glöm nu för guds skull inte att försäkra den i kväll, trafikförsäkringsföreningen är inte kul att ha att göra med.
De flesta bolag har internetsidor där du kan kolla upp premien, skit i försäkringsmäklare, blir bara dyrare.

Jag tecknar alltid hos länsförsäkringar, alltid billigast för mig, även moderna försäkringar vet jag kan ge vettiga premier till dig utan körkort.
Leta runt om du inte redan hunnit teckna.

Prutade in skatten i priset, åtminstone nästan, betalade 12431kr och säljaren tog skatten, alltid något? Nej, pruta är nog inte min starka sida...

Försäkrad och klar, hade redan kollat runt och det blev Länsförsäkringar, har fått försäkringsnummer, hyfsat billigt tycker jag.

Säljaren sa att när han besiktigat bilen förra året hade besiktningsmannen kommenterat att det var begynnande rostproblem vid bromrören, jag antar att det är något jag kanske får deala med om något år eller så... Annars inga moln på himlen, såg ingen rost på karossen överhuvudtaget!

Evildan
22 mars 2013
#290
LottaFred skrev:
Evildan skrev:
Fan vad roligt.
Gratulerar, första bilen är speciell och andra och tredje och fjärde...hmm, ska nog inte fortsätta upp till dags datum på det viset wink

10850mil då ska den kännas bra, sådana "lågmilare" växer inte på träd, bra att du var enveten och angelägen, snyggt jobbat.
Prutat?
Pratade ni om skatten?

Glöm nu för guds skull inte att försäkra den i kväll, trafikförsäkringsföreningen är inte kul att ha att göra med.
De flesta bolag har internetsidor där du kan kolla upp premien, skit i försäkringsmäklare, blir bara dyrare.

Jag tecknar alltid hos länsförsäkringar, alltid billigast för mig, även moderna försäkringar vet jag kan ge vettiga premier till dig utan körkort.
Leta runt om du inte redan hunnit teckna.

Prutade in skatten i priset, åtminstone nästan, betalade 12431kr och säljaren tog skatten, alltid något? Nej, pruta är nog inte min starka sida...

Försäkrad och klar, hade redan kollat runt och det blev Länsförsäkringar, har fått försäkringsnummer, hyfsat billigt tycker jag.

Säljaren sa att när han besiktigat bilen förra året hade besiktningsmannen kommenterat att det var begynnande rostproblem vid bromrören, jag antar att det är något jag kanske får deala med om något år eller så... Annars inga moln på himlen, såg ingen rost på karossen överhuvudtaget!

Det är inte alltid läge att pruta stenhårt, inte när du verkligen letat bil och det är tryck på objektet.
Tycker det blev rätt pengar för en fin bil.
Klokt, du är inte helt grön ändå, dom flesta tänker inte på det (finns en uppsjö trådar ang förskringar och dyl)
Kan räcka med att skrapa rent bromsrören och lägga på lite bodyspray,inte svårt och inte dyrt, en sprayflaska body 80-100kr på Coop eller OKQ8. Sommarjobb när det är varmt och torrt ute.
Den är alltså så fin som den såg ut, jättekul.
Blev så inspirerad av alla Japsar jag rotat runt i nu online att jag plockar ut min Origamisläde i morgon, helgglida i solen.

170 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#291
Evildan skrev:
LottaFred skrev:
Evildan skrev:
Fan vad roligt.
Gratulerar, första bilen är speciell och andra och tredje och fjärde...hmm, ska nog inte fortsätta upp till dags datum på det viset wink

10850mil då ska den kännas bra, sådana "lågmilare" växer inte på träd, bra att du var enveten och angelägen, snyggt jobbat.
Prutat?
Pratade ni om skatten?

Glöm nu för guds skull inte att försäkra den i kväll, trafikförsäkringsföreningen är inte kul att ha att göra med.
De flesta bolag har internetsidor där du kan kolla upp premien, skit i försäkringsmäklare, blir bara dyrare.

