Vet inte hur det är med nyare bilar, där allt övervakas av datorer. Om det så kommer skit på lampglaset och själva lampan bli varmare, med något lägre strömförbrukning som följd, ja, då larmar det, eller kanske inte?
På mina bilar, något äldre, tar jag strömmatning direkt från batteri eller plusplint i dess närhet. Kopplar via en lämplig säkring via ett enkelt relä till förbrukare - extraljus eller pyntlampor. Jordning av lamporna sker alltid direkt till chassie. All denna kabeldragning måste ske med ledare som har tillräcklig kabelare. Och så långt från annat kablage som möjligt.
Så behöver reläet en styrspänning. En spänning som ger ström genom reläspolen. Den tar man från t ex en helljuslampas plusanslutning. Vill man kunna sätta på och stänga av extralamporna behövs en enkel strömbrytare inuti bilen. Kopplas strömbrytaren in mellan relä och ovan nämnda plusanslutning på helljuslampan är det lämpligt att även här koppla in en säkring. Räcker gott med 2 ampere. Säkringen ska då montetas nära helljuslampan, deffinitivt inte vid strömbrytaren inne i bilen. Gissa varför?
En ledtråd kan ju vara det som hände vid ditt montage. Jag brukar sätta montera en säkring mellan plusanslutningen och reläet även om jag inte har någon brytare inuti bilen, allt för att skydda så långt det är möjligt. (Reläspolen behöver även jordning för att fungera. Jorda i chassiet.)
Hoppas det inte blev allt för dyrt att laga bilen och att du får till det med extralamporna.
Senast redigerat av Meaganeowner (31 mars 2013)