3948
Sök

Kraemers EVO IX

Jag vill göra något speciellt med min drömbil. Men jag vill ändå hålla det någorlunda orginal på utsidan. Som sagt hittar jag något snyggt så tvekar jag inte på att uppdatera utsidan av bilen heller. Vi får se var vi kommer... Visa mer

13 152 Visningar
Projektet avslutat 26 augusti 2014
33 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Hej hej heter Pär Kraemer har köpt mig en EVO 9 som jag har lite planer för.

Tanken med detta projekt är att få upp bilen i så gott som ny skick med så lite exteriör beröring som möjligt och förhoppnings ett uppryckning i motorutrymmet. Ska förska satsa på TIME ATTACK S 2014.

Saker som jag vill ha gjort innan time attack drar igång. Här är den tillfälliga listan (för man hittar alltid massa saker man vill köpa):

Motor:

Genomskinlig kamkåpa
nya skruvar på de flesta ställen
luftfilter värmesköld
nytt mindre/lättare batteri :klart
aluminium hasplåt under motor/växellåda
nytt oljekyl

Exteriör:

vortex generator i kolfiber

Interiör:

extra mätare: auto meter 52mm oljetryck oljetemp laddtryck :klart

Däck, Flägar, Bromsar:

gatdäck med bra ban egenskaper:??? Vilka ska man ha???
ny belägg: performance fricton belägg runt om :klart

Tror det var allt jag hade tänkt mig. Kommer ta ett tag innan jag kommer igång med allt eftersom ska flytta och jobbar rätt mycket nu men saker kommer börja köpas så hoppas på att det mesta ska vara klart tills sommaren 2014.

Hoppas ni kommer tycka det blir intressant. Mvh Pär Kraemer.
Senast redigerat av Kraemer (8 mars 2014)

33 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Här är lite bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92450/92450-9ae6c58a5c40ab2eb498e8e2cc8a0c07.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/93/92450/92450-8a9cae59f9cbc0de63da98344171e12d.jpghttps://www1.garaget.org/archive/93/92450/316723/316723-2994298.jpg
Här har ni lite bilder så ni kan se hur bilen ser ut i dags läget.
Senast redigerat av Kraemer (25 mars 2013)

33 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
Så efter en veckas uppehåll så har jag fixat lite. Först så var ju elmia det var trevligt. men dom finaste bilarna hittade jag hos club jdm tongue

Jag köpte två saker hos elmia en turbo mössa så den inte fryser och en show plate inget speciellt men lite kul att ha. Men det viktigaste är att jag skicka en beställning på ett fullt kit med bultar/mutrar för hela motor utrymmet och även en liten kolfiber grej..

Äntligen har projektet startat på riktigt big_smile

och själv klart lite bilder
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92450/92450-630f55367cb3e7c0eca9ee8ccec77e5e.jpg

och en riktig bild på motorutrymet
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92450/92450-c2c74d97ed9ff997fd33c432c9c381af.jpg

här sitter man så gött
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92450/92450-12034f24a1dd45428172c6b11e500c33.jpg

kom på en rolig lösning på luftfiltret men det tar vi nästa gång förhoppnings vis har det kommit lite saker då.

på återsende tongue
Senast redigerat av Kraemer (1 april 2013)

128 Inlägg
1 juni 2013
Måste göra dig lite besviken på Dressup kittet som du har köpt.
Åk till närmaste järnhandel å köp elförzinkta skruvar. ANNARS ROSTAR DOM.

//Kim. Ett tips bars.

33 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
Norden_Ice skrev:
Måste göra dig lite besviken på Dressup kittet som du har köpt.
Åk till närmaste järnhandel å köp elförzinkta skruvar. ANNARS ROSTAR DOM.

//Kim. Ett tips bars.

tack för tipset. ska nog göra det men ska beställa nya fick fel färg på brickorna beställde blå fick alla förutom 4 i svart och dom var guldiga och silvriga. inte kul....