Jag tecknar alltid hos länsförsäkringar, alltid billigast för mig, även moderna försäkringar vet jag kan ge vettiga premier till dig utan körkort.
Leta runt om du inte redan hunnit teckna.

Prutade in skatten i priset, åtminstone nästan, betalade 12431kr och säljaren tog skatten, alltid något? Nej, pruta är nog inte min starka sida...

Försäkrad och klar, hade redan kollat runt och det blev Länsförsäkringar, har fått försäkringsnummer, hyfsat billigt tycker jag.

Säljaren sa att när han besiktigat bilen förra året hade besiktningsmannen kommenterat att det var begynnande rostproblem vid bromrören, jag antar att det är något jag kanske får deala med om något år eller så... Annars inga moln på himlen, såg ingen rost på karossen överhuvudtaget!

Det är inte alltid läge att pruta stenhårt, inte när du verkligen letat bil och det är tryck på objektet.
Tycker det blev rätt pengar för en fin bil.
Klokt, du är inte helt grön ändå, dom flesta tänker inte på det (finns en uppsjö trådar ang förskringar och dyl)
Kan räcka med att skrapa rent bromsrören och lägga på lite bodyspray,inte svårt och inte dyrt, en sprayflaska body 80-100kr på Coop eller OKQ8. Sommarjobb när det är varmt och torrt ute.
Den är alltså så fin som den såg ut, jättekul.
Blev så inspirerad av alla Japsar jag rotat runt i nu online att jag plockar ut min Origamisläde i morgon, helgglida i solen.

Ok, rostiga bromsrör är alltså något man kan avhjälpa själv? Super! Ska googla runt efter någon instruktionsfilm och sikta på att ordna det en fin sommardag!

Imorgon ska jag iväg och köpa ett dubbdäck till bilen, ett av fyra saknade dubbar så det var sommardäck på. Och kanske laga ett stenskott som såg rätt djupt ut som kan ha blivit när vi provkörde bilen... Ska leta runt efter mitt körkortstillstånd så att jag får prova den själv också, har inte kört på 1,5 år, lite nervöst!

* Voff voff *
10 583 Inlägg
23 mars 2013
#292
Grattis! Kul att se att tråden fick en "happy ending"! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 365 Inlägg
23 mars 2013
#293
Känns som du valt helt rätt bil tillslut. Jag tror Almeran kommer ge dig ett trevligt bilägande. Pensla på lite hammerite hammarlack på bromsrören så kommer de hålla i all evighet (finns på jula)

Dubbelkolla gummidelarna till bränsledledningarna, jag har varit med om att de läckt på Almeror (dåligt gummi)

Perfekt att du valt japanskt, det brukar sällan uppstå "fel över en natt" på dessa bilar utan man brukar få tydliga varningssignaler när något är fel.

Lycka till!


170 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#294
Richtenb skrev:
Känns som du valt helt rätt bil tillslut. Jag tror Almeran kommer ge dig ett trevligt bilägande. Pensla på lite hammerite hammarlack på bromsrören så kommer de hålla i all evighet (finns på jula)

Dubbelkolla gummidelarna till bränsledledningarna, jag har varit med om att de läckt på Almeror (dåligt gummi)

Perfekt att du valt japanskt, det brukar sällan uppstå "fel över en natt" på dessa bilar utan man brukar få tydliga varningssignaler när något är fel.

Lycka till!

Hur gör jag det?

Ja, jag känner mig nöjd med att det blev en Nissan, fick en bra känsla av hur diskussionerna gick här i tråden om den. Ni är ju liksom mina gurus och har lyckats göra mig genuint intresserad av bilar, det är ju en hel vetenskap! smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 mars 2013
#295
LottaFred skrev:
Richtenb skrev:
Känns som du valt helt rätt bil tillslut. Jag tror Almeran kommer ge dig ett trevligt bilägande. Pensla på lite hammerite hammarlack på bromsrören så kommer de hålla i all evighet (finns på jula)

Dubbelkolla gummidelarna till bränsledledningarna, jag har varit med om att de läckt på Almeror (dåligt gummi)

Perfekt att du valt japanskt, det brukar sällan uppstå "fel över en natt" på dessa bilar utan man brukar få tydliga varningssignaler när något är fel.

