3768
Sök

Det rycker och bubblar ur kylarvätskbehållaren Volvo 850

Volvo850-92
1 678 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#1
Det rycker och bubblar ur kylarvätskbehållaren Volvo 850 1992 GLT 4-bult. Tror ni att det är topplockspackningen som har gått sönder?


219 Inlägg
19 mars 2013
#2
Japp nästan garanterat!


Volvo850-92
1 678 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#3
LuddizR skrev:
Japp nästan garanterat!

Dyrt att laga?


219 Inlägg
19 mars 2013
#4
om du gör det själv ganska billigt- Verkstad svindyrt hmm


Volvo850-92
1 678 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#5
LuddizR skrev:
om du gör det själv ganska billigt- Verkstad svindyrt hmm

Ja! Självklart.
Man måste väll inte plana? Kanske inte behövs?


219 Inlägg
19 mars 2013
#6
beror på hur illa det är tongue alltid bra att kolla om toppen e rak! annars spelar det ingen roll om du har en ny packning, kommer läcka iaf tongue


Volvo850-92
1 678 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#7
LuddizR skrev:
beror på hur illa det är tongue alltid bra att kolla om toppen e rak! annars spelar det ingen roll om du har en ny packning, kommer läcka iaf tongue

Hur ska jag mäta om den är rak eller ej?


Evildan
19 mars 2013
#8
Efterssom det är just en 4-bultad 850 tror jag att din cylinderhuvudspackning är gången, starta inte motorn mera, har du tur och inte har överhettat däckeln kan den ha klarat sig utan att bli skev.
Inte svårt att byta, bara tråkigt jobb.
Lycka till.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#9
Evildan skrev:
Efterssom det är just en 4-bultad 850 tror jag att din cylinderhuvudspackning är gången, starta inte motorn mera, har du tur och inte har överhettat däckeln kan den ha klarat sig utan att bli skev.
Inte svårt att byta, bara tråkigt jobb.
Lycka till.

Jag fick den av en kompis. Den började ryka när han körde den och jag vet att han brukar köra hårt med bilen ibland. Synden straffar sig själv kan man säga.

Men då vet jag att packningen är sönder. "Däckeln" ?


Evildan
19 mars 2013
#10
Volvo740-88 skrev:
Evildan skrev:
Efterssom det är just en 4-bultad 850 tror jag att din cylinderhuvudspackning är gången, starta inte motorn mera, har du tur och inte har överhettat däckeln kan den ha klarat sig utan att bli skev.
Inte svårt att byta, bara tråkigt jobb.
Lycka till.

Jag fick den av en kompis. Den började ryka när han körde den och jag vet att han brukar köra hårt med bilen ibland. Synden straffar sig själv kan man säga.

Men då vet jag att packningen är sönder. "Däckeln" ?

Han straffade sig själv galant smile "den enes död den andres 850"

Däckel/Cylinderhuvud/Topplock, samma sak, lite arbetsskadad bara roll

Volvo850-92
1 678 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#11
Evildan skrev:
Volvo740-88 skrev:
Evildan skrev:
Efterssom det är just en 4-bultad 850 tror jag att din cylinderhuvudspackning är gången, starta inte motorn mera, har du tur och inte har överhettat däckeln kan den ha klarat sig utan att bli skev.
Inte svårt att byta, bara tråkigt jobb.
Lycka till.

Jag fick den av en kompis. Den började ryka när han körde den och jag vet att han brukar köra hårt med bilen ibland. Synden straffar sig själv kan man säga.

Men då vet jag att packningen är sönder. "Däckeln" ?

Han straffade sig själv galant smile "den enes död den andres 850"

Däckel/Cylinderhuvud/Topplock, samma sak, lite arbetsskadad bara roll

Okej. Annars har jag tillgång till fräs helt gratis smile


730 Inlägg
19 mars 2013
#12
Alla toppar jag planar tar ia i en fräs. Inga problem.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Volvo850-92
1 678 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#13
YeahBitch skrev:
Alla toppar jag planar tar ia i en fräs. Inga problem.

Fuck yeah bitch! cool
Men är det verkligen nödvändigt?

Hur mäter du om dem är rak eller inte?


730 Inlägg
19 mars 2013
#14
Egentligen ska man alltid plana toppen om man skruvar isär men det är inte alltid nödvändigt.

Jag använder mig av en plåtlinjal som jag vet är spikrak och lägger på toppen. Ser jag ljus på mitten så vet jag att den är skev.. Men det förutsätter ju att du gjort helt rent så de inte är rester av packningen kvar.

De tar ju max 2 timmar att plana när man ändå har toppen lös..
Det är ju extremt tråkigt att plocka av toppen igen ifall den inte va rak när man skruva ihop den. Då tar de ju mer än två timmar lixom tongue

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

Volvo850-92
1 678 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#15
YeahBitch skrev:
Egentligen ska man alltid plana toppen om man skruvar isär men det är inte alltid nödvändigt.

Jag använder mig av en plåtlinjal som jag vet är spikrak och lägger på toppen. Ser jag ljus på mitten så vet jag att den är skev.. Men det förutsätter ju att du gjort helt rent så de inte är rester av packningen kvar.

De tar ju max 2 timmar att plana när man ändå har toppen lös..
Det är ju extremt tråkigt att plocka av toppen igen ifall den inte va rak när man skruva ihop den. Då tar de ju mer än två timmar lixom tongue

2 timmar att plana yikes Vilken matning kör du på då?


730 Inlägg
19 mars 2013
#16
Sa 2 timmar max. Alltså då räknar ja med om toppen kanske är svår att spänna upp rätt, och hur lång tid de tar att sätta i rätt verktyg och hur många gånger du måste köra fram och tillbaka innan toppen är plan.. när man riktplanar så tar man ju inte mkt mer än typ 0.1 mm och om toppen är riktigt skev så kan de ju bli några drag..
Jag kör på så seg matning de går för att få en bra yta.

Den vanligaste toppen jag planar är ju b230 toppar och de tar ca 1.5 timme ifrån jag hämtat den på kontoret och till den ligger på kontoret färdigplanad och fräsen städad.

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

Volvo850-92
1 678 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#17
YeahBitch skrev:
Sa 2 timmar max. Alltså då räknar ja med om toppen kanske är svår att spänna upp rätt, och hur lång tid de tar att sätta i rätt verktyg och hur många gånger du måste köra fram och tillbaka innan toppen är plan.. när man riktplanar så tar man ju inte mkt mer än typ 0.1 mm och om toppen är riktigt skev så kan de ju bli några drag..
Jag kör på så seg matning de går för att få en bra yta.

Den vanligaste toppen jag planar är ju b230 toppar och de tar ca 1.5 timme ifrån jag hämtat den på kontoret och till den ligger på kontoret färdigplanad och fräsen städad.

Man får inte heller ha för bra yta också smile Det ska vara ett visst Ra-värde.


730 Inlägg
19 mars 2013
#18
Ytan kan inte bli för bra om man använder fräs.. Tror inte ytan någonsin kan bli för bra vad man än använder?

Men varför frågar du dessa saker när du verkar bara "expert" på ämnet?

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

Volvo850-92
1 678 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#19
YeahBitch skrev:
Ytan kan inte bli för bra om man använder fräs.. Tror inte ytan någonsin kan bli för bra vad man än använder?

Men varför frågar du dessa saker när du verkar bara "expert" på ämnet?

För att vara säker. En expert är en person som har gjort exakt alla fel men nekar dessa smile

WOW 1337 inlägg coolcoolcoolcool
Senast redigerat av Volvo740-88 (19 mars 2013)


139 Inlägg
21 mars 2013
#20
kollar att toppen är rak gör man lättast med något man vet är rakt och mäter av det med ett vatten pass. men är det aluminium topp och bilen gått varm är det 99% säkert att toppen är skev


Sök