2290
Sök

Köpråd till okunnig förstabilsköpare

Evildan
17 mars 2013
#61
MB C-klass W202?
duktiga på att rosta men sällan några mekaniska problem, haft ngra själv, fungerar ypperligt med mkt hög komfort jämfört med bilar i samma prisklass.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 11&w=1

Forummoderator
17 996 Inlägg
17 mars 2013
#62
Evildan skrev:
MB C-klass W202?
duktiga på att rosta men sällan några mekaniska problem, haft ngra själv, fungerar ypperligt med mkt hög komfort jämfört med bilar i samma prisklass.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 11&w=1

Mmm. Evildan har en poäng där. Fina slädar. Bekymrar mig dock att säljare skriver 1.6 C200 men 136 hk? Det är en 2-liters. Säljaren kanske borde dra ner på sina piller? De finns inte med 1.6... Och C180 är bättre.

Är säljaren folkbokförd med tilltalsnamnet "jan" så heter jag numera "Carl den XVI Gustav"...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
17 mars 2013
#63
Dieselsmurfen skrev:
Evildan skrev:
MB C-klass W202?
duktiga på att rosta men sällan några mekaniska problem, haft ngra själv, fungerar ypperligt med mkt hög komfort jämfört med bilar i samma prisklass.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 11&w=1

Mmm. Evildan har en poäng där. Fina slädar. Bekymrar mig dock att säljare skriver 1.6 C200 men 136 hk? Det är en 2-liters. Säljaren kanske borde dra ner på sina piller? De finns inte med 1.6... Och C180 är bättre.

Är säljaren folkbokförd med tilltalsnamnet "jan" så heter jag numera "Carl den XVI Gustav"...

Näe, just det exemplaret är kankse inte ngn höjdare av de anledningar du tog upp.
Men modellen som sådan är en bra bil, ska leta reda på ett vettigt objekt.

170 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#64
Tack för ert engagemang!!! Ok, så MB, SAAB, Toyota och Mitsubishi har kamkedja men SAAB går sönder så mycket att det inte gör så stor skillnad mot att ha en kamrem som kan paja? Nissan har väl också kamkedja men där förstod jag att rosten är ett problem. Toyota har jag inte hittat några i min prisklass.

Och jag kollade ägarinformationen innan jag åkte för att kolla på Mazdan, tyckte det var skönt att det var så lång tid innan den behövde besiktigas igen. Och jag gillade verkligen bilen, den såg ut att vara väl omskött och nuvarande ägaren hade haft den i tre år. Men kamremsbyte vill jag verkligen inte behöva göra, skulle ju kosta nästan lika mycket som bilen om jag förstått det rätt. Det var bra att åka och kolla i alla fall, lärde mig en del och kommer ställa fler frågor i telefon nästa gång.

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 mars 2013
#65
LottaFred skrev:
Tack för ert engagemang!!! Ok, så MB, SAAB, Toyota och Mitsubishi har kamkedja men SAAB går sönder så mycket att det inte gör så stor skillnad mot att ha en kamrem som kan paja? Nissan har väl också kamkedja men där förstod jag att rosten är ett problem. Toyota har jag inte hittat några i min prisklass.

Och jag kollade ägarinformationen innan jag åkte för att kolla på Mazdan, tyckte det var skönt att det var så lång tid innan den behövde besiktigas igen. Och jag gillade verkligen bilen, den såg ut att vara väl omskött och nuvarande ägaren hade haft den i tre år. Men kamremsbyte vill jag verkligen inte behöva göra, skulle ju kosta nästan lika mycket som bilen om jag förstått det rätt. Det var bra att åka och kolla i alla fall, lärde mig en del och kommer ställa fler frågor i telefon nästa gång.

Nej, det var inte vad jag sade. Bara att risken finns att den går sönder, och att den är betydligt krångligare att byta än en kamrem och därför inte byts i förebyggande syfte som kamremmen gör. Lägger man 10k på en bil känns det väldigt dumt att överhuvudtaget lägga dom på en bil med kamkedja då en bil i den prisklassen har säkert 20k+ mil på nacken och ett kamkedjebyte på verkstad lätt sticker iväg till samma belopp du köpte bilen för. Om man kan byta den själv eller kan få det gjort nästan gratis är det en annan sak, då kommer man undan med ca 2500 kr.

Kamkedjan är tänkt att hålla bilens livslängd, och jag skulle vilja påstå att de flesta Saabar som nu kostar 10k förutom 9-5:orna har originalkedjan tills de skrotas. Dock måste oljebytena skötas, speciellt på nämnda 9-5:or.

