3216
Sök

Borra om bromsskivor från 4/114.3 till 4/108

Hjultomte
1 500 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjena! Har ett par Saab fälgar jag funderar på att fixa på min 200a och funderade på det med att borra om bromsskivorna så dom har dubbla mönster.

Då det är lite av special bultar till dom fälgarna och 200an har pinnbultar till sulorna så blev där genast problem tyckte jag. Sen är det det med navet.

Håller skivan för all tryck från fälgen utan att direkt ha det satt i navet? (Visst så kommer den skruvas fast på något vis i original hålen i naven).

Det lät underbart liasom o "bara" kunna borra om och gänga hålen till Saab bultarna o sen vara färdig big_smile

Men det är väll för lätt som vanligt. Nej har inte råd och lägga 4k på spacers smile Har pelarborr. Dock en liten rackare big_smile

Mvh TooS

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

glad
493 Inlägg
21 mars 2013
#2
tycker du ska byta till 5 bultsnav ist! ingen vill ju ha en 200sx som är saab till hälften;D

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Hjultomte
1 500 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#3
Ekan_1 skrev:
tycker du ska byta till 5 bultsnav ist! ingen vill ju ha en 200sx som är saab till hälften;D

hahah wink Nu ska du inte vara sånn big_smile Har fälgarna från den röde 9000. Inte dom snyggaste men snyggare än original big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

270 Inlägg
21 mars 2013
#4
Sälj saab fälgarna och köp några som passar ist sjukt mycket lättare wink


Hjultomte
1 500 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#5
floff skrev:
Sälj saab fälgarna och köp några som passar ist sjukt mycket lättare wink

Heheh big_smile Jovisst. Men det blir o kolla om godset i skivar är tillräckligt tjockt för då blir det o borra smile Annars får jag försöka med något annat.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Xenoholic
2 559 Inlägg
21 mars 2013
#6
Tycker inte det verkar vara nån bra ide att ha fälgen fäst i bara bromsskivan alls. :-/

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Hjultomte
1 500 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#7
Aerocombi skrev:
Tycker inte det verkar vara nån bra ide att ha fälgen fäst i bara bromsskivan alls. :-/

Det tycker jag låter konstigt också MEN verkar fungera då folk runt om mej brukar ta död på mina ideer men inte denna. big_smile Får prova fram först då där kommer inte så mycket stress på dom hjulen smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

glad
493 Inlägg
21 mars 2013
#8
TooS skrev:
Aerocombi skrev:
Tycker inte det verkar vara nån bra ide att ha fälgen fäst i bara bromsskivan alls. :-/

Det tycker jag låter konstigt också MEN verkar fungera då folk runt om mej brukar ta död på mina ideer men inte denna. big_smile Får prova fram först då där kommer inte så mycket stress på dom hjulen smile

kommer tokmkt stress på framhjulen ju:P? när du svänger, tar skarpa kurvor osv! sen all vikt fram:P

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Hjultomte
1 500 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#9
Ekan_1 skrev:
TooS skrev:
Aerocombi skrev:
Tycker inte det verkar vara nån bra ide att ha fälgen fäst i bara bromsskivan alls. :-/

Det tycker jag låter konstigt också MEN verkar fungera då folk runt om mej brukar ta död på mina ideer men inte denna. big_smile Får prova fram först då där kommer inte så mycket stress på dom hjulen smile

kommer tokmkt stress på framhjulen ju:P? när du svänger, tar skarpa kurvor osv! sen all vikt fram:P

joo men bakvagnen i mitt fall bli värre tror jag. big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

glad
493 Inlägg
21 mars 2013
#10
TooS skrev:
Ekan_1 skrev:
TooS skrev:

Det tycker jag låter konstigt också MEN verkar fungera då folk runt om mej brukar ta död på mina ideer men inte denna. big_smile Får prova fram först då där kommer inte så mycket stress på dom hjulen smile

kommer tokmkt stress på framhjulen ju:P? när du svänger, tar skarpa kurvor osv! sen all vikt fram:P

joo men bakvagnen i mitt fall bli värre tror jag. big_smile

behåll ca18det motorn säger ja bara, fattas inte vrf du ska i med saab snurra:P

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Hjultomte
1 500 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#11
Ekan_1 skrev:
TooS skrev:
Ekan_1 skrev:

kommer tokmkt stress på framhjulen ju:P? när du svänger, tar skarpa kurvor osv! sen all vikt fram:P

joo men bakvagnen i mitt fall bli värre tror jag. big_smile

behåll ca18det motorn säger ja bara, fattas inte vrf du ska i med saab snurra:P

För den e stabil wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

270 Inlägg
21 mars 2013
#12
de är ju synd om japanen om den ska få massa Saab delar!


glad
493 Inlägg
21 mars 2013
#13
TooS skrev:
Ekan_1 skrev:
TooS skrev:

joo men bakvagnen i mitt fall bli värre tror jag. big_smile

behåll ca18det motorn säger ja bara, fattas inte vrf du ska i med saab snurra:P

För den e stabil wink

absolut inga problem med en ca18det heller, finns massor som är bänkade till över 500hk tongue
bara större oljekyl o lite sånt småfix så håller det smile

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Hjultomte
1 500 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#14
Ekan_1 skrev:
TooS skrev:
Ekan_1 skrev:

behåll ca18det motorn säger ja bara, fattas inte vrf du ska i med saab snurra:P

För den e stabil wink

absolut inga problem med en ca18det heller, finns massor som är bänkade till över 500hk tongue
bara större oljekyl o lite sånt småfix så håller det smile

Oljekyl, helst nya ram/vevlager, o bla bla bla bla big_smile Nee inte en gång till. smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

glad
493 Inlägg
21 mars 2013
#15
TooS skrev:
Ekan_1 skrev:
TooS skrev:

För den e stabil wink

absolut inga problem med en ca18det heller, finns massor som är bänkade till över 500hk tongue
bara större oljekyl o lite sånt småfix så håller det smile

Oljekyl, helst nya ram/vevlager, o bla bla bla bla big_smile Nee inte en gång till. smile

går ju kvickt!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Handledare
1 481 Inlägg
21 mars 2013
#16
Skruva för guds skull inte fälgarna enbart i bromsskivorna. De är inte gjorda för den belastningen. Materialet i dom är hårdare och de riskerar att spricka i småbitar om de belastas fel. Du kommer inte att kunna gänga hålen du borrar, skivan är för hård. Dessutom är den tunn vid navet. Räkna med att du ska ha 1,5xdiam. på gänglängd. Första kurvan så försvinner hjulen från bilen och du hasar på tråget tills det stannar. I bästa fall.........


Hjultomte
1 500 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#17
Om mina nav ser likadana ut så lär det bli bra o få den in i navet ose
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/60/bil/lgnr/124493_1.jpg&width=&height=
Senast redigerat av TooS (21 mars 2013)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Xenoholic
2 559 Inlägg
21 mars 2013
#18
Varför inte ta bort pinnbultarna o göra nya hål i navet som gängas upp då? hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Hjultomte
1 500 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#19
Aerocombi skrev:
Varför inte ta bort pinnbultarna o göra nya hål i navet som gängas upp då? hmm

Det funderade jag på igår när jag hitta bilden så det blir nog så smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Xenoholic
2 559 Inlägg
22 mars 2013
#20
TooS skrev:
Aerocombi skrev:
Varför inte ta bort pinnbultarna o göra nya hål i navet som gängas upp då? hmm

Det funderade jag på igår när jag hitta bilden så det blir nog så smile

wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök