Farthållare på gamla P2or går inte snålare än att köra utan. Möjligtvis om man lider av såpass svår abstinens att gasa så kan förbrukningen vara lägre med farthållare. Dagens farthållare däremot är smartare och kan släppa av helt i nerförlut och sackar något i uppförsbacke istället för att lägga på onödigt mycket trottel för att hålla angiven hastighet.
Angående topic så har jag lagt ett antal mil i en manuell C30 D4 R-design med M66 låda m.m. 177 hästaren är mycket trevlig och pigg i den lilla bilen. Mycket piggare än vad min V60 D4 med 163hk är. Även lite mer trevligt brum från motorn i C30n som är välkommet trots att det blir lite surrigt i längden.
Det finns manuella T5 också, enda anledningen jag kan se till att de inte finns fler sådana ute på marknaden är väl att de sålt dåligt helt enkelt. Förmodligen därför man inte kan få V40 T5 idag med manuell låda heller. Förstahandsköparen föredrar automat, andrahandsköparen vill hellre ha manuell...
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.