Lugn bara lugn...... en sak i taget innan du demonterar allt i motorrummet.
Visst kan det vara allvarliga motorskador, men....
Fryser det i kylsystemet, ja då kokar det på de ställen där det blir varmt, varma ställen i motorn, främst i toppen.
Tempmätaren kan fortfarande visa låg eller normal temperatur (gäller även det jag skriver nedan), allt beroende på var givaren sitter.
För högt tryck i systemet: Tryck som normalt släpps ut vanligtvis genom en av två ventiler i expansionskärlets lock. Det sitter alltid två ventiler, en släpper ut när ett visst från fabrikanten lagom tryck uppnåtts, en annan släpper in luft när motorn - kylsystemet svalnar, annars skulle det kunna suga ihop slangar, värmepaket mm.
Kanhända frös det i expansionskärlet, eventuellt också just i kylsystemets ventiler (sitter i de flesta bilmodeller just i oirignallocket till expansionskärlet, eller någon annan hög punkt i systemet och så blev det ett allt för högt tryck. Gissar att du eventuellt har flera läckor nu, kanske i kylaren eller värmepaketet (de är känsligast).
Om Du satte i ett lock (från t ex en plastdunk) som inte var original, kommer det att bli ett allt för högt tryck igen! För trycket måste regleras, annars händer just detta... Slangarna blir först som välfyllda julkorvar, sen går det hål någonstans. Oftast inte blockpackningen utan vid svagare delar i systemet. Blockpackningen skadas för att toppen slår sig när värmen blir för hög och motorn utsätts för kraftiga temperaturväxlingar. Typ kallvatten i en överhettad stekpanna. Den blir inte fin i botten.
Är det läck i systemet kommer bilen att koka! Bara att testa vilken bil som helst, utan lock (med ventiler) så kokar de alla när de blir varma!
Det ska vara ett visst tryck i systemet, för vatten kokar först vid högre temperatur än 100 grader om det sätts under tryck.
Dagens motorer trivs bäst vid högre temperaturer på vissa ställen i motorn. Har med godstjocklek mm att göra.
Så i med ett oirignallock. Fyll systemet. Varmkör. Leta eventuella läckor...... som kan vara svåra att hitta om de sitter högt upp i systemet, t ex högt upp i expansionskärlet, eller överst i kylaren (locken, packningar eller där du skruvar fast locken, då kommer bara ånga ut, ej kylvätska. Samma sak blir det om ventilerna inte fungerar som de ska! Lycka till!
Senast redigerat av Meaganeowner (22 mars 2013)