Dock får du alltid varningar i form av att det rasslar tydligt från motorn om kamkedjan börjar ge sig. Den går inte bara tvärt av utan att sträckas ut rejält först vilket är vad som ger rasslet, den blir "för stor" och slapp. Så att undvika en bil med dålig kamkedja är lätt, frågan är ju bara hur länge den håller på en gammal bil?

Därför tycker jag att man gott kan undvika kamkedja om man ska ha en bil för 10k och inte är Saabofil wink
Senast redigerat av Andromeda (17 mars 2013)


170 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#66
Tack för förtydligandet! Gillar ändå tanken med kamkedja, om inte annat för att slippa hela kamremsbytesfaktorn när jag kollar efter bilar... Och att den åtminstone är tänkt att hålla hela bilens livslängd!

Är detta något att ha? Ska iofs besiktigas innan slutet av maj...

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_ … 11&w=1

170 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#67

Evildan
17 mars 2013
#68
De Nada, är bara kul att dela med sig av de erfarenheter man samlat på sig över åren i bilträsket.

Ang kemrem/kedja.

Toyota har kedja från -00 i VVti motorerna annars är det rem.
Nissan har även de både rem och kedja, beror på motortyp och årsmodell likaså Mitsubishi.

MB har alltid kedja och i dessa krånglar det sällan med spännare eller själva kedjan, mkt bra hållbarhet på dessa äldre motorer och enkel teknik i övrigt på instegsmodellerna såsom C180 C200 eller föregångaren 190 som är mindre rostbenägen, känslan i bilen är dock snarlik, jag skulle föredra en fin gubbkörd 190 över en halvfin C-klass.

Det är en såkallad djungel med kamdrivningarna.
Ett vis att få reda på vad just bilen du är intresserad av har är att kolla på exempelvis meca.se där ser du om det finns kamrem att köpa.

170 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#69
Eller en gammal gammal toyota med få mil?

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 mars 2013
#70
LottaFred skrev:
Tack för förtydligandet! Gillar ändå tanken med kamkedja, om inte annat för att slippa hela kamremsbytesfaktorn när jag kollar efter bilar... Och att den åtminstone är tänkt att hålla hela bilens livslängd!

Är detta något att ha? Ska iofs besiktigas innan slutet av maj...

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_ … 11&w=1

Men nu missar du poängen lite wink

Grejen med kamkedja är att det är lite av ett lotteri på en gammal bil. Du vet ju inte hur bilen skötts och hur länge kedjan håller.
Om kamremmen är bytt för 2000 mil sedan och intervallet är 12000 mil vet du ju att du inte behöver bekymra dig för den på 10 000 mil. Den lär garanterat hålla, det får betraktas som mycket ovanligt att kamremmen går av i förtid, och många äldre motorer är byggda så att de klarar ett kamremsras utan att bli skrot för att uttrycka det enkelt.
Den garantin har du definitivt inte på en bil med kamkedja som gått över 20k mil.

För att bidra ytterligare till förvirringen kräver en del bilar att man byter vattenpump då den går på kamremmen. Ett vattenpumpshaveri på en sådan bil medför att vattenpumpens remhjul nästan garanterat får kamremmen att kugga över. Många VAG-bilar är byggda så, och jag kan tänka mig att någon mindre nogräknad som byter kamrem på en bil som ska säljas kanske hoppar över att byta vattenpump för att spara en tusenlapp. Det blir ju näste ägares problem.


170 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#71
Andromeda skrev:
LottaFred skrev:
Tack för förtydligandet! Gillar ändå tanken med kamkedja, om inte annat för att slippa hela kamremsbytesfaktorn när jag kollar efter bilar... Och att den åtminstone är tänkt att hålla hela bilens livslängd!

Är detta något att ha? Ska iofs besiktigas innan slutet av maj...

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_ … 11&w=1

Men nu missar du poängen lite wink

Grejen med kamkedja är att det är lite av ett lotteri på en gammal bil. Du vet ju inte hur bilen skötts och hur länge kedjan håller.
Om kamremmen är bytt för 2000 mil sedan och intervallet är 12000 mil vet du ju att du inte behöver bekymra dig för den på 10 000 mil. Den lär garanterat hålla, det får betraktas som mycket ovanligt att kamremmen går av i förtid, och många äldre motorer är byggda så att de klarar ett kamremsras utan att bli skrot för att uttrycka det enkelt.
Den garantin har du definitivt inte på en bil med kamkedja som gått över 20k mil.

För att bidra ytterligare till förvirringen kräver en del bilar att man byter vattenpump då den går på kamremmen. Ett vattenpumpshaveri på en sådan bil medför att vattenpumpens remhjul nästan garanterat får kamremmen att kugga över. Många VAG-bilar är byggda så, och jag kan tänka mig att någon mindre nogräknad som byter kamrem på en bil som ska säljas kanske hoppar över att byta vattenpump för att spara en tusenlapp. Det blir ju näste ägares problem.

