3355
Sök

Högtalar/basbyten i BMW E90, förslag!

1 727 Inlägg
20 april 2013
sahi skrev:
Steget jag använder är ett DLS DLS CA41.
Edit: Det viner även när bilen är avstängd men försvinner om jag inte startar slutsteget. Högtalarna i hatthyllan drivs av HU och de viner inte!

sahi skrev:
Hej igen,
Killen som installerat åt mig provade också med en jordisolator för att se om det sista vinandet försvann, men det gjorde tydligen ingenting.

Slutstegsrelaterat, (även om jag hade för mig att CA var ok, kanske var A4?)

Rätt steg och man behöver inte lägga pengar på isolatorer/hög-lågomv.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (20 april 2013)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

74 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
pwilhelm: Man kan koda om stereon från stereoläge till bland annat hifiläge. Det är nog något jag lämnar, vill inte behöva gå in och förstöra i koder själv. (omkodning nämns bland annat här: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=584286

Horsyhorse:

Tror du verkligen att det är i slutsteget problemet finns?

Jag provade precis att koppla in min Ipod Classic till steget som "signalkälla" och då får jag inte alls några missljud ut i högtalarna. Ljudet blir rent och basarna slår på bättre så som jag kände. Det jag märkte dock var att det inte gick att spela lika högt (med gain osv på samma nivå som innan) när jag maximerade volymen från ipoden.

Sahi

1 727 Inlägg
20 april 2013
sahi skrev:
Horsyhorse:

Jag provade precis att koppla in min Ipod Classic till steget som "signalkälla" och då får jag inte alls några missljud ut i högtalarna. Ljudet blir rent och basarna slår på bättre så som jag kände. Det jag märkte dock var att det inte gick att spela lika högt (med gain osv på samma nivå som innan) när jag maximerade volymen från ipoden.

Sahi

Trodde det var 100% med, ja nåt av DLS-stegen jag nämnde tidigare.
Kanske dom är känsliga och fungerar ibland, ibland inte.

"vi" ser (Gorg, Autopower, m.m) installationer av slutsteg i nya BMW, några slutstegsmodeller återkommer som "problem"i dom.

När du använder en extern ljudkälla DIREKT in i steget blir det andra förutsättningar,
dvs inga eventuella störningar och hög/lågnivåer som "ställer till det" för slutsteget.

Pierre

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
20 april 2013
Det innebär väl egentligen att det inte är ditt problem?
sahi skrev:
Hej igen!

Har nu fått Gladen systemet installerat. Det låter briljant i mina öron, går inte på något sätt att jämföra med Stdljudet..

Har dock ett problem:

Det viner ur högtalarna så fort steget får ström (basarna låter ok)! Vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet just nu. (Ej varvföljande)

Signalen körs på högnivåingången, provade även med hög-->lågnivå omvandlare, men samma problem.
Allt "där fram" ska vara korrekt draget. Steget jag använder är ett DLS DLS CA41. (vinandet "dränks" i högre volym men när man har låg volym eller stereon avstängd så viner det på. Riktigt irriterande!)

Någon som har en susning om vad som kan vara fel? (Allt är installerat av yrkesman)

Edit: Det viner även när bilen är avstängd men försvinner om jag inte startar slutsteget. Högtalarna i hatthyllan drivs av HU och de viner inte!

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

74 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
sahi skrev:
Horsyhorse:

Sahi

Trodde det var 100% med, ja nåt av DLS-stegen jag nämnde tidigare.
Kanske dom är känsliga och fungerar ibland, ibland inte.

"vi" ser (Gorg, Autopower, m.m) installationer av slutsteg i nya BMW, några slutstegsmodeller återkommer som "problem"i dom.

När du använder en extern ljudkälla DIREKT in i steget blir det andra förutsättningar,
dvs inga eventuella störningar och hög/lågnivåer som "ställer till det" för slutsteget.

Pierre

Okej, jag ska ta o se om jag kan få låna ett annat steg av någon att prova med.
Löser det problemen är jag blir jag glad smile

Swedenrockers skrev:
Det innebär väl egentligen att det inte är ditt problem?
sahi skrev:
Hej igen!

Har nu fått Gladen systemet installerat. Det låter briljant i mina öron, går inte på något sätt att jämföra med Stdljudet..

Har dock ett problem:

Det viner ur högtalarna så fort steget får ström (basarna låter ok)! Vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet just nu. (Ej varvföljande)

Signalen körs på högnivåingången, provade även med hög-->lågnivå omvandlare, men samma problem.
Allt "där fram" ska vara korrekt draget. Steget jag använder är ett DLS DLS CA41. (vinandet "dränks" i högre volym men när man har låg volym eller stereon avstängd så viner det på. Riktigt irriterande!)

Någon som har en susning om vad som kan vara fel? (Allt är installerat av yrkesman)

Hej,

Mjo... Man kan ju se det så men samtidigt så kom jag med steget till honom.Han installerade allt till en otroligt billig arbetskostnad. Dessutom har han själv försökt mäta och se på olika sätt om han kunnat få allt att låta bra men inte lyckats finurla ut någon lösning. Jag kan inte annat än att lyfta hatten för den killen om man tänker på vilket jobb han har gjort på en bilmodell som han tidigare inte monterat ljud i, dessutom för den summan för arbetet som han tog.

Installatören har även haft nära kontakt med en annan seriös billjudsfirma som fixat ljud i andra E9x modeller men inte heller de har haft något egentligt svar.

Med andra ord så visst, det är inte mitt problem så och man kan tycka att han bör fixa det. Men i kontrast till det andra så är jag ändå inte på det stadiet att jag kan klanka ner på arbetet han gjort.

/Sahi

74 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
Hej igen,

Jag var ute och skruvade lite på gainen på steget och märkte att om jag har den vääldigt väääldigt lågt så hör jag inte alls någon form av störning. Dock känns det som att mellanregister och diskant blir tungdrivna (Kan inte spela lika högt innan det börjar dista). Så jag drog upp gainen något igen så att jag iaf kan lyssna på musik på en högre volym smile Det leder ju givetvis också till att jag får tillbaka ett svagt generatorvin.

Det känns nästan som om det är signalen från stereon som är så pass "trasig" med tanke på hur de har optimerat skiten från fabrik. Hade standardkit som standard..

Sahi

1 727 Inlägg
22 april 2013
sahi skrev:
Hej igen,
Det leder ju givetvis också till att jag får tillbaka ett svagt generatorvin.

Det känns nästan som om det är signalen från stereon som är så pass "trasig" med tanke på hur de har optimerat skiten från fabrik. Hade standardkit som standard..

Sahi

Jag skriver en gång till:
Byte till andra eftermarknads(fungerande, tydligen inte ditt DLS fast jag hade för mig) slutsteg har gjorts och det har blivit bra oavsett signal från original-HU.
Rätt slutsteg, rätt gjort=bra.
(om en vecka rullar nästa BMW in här och får ett Gladen-kit+slutsteg)

Pierre

74 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
sahi skrev:
Hej igen,
Det leder ju givetvis också till att jag får tillbaka ett svagt generatorvin.

Sahi

Jag skriver en gång till:
Byte till andra eftermarknads(fungerande, tydligen inte ditt DLS fast jag hade för mig) slutsteg har gjorts och det har blivit bra oavsett signal från original-HU.
Rätt slutsteg, rätt gjort=bra.

Pierre

Förstår precis. Det var dock en känsla som smög sig på mig. roll
Som jag skrev tidigare ska jag prova ett annat steg så fort jag får tag på ett smile

Hur tror du ett JL XD600/6 slutsteg skulle bete sig? Tänkte att hatthyllan ev. kan få hänga på i högre volymer också. Tänker just på denna modell efter som steget är litet i sig och kan monteras ner på OEM plats så att man inte ser ngt alls.

Sahi

EDIT: Även Mosconi Gladen One 60.6 steget!

Edit!
Senast redigerat av sahi (22 april 2013)

1 727 Inlägg
22 april 2013
sahi skrev:
Hur tror du ett JL XD600/6 slutsteg skulle bete sig? Tänkte att hatthyllan ev. kan få hänga på i högre volymer också. Tänker just på denna modell efter som steget är litet i sig och kan monteras ner på OEM plats så att man inte ser ngt alls.

