3078
Sök

Elmia Hur Många Åker Med Sommardäck Upp ??

841 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
ELMIA HUR MÅNGA ÅKER MED SOMMARDÄCK UPP ??

velar fortfarande om man ska ta skajjan upp för e ju en del dryga böter som ska delas ut den helgen ;/

så frågan är hur gör ni alla ?

Exporterad Colombian
812 Inlägg
259 Inlägg
27 mars 2013
inga 19 tums här inte : ( blir vinter däcken upp på fredag

73 Inlägg
27 mars 2013
Blir vinterdäck tyvärr, dryg böter och ingen vidare om det blir slask/snö
Senast redigerat av Hankey (27 mars 2013)

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
27 mars 2013
Efter många tankeställare åker jag på vinterdäck , vore tråkigt om något hände !

Det blir som det blir!

1 948 Inlägg
29 mars 2013
Om man ska ner i europa på vintern och har dubbdäck, då får man åka på sommardäck ner genom sverige... har för mig att detta måste inrapporteras innan...
Kan ju vara ett alternativ om man bor norr om jönköping big_smile

Skidbox kan även vara bra för att polisen ska förstå att ni egentligen e på väg till alperna men tog en rast i jönköping big_smile

4 670 Inlägg
29 mars 2013
Självklart åker man med fin fälgarna ner det big_smile Står ju + grader på alla prognoser! big_smile

526 Inlägg
29 mars 2013
åker ni på sommardäck och det är BAR ASFALT är det inget problem alls! Polisen ska kunna påkalla att det råder vinterväglag på plattsen ni blir stoppade!!! så är de frost/lite snö på vägen så är de ju att rekomendera att behålla vinterpuckarna på alltså!!!! men barmark kan sommardäck va godkänt!

MEN TÄNK EFTER NU!! bli r de ens en tillstymmelse till frost på vägbanan så kan ni vänta er 4500kr böter! 1000kr för varige däck + 500kr till brottsoffer jouren! 500kr är väll dom ja skulle störa mig mest på!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
29 mars 2013
på morgonkvisten idag verkar det nog som det räknas som vinterväglag i örebro iallfall. fast det är gränsfall så fort solen är framme så blir det annat.

dock lär polisen vara väldigt på så det är nog inte ens värt risken smile

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 591 Inlägg
29 mars 2013
baltis skrev:
Om man ska ner i europa på vintern och har dubbdäck, då får man åka på sommardäck ner genom sverige... har för mig att detta måste inrapporteras innan...
Kan ju vara ett alternativ om man bor norr om jönköping big_smile

Skidbox kan även vara bra för att polisen ska förstå att ni egentligen e på väg till alperna men tog en rast i jönköping big_smile

Så vitt jag vet är detta undantag borttaget numera.

//Brådhis

EDIT:

Perioden 1/12-31/3 måste personbilar ha vinterdäck när det råder vinterväglag i Sverige. Från 2013 gäller kravet även fordon med totalvikt över 3,5 ton. Det finns inte längre några undantag för den som är på väg till eller från utlandet, eller för bilar registrerade utomlands. Under den här perioden är sommardäck tillåtna endast när det inte råder vinterväglag.

Källa: http://www.motormannen.se/resan/bila-i- … terregler/
Senast redigerat av Brådhis (29 mars 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök