2506
Sök

240 ska få m50b25 behöver vägledning

36 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#21
Sundinn skrev:
kör bmw låda i min 240 (från en e46 tds) kör med huvudcylinder från 7/940 och var tvungen att byta till en slavcylinder från en e30 då den från e46 va för stor.
finns hål i torpedväggen för huvudcylindern som passar.
kopplingspedalen fick jag flytta upp till dom övre hålen i pedalstället sedan vända på örat som drar i kopplingsvajern så den hamnar på undersidan och borra upp hålet så man får igenom en m8 bult till huvudcylinderns pinne och sen förlänga pedalen typ 5-8 cm

Lysande. Skaffa en huvudcylinder då och en extra kopplingspedal och pilla med. Huvudcylindern borde gå och montera innan och börja måtta på. Vad tog du vätskebehållaren ifrån?
Tackar

varför en bmvmotor i en volvo?
är det inte bättre köpa sig en bmv i stället??

För att bilen rullar var 4 vecka och max 150 mil per år så att skattebefriad är att föredra. Varför inte?
Kul grej också. Ähh varför förklara mig vill jag så får jag ju..

Bestämmt mig för att inte köpa nån med kass toppapackning..

15 Inlägg
18 mars 2013
#22
köpte en liten rund vätskebehållare på klracing
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bro … svoar.html
dock sitter det hydraulisk koppling i alla högerstyrda 240s samt 260 som har samma behållare till både koppling och broms ifall man vill få till det lite snyggt.


Försöker iaf
1 998 Inlägg
18 mars 2013
#23
Sundinn skrev:
köpte en liten rund vätskebehållare på klracing
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bro … svoar.html
dock sitter det hydraulisk koppling i alla högerstyrda 240s samt 260 som har samma behållare till både koppling och broms ifall man vill få till det lite snyggt.

Behållaren från 740/940 passar också och alla 940 hade ju hydraulisk koppling

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Random Hero
4 047 Inlägg
18 mars 2013
#24
ja den står i tibro, kom nyss ut på blocket. sök på bmw 525 e34, den är grön o var tänkt till turbobygge men ja lyckades övertala honom till japanare! big_smile

Dog food lid. Backwards

36 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#25
Nu så börjar det hända lite. Bestämde innan idag att jag skulle till returbilen för att hämta huvudcylinder och en extra pedal och behållar för att kunna börja lite. Men allt detta satte chefen stopp för så får ta och jobba istället.

Ska försöka handla lite nästa vecka så det går frammåt allafall.
Om jag hade kunnat förbereda kopplinfen så mycket som möjligt så hade det vart bra.

Kom och tänka på en annan grej, hur löser man hastighetsmätarn. Byta bakaxel till en med givare istället och mitt instrumenthus eller gå det få ihop det med bmw's?

Har förstått att det sitter  startspärr från någon årsmodell, nån som vet från när. Kan man försöka undvika de modellerna

15 Inlägg
19 mars 2013
#26
har inte riktigt löst det med hastighetsmätare än men byter du bakaxel måste du byta mätarhus också för att det ska funka, är lite inne på att slakta ett mätarhus från en bmw


36 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#27
hittat en E34 525 med m50b25 motor på blocket för 4000. Rätt vettigt avstånd för att hämta den men det bekymmrar mig lite ang miltalen.. 38 000mil. Nått att hänga upp sig på?

Går ej att provköra då diffen är borta. Men ska starta och går fint.

Slå till eller lugna mig. 4 lappar begär han

15 Inlägg
20 mars 2013
#28
låter billigt men man får oftast vad man betalar för. men är skicket ok så är det ett bra pris
Senast redigerat av Sundinn (20 mars 2013)


36 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#29
Sundinn skrev:
låter billigt men man får oftast vad man betalar för. men är skicket ok så är det ett bra pris

Dom 38k milen är inget jag ska hänga upp mig på?

36 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#30
Ringde på annonsen. bilen finns kvar är års modell 90. inget läckage eller dyligt från motor. Däremot när jag frågade om växelåda var ok så kunde han inte svara på det eftersom han aldrig kört billen då han köpte den utan diff. Men ägaren innan hade inte sagt nått så han sa att det borde det ju vara men han vågar ju inte lova något. Manuell låda var det.

piss om man får ner grejerna i volvon så är lådan kass

Random Hero
4 047 Inlägg
20 mars 2013
#31
då är polarens ett säkrare kort, http://www.blocket.se/skaraborg/Bmw_e34 … 3&w=1. 23k mil o motorn är somsagt fräsch förutom toppackningen hmm

Dog food lid. Backwards

Bonntrimmare
620 Inlägg
20 mars 2013
#32
Jag har byggt 2st 240 med BMW m50b25 motor kolla min garaget sida den vita finns det bilder på i galleriet
Motor är det lika bra att du köper en ifrån en e36 med en gång så du slipper mecka med tråg och oljestickor skvalp plåtar olje snorklar å all annan skit som lätt glöms av kolla att köpa ett motorpaket på skroten istället oftast billigare kolla så dom inte klippt några kablar bara.
Sen behöver du soppa pumpar osv till 240 kolla om det finns en gul/röd kabel under baksätet på din Volvo eller om du måste dra el till den själv.
Hastighets mätare och bakaxel får du ta ifrån en nyare som har elektrisk mätare bara dra en 2ledad kabel till bakaxeln från mätarn men du gör nog billigast att köpa en till 240 och ha som donator bil typ 88 eller nyare med insprut dom har elektrisk hastighetsmätare

