3359
Sök

Köpråd: BMW M5 E60

3 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej! Nu är det såhär att jag är fixerad på att köpa min drömbil, BMW M5, drömmen just nu är en E60..
Jag skulle gärna vilja behöva lite råd vid köp av bil, och behöver ej kommentarer om "du borde nog inte köpa dig en för du söker efter råd...."

Jag vet hur man tar hand om en bil när jag väl äger en, men har aldrig varit med om att köpa en lite dyrare finare bil, vet ej hur man ska kolla upp den, har redan kollat upp 2 fina på Blocket, även kört en Carfax rapport på dom 2, och båda 2 ser fina ut i Rapporten, sen hade jag självklart kollat upp lite annat själv, lacken, däcken, bromsarna.. Men resten vet jag inte hur jag ska kolla upp, hörde om det här M-Testet, men efter lite googling så står det att dom lagt ner det? Hur kan man gå tillväga annars? Är det nån som kan ge mig lite råd? Kan även skicka Carfax rapport länken i PM om det finns nån villig själ som är insatt och kan hjälpa, båda två är i Växjö trakten, hade även vatt kungligt om det eventuellt blir av att nån BMW fantast kan möta upp mig där och hjälpa till lite, för en liten peng..

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 mars 2013
#2
Hej!
Har ägt en ett tag och det du bör tänkta på är att den KOSTAR pengar att äga och köra.
Den drar mycket soppa, räkna med 2L per mil.
Det är dyra delar och försäkringen är dyr och relativt dyr service med 10L Castrol TWS 10W60 som exempel.
Kopplingen/svänghjul är väl en grej som kan vara bra att kolla om det är bytt eller ej om den har rullat lite.
Vanligt att det behövs bytas och det är inte heller gratis. Någonstan 20-25k på BMW verkstad.
SMG pumpen är en annan grej som kan strula på de första årsmodellerna med, kolla gärna med BMW om det är gjort några utbytesjobb på den med, annars ta med den i kalkylen.

Sägs ju att faceliftmodellerna från 2007 och frammåt ska vara en del bättre och dom börjar väl kommer ner i pris nu så det kan väl vara bra att kika på en sådan.

Vet inte om du kört någon men SMG lådan är ju inte direkt mjuk och fin vid normal körning i automatläget, den är gjord för att gasas smile
Senast redigerat av Busgrabb (29 mars 2013)

Autotech

3 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#3
Busgrabb skrev:
Hej!
Har ägt en ett tag och det du bör tänkta på är att den KOSTAR pengar att äga och köra.
Den drar mycket soppa, räkna med 2L per mil.
Det är dyra delar och försäkringen är dyr och relativt dyr service med 10L Castrol TWS 10W60 som exempel.
Kopplingen/svänghjul är väl en grej som kan vara bra att kolla om det är bytt eller ej om den har rullat lite.
Vanligt att det behövs bytas och det är inte heller gratis. Någonstan 20-25k på BMW verkstad.
SMG pumpen är en annan grej som kan strula på de första årsmodellerna med, kolla gärna med BMW om det är gjort några utbytesjobb på den med, annars ta med den i kalkylen.

Sägs ju att faceliftmodellerna från 2007 och frammåt ska vara en del bättre och dom börjar väl kommer ner i pris nu så det kan väl vara bra att kika på en sådan.

Vet inte om du kört någon men SMG lådan är ju inte direkt mjuk och fin vid normal körning i automatläget, den är gjord för att gasas smile

Nu är det så här att pengarna bryr jag mig inte så mycket om, det finns en stadig inkomst att äga den iallafall..

Fråga en snubbe, om en M5 jag fastna för, har gått cirka 6500 mil, han har EJ bytt koppling och EJ bytt svänghjul, dock säger han att han ägt den i cirka 1300 mil och inte kört hårt med den alls, och kör inte med launch control..
Och ägaren innan honom var en gubbe i 60 års åldern, (2 ägare till bilen för övrigt)

Han snackade om att BMW rekommendera byte vid 11-12k milen av kopplingen och svänghjul och diverse grejer, men då vill man ju ändå se just nu om det finns några små fel, kan man boka hos en BMW verkstad och låta dom inspektera bilen då? Kan tänka mig att det inte kostar mer än 1500 kr att kolla igenom den.