Sahi

EDIT: Även Mosconi Gladen One 60.6 steget!

Edit!

Jag har sett så många med problemen, men jag har inte velat skriva för att det ska uppfattas som, ja ni vet vad.
Men nu MÅSTE jag berätta. smile

OBS! Detta gäller eftermarknadssteg ihop med orginalstereo!

JUST JL-steg(tordes skriva nu när du nämnde JL) har blivit utbytta hos flertalet montörer, men dom stegen är INTE ensamma om att inte fixa "add-on-på-orginalstereo".

Mosconi har en annan filosofi när dom konstruerar slutsteg(och annat), därför fungerar det.

Slutsteg vi vet fungerar är Mosconi AS, ONE samt ONE med inbyggd DSP.
Andra produkter vi vet fixar högnivåsignalen är Mosconi HLA-SUM och HLA-PRO, samt deras DSP:n.

Läs mer om produkterna här: http://www.mosconi.se/processorer.html

Eftersom jag yppat "BMW-installation" kan jag nämna att Mosconi ONE 60.4 är det "minsta" steget vi använder till det.

Puh, det var befriande!

Pierre

74 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
Tack för infon Pierre!

Då uppstår nästa fråga. Bör jag satsa på ett steg från mosconi då eller fungerar det om jag kopplar in en mosconi 6to8  processor?

Byter gärna till bägge delarna senare om det behövs. Börjar med 1 pryl nu.

Funderar även på en sub i trunken för lite mer djupbas. Vill komma mot den känslan i ljud som man får när man står nära högtalarna på en klubb som dunkar house. smile

Sahi
Senast redigerat av sahi (23 april 2013)

1 727 Inlägg
23 april 2013
sahi skrev:
Tack för infon Pierre!
Då uppstår nästa fråga. Bör jag satsa på ett steg från mosconi då eller fungerar det om jag kopplar in en mosconi 6to8  processor?

Byter gärna till bägge delarna senare om det behövs. Börjar med 1 pryl nu.

Funderar även på en sub i trunken för lite mer djupbas.
Vill komma mot den känslan i ljud som man får när man står nära högtalarna på en klubb som dunkar house. smile

Sahi

Eftersom du ens nämner 6to8 och....lite mer djupbas, så skulle jag säga: Go for(6to8) it!
Med rätt gjord justering, lyfts ljudupplevelsen flertalet snäpp med produkterna du redan har(Gladenkit+DLS)

Är du intresserad av vad en 6to8 kan, ring och boka demo hos mig(Seastreams Garage)
Det finns även en light-DSP som heter 4to6, skillnaderna kan jag ta då.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (23 april 2013)

74 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
Tack för det! Mjo, är nog lite intresserad av 6to8 ändå. Just den med tanke på att jag kan få in baksystem osv också.

Intressant är också att man kan ha blåtandsstreaming ifrån den.  Saknar dock rattinterface ännu tongue
Senast redigerat av sahi (24 april 2013)

1 727 Inlägg
30 april 2013
Horsyhorse skrev:

Pierre

Då var den klar!

Inte en tillstymmelse till brus.
Slutsteg Mosconi ONE 60.4
Högtalare Gladen 200 BMW

Pierre

DLS
1 147 Inlägg
1 maj 2013
sahi skrev:
Hej huntelaar!

Kopplade du processorn samtidigt som du bytte ljud eller senare?
Om du kopplade in processorn i efterhand; fanns det något missljud för dig innan det?

Sahi

Nej processorn var början i bygget som inte är färdigt pga vintern.. Den löste alla mina problem med signalbiten osv. Har man kvalitétsgrejor slipper man ofta problem.

257 Inlägg
1 maj 2013
Jag får också störningar i min bil och kan inte direkt säga att man inte har kvalitetsgrejer. Mosconi 6to8, Gladen one line 200 samt en DLS a4

1 727 Inlägg
1 maj 2013
Mommo1990 skrev:
Jag får också störningar i min bil och kan inte direkt säga att man inte har kvalitetsgrejer. Mosconi 6to8, Gladen one line 200 samt en DLS a4

Då var det en till med ett DLS, kanske dom inte riktigt gillar "nybil"?