Lycka till!

Hur gör jag det?

Ja, jag känner mig nöjd med att det blev en Nissan, fick en bra känsla av hur diskussionerna gick här i tråden om den. Ni är ju liksom mina gurus och har lyckats göra mig genuint intresserad av bilar, det är ju en hel vetenskap! smile

Jag tror du kan vara lugn. Det är inte så mycket vetenskap över de flesta japanska bilar. De är och förblir ofta mycket pålitliga och väl fungerande bilar.

Bilfolk tenderar att dela upp sig i läger, tyskbilsälskare som bara hävdar att tyskt är bäst, sedan jänkebilsälskare som aldrig skulle kunna tänka sig annat, volvo/saab-folk etc. Sedan är de de som bara vill ha en bra, fungerande bil. De köper ofta japanskt då de tveklöst statistiskt är mycket pålitliga.

Med det sagt så kan alla bilar gå sönder och de kräver lite kärlek. Tvätta och vaxa den regelbundet. Håll koll på undersidan av skärmkanter. Knyt kontakt med någon bra lokal vettig person som kan hjälpa dig byta olja en gång om året så kommer du kunna ha din bil i många år framöver. Sedan är det alltid bra att ha 5000 extra om man har riktig otur och något går sönder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

170 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#296
Rquired skrev:
LottaFred skrev:
Rquired skrev:

Där är inte så mycket som kan krångla på dem men kontrollera startmotor, generator och drivremmen (fläktrem kallar en del den). Eftersom motorn sitter trångt monterad kostar det en slant att reparera någon av de punkterna, i en del fall behöver motorn lyftas ur bilen vilket inte är så farligt som det låter. A-klass är byggd för att motorn lätt ska gå och lyfta ur för enklare åtkomst. 

Annars är där mest enklare punkter att kontrollera t.ex elhissar, fläkt, värme till bakrutan och stolsvärme med mera. Ta en titt på centrallåset med det är inte elektriskt utan styrs med vakuum, om någon av slangarna till detta läcker så centrallåset gå lite trögt och du kommer höra en pump arbeta under baksätet. Billiga delar men det är lite jobb att byta ut, dyrast är slangen till baklucka och tanklock och den går på drygt en tusenlapp att byta hos auktoriserad MB-verkstad (onödigt dyra, välj något annat!).

På den röda syns lite rost på bild kolla det så kallade hundbenet mellan bakdörr och bakskärm, längst ner i bakkanten på förardörren med mera. På en Mercedes skall man kontrollera varenda plåtskarv, fals eller vikt kant för det är där svagheten finns och där rosten brukar finnas. Men det är ett skönhetsfel för de rostar sällan i balkar eller golv där det påverkar bilen eller riskerar att ge dig en anmärkning på besiktningen.

Hur kollar jag det, måste jag öppna huven och kolla efter något? (Här blir min totala okunnighet smärtsamt tydlig) Lite rost som skönhetsfel kan jag leva med, såg den nu när jag kollade noga...

Att öppna huven kommer du tyvärr ingen vart med för motorn syns inte utan du ser luftfiltret, lite plastlock och kan kanske skymta ovankanten av motorn djupt där nere om du kollar noga. Men lyssna efter missljud i första hand en sliten rem brukar föra oväsen (gnäller lite) antingen hela tiden eller en kort stund vid start.

En dålig startmotor kan märkas på att motorn går tungt när du vrider på nyckeln, startmotorn skall snabbt få fart på motorn och göra detta utan konstiga ljud. En generator kan förstås låta illa den med men bäst är att mäta med t.ex en multimeter mellan plus och minus på batteriet så att den laddar som den skall. På en A-klass sitter batteriet under en lucka framför passagerarstolen.

El är inte min starka sida men på tomgång borde du ha åtminstone 13.5 men helst över 14volt om allt är ok, om du sedan slår på diverse förbrukare (Ex. Helljus, fläkten på max, radio och stolsvärmen) och varvar upp motorn till minst 2000varv/minut så bör den fortfarande hålla sig över 13.5v. Men med reservation för fel, jag är inte helt säker utan hoppas någon här korrigerar mig om jag har fel.

