2500
Sök

Volvo 940 ltt dog under körning, vägrar starta!

228 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
var på väg hem från jobbet då bilen bara dog, försökte starta den direkt efter men den vägrade. har nu bytt fördelare, rotor, svänghjulsgivare, spridarrelä, bränslerelä. kollat spridarmotstånden. soppapumpen. kollat så att kamremmen inte hoppat. den får gnista och bensin upp till fuelrailen. börjar fundera på om styrboxen e kass? fått nån bakström eller nåt? tacksam för hjälp, behöver komma till jobbet på mandag igen.

Friskt kopplat, hälften brunnet!

755 Inlägg
22 mars 2013
öppnar spridarna?

If you want to win, You mustn't loose.

228 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
tror inte det då stiften är snustorra..

755 Inlägg
22 mars 2013
pilsnerpower skrev:
tror inte det då stiften är snustorra..

förmodligen dem som är igensatta, kört med nå injection cleaner på sistånde?

faktiskt ganska bra att hälla i, dock kommer inte ihåg mellan vilka miltal man ska hälla i.

Testa köp en "Injection cleaner AKUT" borde finnas på OK Q8, för det finns 2, en som är akut och en som är lite längre verkande

228 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
okej, ska ja ta loss spridarna då o tvätta dom med det?

755 Inlägg
22 mars 2013
pilsnerpower skrev:
okej, ska ja ta loss spridarna då o tvätta dom med det?

häller det i tanken, alltid värt ett försök, en flaska räcker till 80liter tror jag (250-500ml flaska)

228 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
nu har jag även testat med en annan styrbox, men den vägrar starta, tänder inte äns till lite grann.

sen tror ja inte alla 4 spridare blir igensatta exakt samtidigt, då den dog helt och hållet och tände inte äns till efter det
Senast redigerat av pilsnerpower (22 mars 2013)

755 Inlägg
22 mars 2013
pilsnerpower skrev:
nu har jag även testat med en annan styrbox, men den vägrar starta, tänder inte äns till lite grann.

sen tror ja inte alla 4 spridare blir igensatta exakt samtidigt, då den dog helt och hållet och tände inte äns till efter det

Lär vara spridarna som strular antingen igensatta eller sönder

357 Inlägg
22 mars 2013
Har du kollat så att du vet säkert att spridarna inte öppnar eller går du bara efter att stiften är torra?

228 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
hade loss fuelrailen o lyfte den lite o körde på starten, kom ingen bensin från dom. har haft loss dom o kopplat ström på dom och dom öppnar som dom ska. sen ska de väl vara 12v i k-stycket till spridarn? det är de inte iaf....

755 Inlägg
23 mars 2013
pilsnerpower skrev:
hade loss fuelrailen o lyfte den lite o körde på starten, kom ingen bensin från dom. har haft loss dom o kopplat ström på dom och dom öppnar som dom ska. sen ska de väl vara 12v i k-stycket till spridarn? det är de inte iaf....

om det inte kommer någon soppa till fuelrailen, kollat förpumpen eller vad den heter som sitter närmst motorn?

228 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
sitter bara en pump på ltt o den låter fint, det sprutar soppa fram vid fuelrailen. ska bogsera bilen till en gubbe så får han gå lös med multimeter så kanske han löser detta!

755 Inlägg
23 mars 2013
pilsnerpower skrev:
sitter bara en pump på ltt o den låter fint, det sprutar soppa fram vid fuelrailen. ska bogsera bilen till en gubbe så får han gå lös med multimeter så kanske han löser detta!

Kan också vara så enkelt att soppafiltret är igensatt big_smile, sitter det inte 2 på en ltt? en i armaturen och en längre fram vid filtret?

228 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
nej de sitter bara en i tanken på dom, gl som har två pumpar wink nä då hade de ju inte kommit soppa fram?

755 Inlägg
23 mars 2013
pilsnerpower skrev:
nej de sitter bara en i tanken på dom, gl som har två pumpar wink nä då hade de ju inte kommit soppa fram?

kommer det fram? och i hur stora mängder?

6 738 Inlägg
23 mars 2013
bara för att bränsle filtret skulle vara igensatt så tycker jag inte att det skulle påverka att spridarna inte öppnar?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

755 Inlägg
23 mars 2013
Henkix skrev:
bara för att bränsle filtret skulle vara igensatt så tycker jag inte att det skulle påverka att spridarna inte öppnar?

Spridarna öppnar fast med tillförd ström.

Kolla om du har något mindre jordfel kabelbrott till spridarna, som gör så dem inte öppnar, men svårt att säga beroende på hur mycket soppa som kommer fram i fuelrailen

57 Inlägg
23 mars 2013
Byt din btr! Det hjälpte för mig och det låter som om jag skulle ha skrivit denna tråd smile

228 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
svenssonracing skrev:
Byt din btr! Det hjälpte för mig och det låter som om jag skulle ha skrivit denna tråd smile

plockade loss den och satte tummen för istället och farsan prövade starta, och den gick i några sekunder så ska byta den wink tack för tipsen!

228 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
nu har ja fått igång den, men den startar endast om man kör på starten snabbt några gånger så pumpen bygger upp bränsletrycket, har mätt upp det till 1,5-2bar innan filtret så utesluter det, någon som vet vrf det kan vara så lågt? antar att det är pumpen men den går ju hur fint som helst
Senast redigerat av pilsnerpower (24 mars 2013)

Sök