Mvh Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

36 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#33
D_Carlsson skrev:
Jag har byggt 2st 240 med BMW m50b25 motor kolla min garaget sida den vita finns det bilder på i galleriet
Motor är det lika bra att du köper en ifrån en e36 med en gång så du slipper mecka med tråg och oljestickor skvalp plåtar olje snorklar å all annan skit som lätt glöms av kolla att köpa ett motorpaket på skroten istället oftast billigare kolla så dom inte klippt några kablar bara.
Sen behöver du soppa pumpar osv till 240 kolla om det finns en gul/röd kabel under baksätet på din Volvo eller om du måste dra el till den själv.
Hastighets mätare och bakaxel får du ta ifrån en nyare som har elektrisk mätare bara dra en 2ledad kabel till bakaxeln från mätarn men du gör nog billigast att köpa en till 240 och ha som donator bil typ 88 eller nyare med insprut dom har elektrisk hastighetsmätare

Mvh Daniel

Lysande Daniel
är det enbart e36? verkar lite svårare att få tag på för en billigare peng. Men slipper man allt det du skriver så kan man ju ge lite extra om man ändå annars hade behövt köpa det vid sidan av. Funderat på att hämta en motor och låda från returbilen.se Det blir ganska billigt men man vill ju gärna veta att grejerna fungerar också.

Jag hade bort baksätet nu och där var, 1 svart, 1 röd och 1 vit ev gul svårt att avgöra. Gick längs med den högra bakskärmen (sett framifrån)

Min far har en jäkla massa delar till 240 och 740 så jag har satt han lite i arbete och hoppas han kan skaka fram lite prytlar.
Kikar in på dina bilder direkt

36 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#34
Jag har ingen förpump i min:(

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ump-52250/
Eller ska man satsa på att byta hela tanken?

Skickade iväg ett mail innan på en krockad 328 e36.
Nån som vet ang startspärr och om det är elektronisk gas.
Vilka årsmodeller är lämpligast att hålla sig inom?

Inte jätte brotom med bmw eftersom jag har både koppling och bränslepump att lösa först.
Grymt shysst av alla som hjälper till. Lovar jag ska uppdatera flitigt när det är dags

Bonntrimmare
620 Inlägg
21 mars 2013
#35
Rikard_RWD skrev:
Jag har ingen förpump i min:(

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ump-52250/
Eller ska man satsa på att byta hela tanken?

Skickade iväg ett mail innan på en krockad 328 e36.
Nån som vet ang startspärr och om det är elektronisk gas.
Vilka årsmodeller är lämpligast att hålla sig inom?

Inte jätte brotom med bmw eftersom jag har både koppling och bränslepump att lösa först.
Grymt shysst av alla som hjälper till. Lovar jag ska uppdatera flitigt när det är dags

på min 242 passade tankarematuren från en nyare som hade förpump i tanken och den under bilen är värd att köpa en orginal med fästen pump och filter osv

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

4 637 Inlägg
21 mars 2013
#36
Rikard_RWD skrev:
Fruntimmer i husållet bör hållas i shack och undet uppsikt

Jo, det skulle du ju tänkt på innan hon fick makten över dig. wink
Senast redigerat av Navkapsel (21 mars 2013)

36 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#37
hej.

Här står det duktigt still och nästan den enda anledningen är att jag väntar på att min far ska leta på lite delar till mig. Idag skulle vi höras och se vad han fått fram.

Gubben har inte fått fram en endaste jävla pryl. Han har inte ens letat för han inte haft tid. Detta visste jag till 99% att det skulle bli så.
Utesluter gubben helt från projektet och förlitar mig inte på hans volvo gömmer. Annars har jag jobbat övertid som en gris för att få ihop lite stålar till detta och kommer jobba ännu mer framöver för att ro i hamn detta.

Nog med skit snack.
Veckan som kommer är lite tajt om tid men ska göra allt för att boka in ett besök på returbilen eller annan skrot.
De grejerna jag ska ha är (hjälp mig med mer)

*Huvudkopplongscylinder från 740/940. + vätskebehållaren
*En extra kopplingspedal för att bygga om
* Bränslepump ifrån tanken på en 240 och en pump till att sätta under bilen. Passar de som sitter på 740/940?
*mellanaxeln från en 740 års 88 och frammåt..

Nått jag missar som jag bör ha.
Dags att börja skruva snart

36 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#38
Köpte inatt en 240 gl med ventilerade skivor fram.  Förhoppningsvis sitter det en 1031 bakaxel också.

Tänkte jag plockar pumpar, tank, framvagn, bakaxel, hasrighetsmätare och lite annat smått och gott från den. Ska vara en 89.
Har inte sett den ännu men det blir nog kanon. Nu är jag på gång i allafall

15 Inlägg
25 mars 2013
#39
gött! du får lägga upp lite bilder eller en projekt tråd när du börjar bygga big_smile


Bonntrimmare
620 Inlägg
25 mars 2013
#40
det är lättare om du kortar en brompedal och använder som koppling du förstår vad jag menar när du kommer dit
mvh

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv


Sök