2412
Sök

Volvo C70 lever sitt eget liv. Helt död UPDATE: Lever men bara om den får stargas.

467 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjena gott folk. Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig, redo att belöna den/denna.


UPPDATERING LÄNGRE NER

Kopplade in LED lampor och 35w xeonkit till bilen idag. Startade lysena och allt lös som det skulle, tänkte inte mer på detta och backade ut från garaget. Efter ca 2km körning dör ett pos-lyse och dimljusen. Hittar en bränd säkring och snor en säkring från " Horn/Wiper / washen" Den bränns direkt och testar sätta dit en 25 amp säkring istället för 10 då jag i min egen hjärna inbillar mig att den kanske kräver störe amp.

Allt funkar igen och jag fortsätter mot hemmet. Sen ett två tre dör alla framljuse förutom helljus. Stannar och ska kolla, då är light swift säkringen bränd. Bytar den mot Roof light och ska starta. Bilen startar men dör direkt, testar igen startmotor och batteri är friskt. Den startar en sekund och sen dör igen. Bogserad hem och undrar om någon har en aning om vad som kan ha hänt?

Allt från varför säkringar brändes vid lampbyte samt varför motorn är död?

Snälla snälla hjälp mig!

Mvh
Senast redigerat av marcussomfan (2 april 2013)

Forummoderator
26 325 Inlägg
31 mars 2013
#2
Låter som att något kortsluts nånstans.
Ledlamporna torde inte vara problemet, men frågan är hur du har kopplat in xenonkitet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

467 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Låter som att något kortsluts nånstans.
Ledlamporna torde inte vara problemet, men frågan är hur du har kopplat in xenonkitet?

Det var bara två kaplar per xeon. En jord en plus.


Hittade en säkring som såg ärjad ut, den var dock inte delad så den kanske inte är bränd.

Power to fuse box. Den var bland motorsäkringar.

Någon ide? Tack för att du försöker.

Forummoderator
26 325 Inlägg
31 mars 2013
#4
marcussomfan skrev:
Mack skrev:
Låter som att något kortsluts nånstans.
Ledlamporna torde inte vara problemet, men frågan är hur du har kopplat in xenonkitet?

Det var bara två kaplar per xeon. En jord en plus.


Hittade en säkring som såg ärjad ut, den var dock inte delad så den kanske inte är bränd.

Power to fuse box. Den var bland motorsäkringar.

Någon ide? Tack för att du försöker.

Vart jordade du?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

467 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#5
Mack skrev:
marcussomfan skrev:
Mack skrev:
Låter som att något kortsluts nånstans.
Ledlamporna torde inte vara problemet, men frågan är hur du har kopplat in xenonkitet?

Det var bara två kaplar per xeon. En jord en plus.


Hittade en säkring som såg ärjad ut, den var dock inte delad så den kanske inte är bränd.

Power to fuse box. Den var bland motorsäkringar.

Någon ide? Tack för att du försöker.

Vart jordade du?

Hej Mack

Jag jordade inte, en av de två kablarna ut till dimljus är väl jord? Där var två kablar med till xeonkitet och de två kopplade jag till dom två som fanns dragna.

Någon aning om säkringen power to fusebox kan ha med motorn inte startar?

Mvh

1 938 Inlägg
31 mars 2013
#6
Till att börja med ska du koppla ut xenonet och ta lös led-lamporna, byta säkringarna och se om bilen fungerar normalt igen.

Gör den inte det så får du börja felsöka i någon ända.

2 250 Inlägg
31 mars 2013
#7
Vanligt med el och elektronik att man inte endast säkrar för den utrustning som drar ström. T ex 230 volts uttag i hemmet är oftast säkrade med 6 eller 10 ampere. Tanken är dels att om det bli fel i ansluten apparat- ska säkringen bryta. Men något som de flesta ej tänker på är att säkringen även skyddar ledningar, kontakter mm.
Drar man då i en 50 ampere säkring och samtidigt ansluter stora strömförbrukare, ja då är risken stor att den befintliga installationen skadas, kanske rent ut av brinner upp. Vanligt är att ledningar till lampor och vägguttag är beräknade att klara 10 ampere under lång tid.

Hoppas du inser parallellen med att hänga på lull-lull utan att ha kunskap. Och sätt aldrig i kraftigare säkringar, inte ens för att testa. Det kan bli mycket dyrt att dra in en ny kabelstam i en bil.

Tur att det inte var belysningen i ett hus som du micklade med. Typ lysa upp fasaden med 4 st 1000 watts bygglampor anslutna till ett o samma vägguttag. Säkringen hade då gått. Efter lite micklande så hade det kanske blivit byte av säkring till en kraftigare ......  Husbränder till följd av ej fackmannamässigt ändrande av elsystem ses inte med blida ögon av försäkringsbolag.


(Klurig fråga om vart anslutning till jorden skedde. Jorden dvs anslutning från en av polerna på t ex en lampa till chassie är inte säkrad. Dessvärre är kablaget beräknat för originallampa och knappt det, främst pga det höga kopparpriset. Säg att ledaren belastas med 10 ggr större ström om man kopplar in flera lampor - ja då är risken att isoleringen smälter. Ligger aktuella ledaren i en kabelhärva eller intill andra.
Ja då vet man inte på förhand vad som händer.... tyvärr.)
Senast redigerat av Meaganeowner (31 mars 2013)

2 250 Inlägg
31 mars 2013
#8
Vet inte hur det är med nyare bilar, där allt övervakas av datorer. Om det så kommer skit på lampglaset och själva lampan bli varmare, med något lägre strömförbrukning som följd, ja, då larmar det, eller kanske inte?

På mina bilar, något äldre, tar jag strömmatning direkt från batteri eller plusplint i dess närhet. