3055
Sök

Drivknut passat

8 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
Hej !

Har en passat 1.9tdi -03 manuell som jag är ganska säker på att inre drivknuten är slut på , då det låter illa när jag svänger höger och gasar , drivaxeln glappar också .
Det jag undrar över är om det går att byta endast den inre knuten eller om man lär byta hela drivaxeln ? Om det går ,är det svårt att få bort knuten från axeln?

Tacksam för svar !
Mvh Elias

117 Inlägg
20 mars 2013
Om det låter när du svänger höger är det troligtvis den vänstra som är dålig.
Hissa upp bilen och känn om den glappar, titta om damaskerna är dåliga på inre/yttre.

Det går att bara byta den inre men du måste ta bort hela drivaxeln på den sidan, eller det är lättast så!

342 Inlägg
20 mars 2013
brukar ju visserligen vara den yttre som ger med sig..  denna e utbytbar inre e jag osäker på då e det enklare att leta beg .

8 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
k-tuning skrev:
Hissa upp bilen och känn om den glappar, titta om damaskerna är dåliga på inre/yttre.

Det går att bara byta den inre men du måste ta bort hela drivaxeln på den sidan, eller det är lättast så!

Okej, visst får drivaxeln glappa lite ut och in ? men ingenting liksom om man roterar den? fram och tillbaka eller hur man ska säga.

Tack för svar!

8 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
volvodrifter skrev:
brukar ju visserligen vara den yttre som ger med sig..  denna e utbytbar inre e jag osäker på då e det enklare att leta beg .

Jo men tror inte det är den yttre i mitt fall då det inte låter illa när jag svänger fullt åt nått håll på tex en parkering och åker runt så , låter tex när jag ligger i 50 km/h och ska svänga svagt till höger och gasa. eller när jag åker rondell och svänger ut från den låter det också.

Tack för svar!

117 Inlägg
20 mars 2013
ObNoXiOuSS skrev:
k-tuning skrev:

Okej, visst får drivaxeln glappa lite ut och in ? men ingenting liksom om man roterar den? fram och tillbaka eller hur man ska säga.

Tack för svar!

in och ut kan den glappa eller röra sig. Om du har möjlighet så hissa bilen och ratta fullt åt ett håll, rulla däcken och lyssna efter ojud. Om damasken är trasig kan det gå väldigt fort för en knut att bli dålig

Sök