33 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
Hej hej nu är uppehållet slut för ett tag har varit mycket jobb men nu är det semester big_smile

Så nu har man ju haft lite otur och lite dålig koll av mig.

först beställde jag ett dressup bolt kit till motorn men fick fel färg inte kul.. så ska beställa ett nytt strax men positivt är ju att kolfiber luft riktaren till kylaren (eller vad det nu heter) passa perfekt big_smile

Men till det tråkiga har inte tittat så mycket men kan säga så här kommer aldrig köpa en bil till hos dom som sålde mig evon!!!!!!! Jag blev tillsagt att olja och filter var byt ganska nyligen (ja vet att man ska kolla sånt men varså nöjd med evo 9:an så). Bilen börja läcka olja alldrig kul konstatera ganska snabbt varifrån det kom och kika efter. var ett rost hål i oljefiltret. så till och byta det och gick till en bilverkstad och köpte orginal filter och mobil1 olja. bytte allt och var nöjd. gick bra och efter ett tag typ 3 dagar efter gick bilen dålig vibrera när man nådde 3000/rpm (som är då jag för max nm) inte bra körde till samma duktiga verkstad och prata lite och dom körde och sa måste vara kopplingen. Mmmm tänkte jag kul...... kört max 100 mil sen Januari då jag köpte bilen. Så på måndag kör upp bilen på släp till jrm.

Det är därför jag inte gjort något här på länge. Men ska börja beställa delar efter kopplings bytet så ska det bli TIME ATTACK 2014.

Men finnar till listan lite på vad som kommer beställas för har ju inte råd med allt ma vill ha efter dessa omständigheter. Men är sugen på att köra EVON på riktigt igen har inte gjord det på över en månad:(

Här har vi en liten status uppdatering på hur det går: helt och helvete men tur är att när man jobbar istället för att beställa grejer eller greja med bilen så har man ju sparat pengar big_smile

33 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
mmmmmmm det var ett tag sen nu ja

vad ska man säga pengar växer då inte på träd här inte. men nu är man tillbaka ordentligt.

Nu är det vinter fix som gäller billigt och smidigt.

jag har kikat lite och ska måla/ spreja lite detaljer i motorutrymmet och även täcka några kblar hoppas det blir fixat.

ska lägga upp nya bilder strax då hon har blivt vaxad och tvättat jävligt fint nu:D

har precis anmält mig till time attack 2014 i klassen club och hoppas på svar denna vecka om man får vara med och leka.
Senast redigerat av Kraemer (6 januari 2014)

33 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
hej igen nu har man äntligen kunnat komma in och så och pilla i ett garage:D

Äntligen lite pill och annat kul tre dagar tog de. Blev inte så mycket gjort när man tittar tillbaka så här men n är man var där och skruva tyckte man allt att man fick med väldigt mycket. Det som blev var att jag köpte lite blå färg och matt svart motorfärg och gick lös på lite grejor även rally röd färg till lite rost lagning big_smile

men ska väl bli mer sånt här men får väl vänta tills efter vintern när penaga trädet har växt lite tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92450/92450-d5a7539a753d5274e87244bb3f07a6d8.jpg
verkar som ägaren/ägarna innan inte var intresserade i att ta hand om bilen. om tittar så är det mycket tråkigt rost.

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92450/92450-50584da61a25b9c55441e59bf4707e48.jpg

men blev nöjd nu när det ser lite fint igen
Senast redigerat av Kraemer (8 november 2013)

1 830 Inlägg
8 november 2013
skillnad det blev tongue

33 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
Så nu har man lite goda nyheter. Har fått bra kontakt med autotech och kommer köra nordic time attack med team autotech. Så nu har det börjat hända lite saker.

Detta vad som hålller på att sättas på bilen nya performance friction  bromsbelägg autometer ladd oljetemp oljetryck 52mn mätare och även tyg dragöglor bilder kommer.

