sahi skrev:
pwilhelm: Man kan koda om stereon från stereoläge till bland annat hifiläge. Det är nog något jag lämnar, vill inte behöva gå in och förstöra i koder själv. (omkodning nämns bland annat här:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=584286Horsyhorse:
Tror du verkligen att det är i slutsteget problemet finns?
Jag provade precis att koppla in min Ipod Classic till steget som "signalkälla" och då får jag inte alls några missljud ut i högtalarna. Ljudet blir rent och basarna slår på bättre så som jag kände. Det jag märkte dock var att det inte gick att spela lika högt (med gain osv på samma nivå som innan) när jag maximerade volymen från ipoden.
Sahi
Det är ganska enkelt att "koda" om själv. Bara man tar det försiktigt och långsamt i början så är det inga problem.
Det du gör är att lägga till att du har Hifi systemet i utrustningslistan. Din stereo kommer då att få en annan EQ kurva.
Sen finns det även en EQ parameter för om du ska kompensera för bilens kupe eller ej.
CAR_COMP_ACTIVE
nicht_aktiv not enabled
aktiv enabled
När du väljer "top_hifi" så aktiverar du MOST bussen och avaktiverar slutstegen. Det är därför vissa inte får ut något ljud när de köpt en begagnad CD spelare från en logic 7 bil och kopplar in högtalarna direkt i den.
Det är bara att programera om radio modulen då. Antingen genom att ändra enbart parametern, ett annat alternativ att göra det är att läsa in en tom programerings fil. Detta är ett lite "fulare" sätt. Radio modulen kommer då att läsa vilka VO koder du har i bilen och programera om sig till det du har i bilen.
Nedan finns ett exempel på vilka parametrar du kan ha i en proffesional CD spelare.
Generated with NCS Dummy version 0.2.1.0 — copyright © 2010 revtor software
Output : Module Parameters
Chassis : E89
Module : RAD1.C02
PARAMETER NAME PARAMETER NAME TRANSLATION
PARAMETER VALUE PARAMETER VALUE TRANSLATION
GAL_KURVE
gal-kurve_1
gal-kurve_2
gal-kurve_3
gal-kurve_4
gal-kurve_5