Large Cap
1 816 Inlägg
29 mars 2013
#4
martiinoz skrev:
Busgrabb skrev:
Hej!
Har ägt en ett tag och det du bör tänkta på är att den KOSTAR pengar att äga och köra.
Den drar mycket soppa, räkna med 2L per mil.
Det är dyra delar och försäkringen är dyr och relativt dyr service med 10L Castrol TWS 10W60 som exempel.
Kopplingen/svänghjul är väl en grej som kan vara bra att kolla om det är bytt eller ej om den har rullat lite.
Vanligt att det behövs bytas och det är inte heller gratis. Någonstan 20-25k på BMW verkstad.
SMG pumpen är en annan grej som kan strula på de första årsmodellerna med, kolla gärna med BMW om det är gjort några utbytesjobb på den med, annars ta med den i kalkylen.

Sägs ju att faceliftmodellerna från 2007 och frammåt ska vara en del bättre och dom börjar väl kommer ner i pris nu så det kan väl vara bra att kika på en sådan.

Vet inte om du kört någon men SMG lådan är ju inte direkt mjuk och fin vid normal körning i automatläget, den är gjord för att gasas smile

Nu är det så här att pengarna bryr jag mig inte så mycket om, det finns en stadig inkomst att äga den iallafall..

Fråga en snubbe, om en M5 jag fastna för, har gått cirka 6500 mil, han har EJ bytt koppling och EJ bytt svänghjul, dock säger han att han ägt den i cirka 1300 mil och inte kört hårt med den alls, och kör inte med launch control..
Och ägaren innan honom var en gubbe i 60 års åldern, (2 ägare till bilen för övrigt)

Han snackade om att BMW rekommendera byte vid 11-12k milen av kopplingen och svänghjul och diverse grejer, men då vill man ju ändå se just nu om det finns några små fel, kan man boka hos en BMW verkstad och låta dom inspektera bilen då? Kan tänka mig att det inte kostar mer än 1500 kr att kolla igenom den.

Är inne på samma spår som dig, köpa en M5 eller M6 och tog upp detta tidigare i en köprådstråd och blev då rekommenderad att köpa en som har gått väldigt lite eller en som har gått ca 6-8k mil MEN med utbytt koppling osv.

96 Inlägg
30 mars 2013
#5
Kolla m5board.com Världens bästa info om M5 E60 dock på engelska.

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 mars 2013
#6
Blir ju svårt att kolla kopplingen verkliga skick utan att ta ner lådan. Finns ju rätt mycket som kan vara "slitet" (lamell,tryckplatta och/eller svänghjul). Har själv en E39 som är känd för att slita koppling den med. Vid inköp tog kopplingen precis som den skulle, inget slir oavsett hur man än provocerade (kopplingsslir märks lättast på högre växel, börja på mellanvar o trampa sedan fullt, märks tex genom att varvtalet inte "greppar" snabbt nog efter växling...). Iaf dryga 1000 mil senare så slirade kopplingen till ibland, främst vid fullgas acc så märkte man att kopplingen inte tog som den skulle längre, varvtalet kunde ibland "skena" så att säg, medans kopplingen fungerade som den skulle andra gånger, förmodligen berodde det på körstilen innan provokationen. Kopplingen byttes så klart. Med den nya kopplingen så är dragläget MYCKET distinktare, innan var det "mjukare" så att säg. Nu är det ju svårt att känna dragläget med SMG, men man borde ju kunna provocera fram ett eventuellt kopplingsslir om den är på G genom att köra hårt (måååånga växlingar o fullgas acc), slirar kopplingen så kommer du märka det på varvmätarnålen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök