2902
Sök

Bytt batteri, varningsblinkers blinkar & bilen startar ej (ford fiesta -95)

9 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Bilen har varit stendöd någon månad, batteriet hade frusit sönder så köpte ett nytt och bytte igår.

Såfort man kopplar på strömmen börjar varningsblinkersen blinka, och vrider man om nyckeln lyser instrumentpanel etc.. man hör soppa pumpen pumpa när man vrider på tändningen, men startmotorn är stendöd..

det sitter reklam och en liten dosa i framrutan med "cargard" (larm) ingen aning om det är riktigt installerat eller bara för syns skull..

Har testat låsa/låsa upp dörrar etc i hopp om att det är något med larmet som bråkar utan framgång, några tips?

9 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Att tillägga är väl att efter ca 10 min om man inte vridit om nyckeln så slutar varningsblinkersen blinka, dock börjar det igen om man vrider på tändningen eller tar av och på kablarna på batteriet

2 024 Inlägg
23 mars 2013
Larmets startspärr som jäklas med dig. Eftermarknads larm kopplas ofta just på slingan till startmotorn.
Finns det ingen dokumentation i tex handskfacket om detta?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

9 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Har länsat bilen efter dokument och hittar endast handboken.. det framgår ingen stans på dosan i fönstret vilken modell de är av cargard

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
23 mars 2013
Leta efter en tryckknapp, ca 1 cm i diameter vanligtvis röd men kan vara svart. Öppna bilen, vrid på tändningen och tryck in knappen i 5 sekunder.
Knappen brukar sitta i närheten av ratten, troligtvis vid prylfacken.
Troligtvis är det ett Cargard 950S.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

9 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Leta efter en tryckknapp, ca 1 cm i diameter vanligtvis röd men kan vara svart. Öppna bilen, vrid på tändningen och tryck in knappen i 5 sekunder.
Knappen brukar sitta i närheten av ratten, troligtvis vid prylfacken.
Troligtvis är det ett Cargard 950S.

Dosan i beskrivningen ser likadan ut men enligt den ska de finnas två larmdosor som jag antar försvunnit med tiden, jag har endast låst upp bilen vanligt med nyckel.. ska gå ut leta efter röda knappen

9 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
http://img248.imageshack.us/img248/715/20130323133911.jpg

Den där knappen är den enda som finns enligt din beskrivning.. men när jag läste i handboken tyckte jag de hänvisa till att den skulle vara någon säkerhetströmbrytare för bränsleinsprutningen??

Såg även i handsfacket ett klistermärke från cargard att det är "Cargard 950S"
Senast redigerat av ffiesta (23 mars 2013)

835 Inlägg
23 mars 2013
Sådan brytare är till larmet.
Larmet nämns inte i bilens instruktionsbok, medans bränslepumpens säkerhetsbrytare gör det, den sitter innanför kickpanelen.
Se så, vrid på tändningen nu och tryck in knappen i 5 sekunder.
ffiesta skrev:
http://img248.imageshack.us/img248/715/ … 133911.jpg

Den där knappen är den enda som finns enligt din beskrivning.. men när jag läste i handboken tyckte jag de hänvisa till att den skulle vara någon säkerhetströmbrytare för bränsleinsprutningen??

Såg även i handsfacket ett klistermärke från cargard att det är "Cargard 950S"

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

9 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
TACK du är min guD smile

9 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
De funkar nu

835 Inlägg
23 mars 2013
Skönt att det löste sig.
Det finns nya fjärrar att köpa om man vill, fungerar larmet som det ska så får du ju bl.a fjärrstyrt c-lås.
Det ser åtminstone ut som att c-låsstyrningen är inkopplad.

I värsta fall så har du nu ett larm som är programmerat för automataktivering, när de varit strömlösa att tag så kan de ibland ändra sig i programregistret.

Är det så, så kommer larmet aktivera sig självt 12 sekunder efter att tändningen är avstängd och sista dörren är stängd.
Gör den inte det så är det som det ska och då är det bara att köra på som vanligt, annars så får man programmera om det.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Sök