Pierre

74 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Hej,

Tackar återigen för era svar och åsikter. Med mer efterforskning och koll så verkar det ändå som Horsyhorse säger; Att det helt enkelt är DLS stegen som inte riktigt vill fungera "korrekt" med nyare bilar.

Det blir ev. en processor för mig senare men börjar nog med att lägga en extern subbas i trunken då jag redan har de prylarna.

Hoppas att ni hade en trevlig valborg föressten!

/ Sahi

257 Inlägg
1 maj 2013
Japp, får nog pröva med ett mosconi steg till högtalarna o se om det går bättre

43 Inlägg
2 maj 2013
sahi skrev:
pwilhelm: Man kan koda om stereon från stereoläge till bland annat hifiläge. Det är nog något jag lämnar, vill inte behöva gå in och förstöra i koder själv. (omkodning nämns bland annat här: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=584286

Horsyhorse:

Sahi

Det är ganska enkelt att "koda" om själv. Bara man tar det försiktigt och långsamt i början så är det inga problem. 
Det du gör är att lägga till att du har Hifi systemet i utrustningslistan. Din stereo kommer då att få en annan EQ kurva.
Sen finns det även en EQ parameter för om du ska kompensera för bilens kupe eller ej. 
CAR_COMP_ACTIVE
nicht_aktiv not enabled
aktiv enabled

När du väljer "top_hifi" så aktiverar du MOST bussen och avaktiverar slutstegen. Det är därför vissa inte får ut något ljud när de köpt en begagnad CD spelare från en logic 7 bil och kopplar in högtalarna direkt i den.
Det är bara att programera om radio modulen då. Antingen genom att ändra enbart parametern, ett annat alternativ att göra det är att läsa in en tom programerings fil. Detta är ett lite "fulare" sätt. Radio modulen kommer då att läsa vilka VO koder du har i bilen och programera om sig till det du har i bilen.
Nedan finns ett exempel på vilka parametrar du kan ha i en proffesional CD spelare.

Generated with NCS Dummy version 0.2.1.0 — copyright © 2010 revtor software

Output : Module Parameters
Chassis : E89
Module : RAD1.C02

PARAMETER NAME PARAMETER NAME TRANSLATION
PARAMETER VALUE PARAMETER VALUE TRANSLATION

GAL_KURVE
gal-kurve_1
gal-kurve_2
gal-kurve_3
gal-kurve_4
gal-kurve_5
gal-kurve_6
CKM
false
true
AUX
no_aux
aux
aux_and_telmin
SOUNDAUSSTATTUNG
stereo
hifi
top_hifi
TP_MINIMAL_VALUE
wert_19 value 19
wert_18 value 18
wert_17 value 17
wert_16 value 16
wert_15 value 15
wert_14 value 14
wert_13 value 13
wert_12 value 12
wert_11 value 11
wert_0 value 0
wert_1 value 1
wert_2 value 2
wert_3 value 3
wert_4 value 4
wert_5 value 5
wert_6 value 6
wert_7 value 7
wert_8 value 8
wert_9 value 9
VOLUME_ADJ
pl2_stereo
pl2_hifi
TEL_MINIMAL_VALUE
wert_19 value 19
wert_18 value 18
wert_17 value 17
wert_16 value 16
wert_15 value 15
wert_14 value 14
wert_13 value 13
wert_12 value 12
wert_11 value 11
wert_0 value 0
wert_1 value 1
wert_2 value 2
wert_3 value 3
wert_4 value 4
wert_5 value 5
wert_6 value 6
wert_7 value 7
wert_8 value 8
wert_9 value 9
COUNTRYCODE_RADIO
ece ece (europe)
us us (united states of america)
oceanien
no_area

74 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
Sådär ja.. smile 6to8 väntar nu hemma på mig. Ska bars se om man hittar ngn som kan hjälpa att installera och ställa in någorlunda smile

Sahi

Sök