Så nu har jag endast kvar att köpa 4 fina gatdäck som man kan ha på banan funderar på bridgston potenza eller yokama advan sport. så nu är man jävligt sugen på köra bilen nu...... skulle varit kul med nån trackday eller liknade så man kan testa bilen lite.

mina uppdateringar har ganska långa mellanrum endast för jag jobbar ganska mycket och har ingen ingen plats att skruva i garage vare dag eller rättare sagt kanske om man har tur någon gång i månaden. men lite nya bilder kommer allt komma upp big_smile

Och glöm inte följa nordic time atttack i sommar för jag kommer vinna det så lätt :p

1 830 Inlägg
21 februari 2014
www.gummihuset.se har bra däck till bra priser smile (samt fälgar också) ^^

Men du ska vara glad att du jobbar iaf o får pengar till att kunna meka med en sådan schysst bil smile Är bara något avis wink haha

33 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
Jiiimmie skrev:

Men du ska vara glad att du jobbar iaf o får pengar till att kunna meka med en sådan schysst bil smile Är bara något avis wink haha

jo men det är faninte billigaste att skruva med... så fort man köper delar måste man kika på om det är bra kvalitets delar för man kan ju inte sätta dit vad som helst tongue Som sagt avsikt är ju att köra på banan så ska bli jävligt kul då kan de inte sitta billig skit som verkar bra!

Men tror däck blir på ralphsdäck här i trollhättan.

men kul man lyckats göra någon aviss då big_smile big_smile big_smile big_smile

1 830 Inlägg
24 februari 2014
Kraemer skrev:
Jiiimmie skrev:

jo men det är faninte billigaste att skruva med... så fort man köper delar måste man kika på om det är bra kvalitets delar för man kan ju inte sätta dit vad som helst tongue Som sagt avsikt är ju att köra på banan så ska bli jävligt kul då kan de inte sitta billig skit som verkar bra!

Men tror däck blir på ralphsdäck här i trollhättan.

men kul man lyckats göra någon aviss då big_smile big_smile big_smile big_smile

Haha, jo tyvärr så är det ju så! >< tongue
Har alltid o kommer alltid vilja ha en evo 8'a i vinröd färg med de små "piggarna" på taket ! ^^
Meeen så länge ekonomin säger nej så får man drömma xD

33 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
letar efter vortex Generator men hittar ingen till rätt pris i Sverige (som dom små hajfenorna heter) gillar inte riktigt import saker man vet ju inte var man får och svårt att fån tag på folk när det går fel i frakt. men me leter ju inte riktigt på heltid heller big_smile

71 Inlägg
25 februari 2014
Fin kärra du har där... Tror inte jag sett den i stan nån gång, vilket är lite konstigt då vi inte bor i nån jätte stor stad direkt smile Kul i vilket fall som helst med en 9a till. Detta måste ju följas!

33 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
TPE skrev:
Fin kärra du har där... Tror inte jag sett den i stan nån gång, vilket är lite konstigt då vi inte bor i nån jätte stor stad direkt smile Kul i vilket fall som helst med en 9a till. Detta måste ju följas!

EVO ägare som man är har man den ju mest i garaget eller i verkstad tongue Men skämt å sido jag kör inte överdrivet mycket på gatan med min bil. Försöker ju bygga en time attack bil men med väldigt små steg framåt.

Din bil har man dock sett lite här och där i Trollhättan tycker allt din cleen style är väldigt snygg med svart svart svart svart och kolfiber big_smile
Senast redigerat av Kraemer (26 februari 2014)

1 830 Inlägg
28 februari 2014
Kraemer skrev:
TPE skrev:

EVO ägare som man är har man den ju mest i garaget eller i verkstad tongue Men skämt å sido jag kör inte överdrivet mycket på gatan med min bil. Försöker ju bygga en time attack bil men med väldigt små steg framåt.

Din bil har man dock sett lite här och där i Trollhättan tycker allt din cleen style är väldigt snygg med svart svart svart svart och kolfiber big_smile

Haha fast så brukar det ju vara med dessa bilar !wink

har hört från diverse håll att de med evo har den ståendes mest xD har kanske sett två stycken på tre år köra utomhus tongue

904 Inlägg
5 mars 2014
Ser bra ut kul att du fick köra i autotech teamet :-) ska dit i morgon en sväng å tjöta lite :-)

AUTOTECH S60 power

33 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
gött de micke är gör skön men titta efter min bil då den står där big_smile

hadde jag inte fått kontakt där hade jag nog inte klart av att köra denna säsongen. big_smile

904 Inlägg
6 mars 2014
Titta allt på den riktigt fin :-) du ska väl dit den 12 aprill så träffas där kanske :-)

AUTOTECH S60 power

Sök