Ja, det är fasen inte lätt det här... Det jag gillar med kamkedja är nog grejen att tanken är att den aldrig ska behöva bytas medan kamremsbyte är en nödvändighet om man vill att bilen ska hålla... Och så tycker jag att det verkar som att kamremsintervallerna oftast är kortare än 12000 mil plus att man måste ha koll på hur många år som gått sedan bytet också eftersom de bara håller typ 6 år (som jag förstod det gällande mazdan jag var så nära att köpa idag). Jag blir helt jäkla snurrig!

1 365 Inlägg
18 mars 2013
#72
Jag tycker personligen att det kan ha varit dumt. För en bil runt 10-11 000 så kan man inte förvänta sig att kamremmen är bytt nyss om övrigt kändes bra. Som Dieselsmurfen säger, känns det fel så känns det fel men om man inbillar sig att det känns fel så kommer man inte hitta någon bil som är bra.

Om enda faktorn var just kamremmen så tycker jag du gjorde fel.

Det är 10 år eller 9000 mil på remmen, Det betyder att ett rembyte inte direkt låg runt hörnet. Dessutom är remmarna till Mazda kända för att hålla bra mycket längre. Något som många testar eftersom de klarar sig från ventilsallad


LottaFred skrev:
Nu har jag varit och kollat på en mazda 626, skulle kosta 11000kr men jag drog mig ur eftersom det var 7 år sen kamremmen byttes på 9000 mil. Nu hade den gått 15000 och var väldigt fin och såg välskött ut, besiktigad ua alldeles nyligen, inga konstigheter vid provkörningen. Gjorde jag rätt som drog mig ur eller var det dumt?


Evildan
18 mars 2013
#73
LottaFred skrev:
Eller en gammal gammal toyota med få mil?

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1

Jag har haft runt ett tjog av dessa i flertalet modeller, i princip skottsäkra
-en miljard afrikaner kan inte ha fel-
dessa dammsugs upp och exporteras till afrika pga sin höga tillförlitlighet och lättreparerade konstruktion, lättsålda när man vill ha ngt annat.
Just det här exemplaret är inte besiktigat och ska skattas i mars vilket nuvarande ägare är skyldig ett betala enl lag men om denna struntar i det så blir det brukandeförbud på bilen och du står med en oanvändbar bil tills du eller nuvarande ägare betalar skatten om 1178kr.
Endast 4ägare.
-91 antagligen med styrservo och ev centrallås (vilket är rätt onödigt när man endast har två dörrar roll)
Leta rost som kommer först i bakre skärmkanter mot sparklådan och insidan av dörrar, ta med en ficklampa och titta under.
Provkör den och notera om den känns "Toyotaintakt" inga glapp eller missljud ska finnas med det låga miltalet.

Vägljud från bakre hjulhus ingår likaså en ngt spartansk körkänsla utan en massa elektriska finesser jämfört med en nyare bil såklart fast mkt körglada och pigga med 105hk på 1090kg.

Jag förutspår ett mkt problemfritt och ekonomiskt bilägande med en sådan här, låg skatt, små billiga däck, billig att serva då det inte finns mkt att gå igenon på en service, bränslesnål 0.7 blandad körning.

Åk och provkör, pruta, han har haft den ute länge och sänkt priset, för 7k bör du få med dig en vit på bilden helt rostfri Corolla hem.

(Trots att jag själv äger en lågmilad likadan fast med den ngt klenare förgasarmotorn är det jag skrivit ovan inte färgat av mitt ägande utan ren och skär fakta förutom den subjektiva biten ang körglädje vilket är individuellt, dessa är erkänt driftsäkra och totalekonomiska.)
Senast redigerat av Evildan (18 mars 2013)

170 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#74
Richtenb skrev:
Jag tycker personligen att det kan ha varit dumt. För en bil runt 10-11 000 så kan man inte förvänta sig att kamremmen är bytt nyss om övrigt kändes bra. Som Dieselsmurfen säger, känns det fel så känns det fel men om man inbillar sig att det känns fel så kommer man inte hitta någon bil som är bra.

Om enda faktorn var just kamremmen så tycker jag du gjorde fel.