Ett alternativ är om du hittar någon som säljer bildelar (batterier) i närheten t.ex Mekonomen eller liknande butiker, de har ofta utrustning för att kontrollera batteri samt generator och frågar man snällt brukar de ställa upp!

Har jag tackat dig för din väldigt pedagogiska sammanställning ovan? Annars gör jag det nu, tack!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 mars 2013
#297
LottaFred skrev:
Rquired skrev:
LottaFred skrev:

Hur kollar jag det, måste jag öppna huven och kolla efter något? (Här blir min totala okunnighet smärtsamt tydlig) Lite rost som skönhetsfel kan jag leva med, såg den nu när jag kollade noga...

Att öppna huven kommer du tyvärr ingen vart med för motorn syns inte utan du ser luftfiltret, lite plastlock och kan kanske skymta ovankanten av motorn djupt där nere om du kollar noga. Men lyssna efter missljud i första hand en sliten rem brukar föra oväsen (gnäller lite) antingen hela tiden eller en kort stund vid start.

En dålig startmotor kan märkas på att motorn går tungt när du vrider på nyckeln, startmotorn skall snabbt få fart på motorn och göra detta utan konstiga ljud. En generator kan förstås låta illa den med men bäst är att mäta med t.ex en multimeter mellan plus och minus på batteriet så att den laddar som den skall. På en A-klass sitter batteriet under en lucka framför passagerarstolen.

El är inte min starka sida men på tomgång borde du ha åtminstone 13.5 men helst över 14volt om allt är ok, om du sedan slår på diverse förbrukare (Ex. Helljus, fläkten på max, radio och stolsvärmen) och varvar upp motorn till minst 2000varv/minut så bör den fortfarande hålla sig över 13.5v. Men med reservation för fel, jag är inte helt säker utan hoppas någon här korrigerar mig om jag har fel.

Ett alternativ är om du hittar någon som säljer bildelar (batterier) i närheten t.ex Mekonomen eller liknande butiker, de har ofta utrustning för att kontrollera batteri samt generator och frågar man snällt brukar de ställa upp!

Har jag tackat dig för din väldigt pedagogiska sammanställning ovan? Annars gör jag det nu, tack!

Oavsett vilket, var så god det är bara kul att hjälpa till. Grattis till din Almera!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

170 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#298
Nu när jag har min bil, vad bör jag göra för att ta hand om den på bästa sätt? Oljan behöver bytas, den var helt svart. Jag har kollat runt lite på vad det kostar att lämna in den på en verkstad för oljebyte och förstått det som att kostnaden för detta är i samma klass som att lämna in bilen för en basservice på t ex Mekonomen (1295kr) där det förutom oljebyte även ingår andra kontroller av bilen. Kan detta vara en god idé eller gör man inte sådant på en sådan här gammal bil?

Jag har även kollat runt gällande däck eftersom de sommardäck som satt på bilen var rätt nedslitna (men gick igenom besiktningen nyligen, antagligen med nöd och näppe). Ur säkerhetssynpunkt, är det tillräckligt att köpa ett par nya, bra däck och montera bak eller bör jag byta samtliga med en gång?

Dumpersförare.
970 Inlägg
24 mars 2013
#299
olja kan du lära dig att byta sj. blir mycket billigare än att lämna in. är däcken dåliga köp nya eller bra beg.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Evildan
24 mars 2013
#300
Åk till ngn "Bosse på hörnet" och be honom byta oljan om du inte känner någon som kan göra det åt dig.
Mekonomen kommer säkerligen att hitta några punkter som du "måste" fixa, speciellt om du kommer in som okunnig tjej.

Hur slitna i mm mätt?

185/65 14" är din storlek, går även med 175/65 14" dessa är ofta lite billigare, en storlek smalare men inget du kommer att lida av.
Leta lite på blocket efter sommardäck, kan finnas billiga där.
däckonline har billiga, likaså molway och nordendäck.


Sök