Det är 10 år eller 9000 mil på remmen, Det betyder att ett rembyte inte direkt låg runt hörnet. Dessutom är remmarna till Mazda kända för att hålla bra mycket längre. Något som många testar eftersom de klarar sig från ventilsallad


LottaFred skrev:
Nu har jag varit och kollat på en mazda 626, skulle kosta 11000kr men jag drog mig ur eftersom det var 7 år sen kamremmen byttes på 9000 mil. Nu hade den gått 15000 och var väldigt fin och såg välskött ut, besiktigad ua alldeles nyligen, inga konstigheter vid provkörningen. Gjorde jag rätt som drog mig ur eller var det dumt?


Enda faktorn var just kamremmen och främst att det var så länge sedan som sju år den byttes. Som jag förstått när jag försökt ta reda på det är det 9000 mil eller 6 år, det som kommer först...

1 365 Inlägg
18 mars 2013
#75
Du har helt rätt.. Det är 6år, vilket skämt. Nåväl, jag ska inte rekommendera någon att köpa en bil med en "gammal" kamrem. För att dra en rolig parallell så var det någon här på garaget som inte bytt kamremmen till sin mazda 323 på 27 år. Själv har jag aldrig bytt inom 10 år och har haft 3 stycken.

Men Toyotan såg fin ut tycker jag.

Enda faktorn var just kamremmen och främst att det var så länge sedan som sju år den byttes. Som jag förstått när jag försökt ta reda på det är det 9000 mil eller 6 år, det som kommer först


Evildan
18 mars 2013
#76
Här är ännu en Toylåda som ser bra ut på bild, Enköping förvisso. 5papp!

http://www.blocket.se/uppsala/Toyota_co … &md=th

170 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#77
Richtenb skrev:
Du har helt rätt.. Det är 6år, vilket skämt. Nåväl, jag ska inte rekommendera någon att köpa en bil med en "gammal" kamrem. För att dra en rolig parallell så var det någon här på garaget som inte bytt kamremmen till sin mazda 323 på 27 år. Själv har jag aldrig bytt inom 10 år och har haft 3 stycken.

Men Toyotan såg fin ut tycker jag.

Enda faktorn var just kamremmen och främst att det var så länge sedan som sju år den byttes. Som jag förstått när jag försökt ta reda på det är det 9000 mil eller 6 år, det som kommer först


Jo, jag har förstått att risken för kamremsras är rätt liten på dessa bilar när jag läst runt och det var nog därför det var jäkligt nära att jag köpte den, hade t o m tagit ut pengarna när jag backade ur. Jag vågade helt enkelt inte chansa...

170 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#78
Ytterligare fördelar med Toyotan är ju att den kostar mindre i skatt och försäkring... Antar att den drar mindre bensin också?

Nu har ju besiktningsterminen på den corollan jag länkade till gått ut, antar att det innebär körförbud och att det första man skulle behöva göra efter ett eventuellt köp av en sådan bil är att åka och besiktiga den. Är det att betrakta som riskabelt att köpa en bil som inte besiktigats på ett år eller är denna modell så pass tillförlitlig att den borde gå igenom utan anmärkning? Med tanke på det som är bytt och det låga milantalet?

170 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#79
Evildan skrev:
Här är ännu en Toylåda som ser bra ut på bild, Enköping förvisso. 5papp!

http://www.blocket.se/uppsala/Toyota_co … &md=th

Den var fin. Och billig! Men Enköping är för långt bort med tanke på att jag måste tvinga med mig min handledare...

Evildan
18 mars 2013
#80
LottaFred skrev:
Ytterligare fördelar med Toyotan är ju att den kostar mindre i skatt och försäkring... Antar att den drar mindre bensin också?

Nu har ju besiktningsterminen på den corollan jag länkade till gått ut, antar att det innebär körförbud och att det första man skulle behöva göra efter ett eventuellt köp av en sådan bil är att åka och besiktiga den. Är det att betrakta som riskabelt att köpa en bil som inte besiktigats på ett år eller är denna modell så pass tillförlitlig att den borde gå igenom utan anmärkning? Med tanke på det som är bytt och det låga milantalet?

En Corolla av den modellen vill ha cirka 0.7liter/mil blandad körning, självklart kan det diffa lite beroende på körsätt osv.
Mkt riktigt, den har körförbud och måste bes för att få köras normalt på väg.
Den enda svagheten på dom är rost, och med tanke på hur den ser ut på bild och att ägarna ändå kostat på en gammal bil så mkt bör det vara en bra bil och jag skulle tippa på att den rullar igenom smärtfritt eller iaf utan ngn större anm.
Ring säljaren och försök få honom att bes?
Eller pruta stenhårt pga obes och kör själv igenom den, enkla bilar med mkt lite som kan krångla och det som kan krångla gör det mkt sällan. (givetvis finns risk för rost i bromsrör eller liknande som på alla bilar)

Enköping, perfekt landsvägskörning wink


Sök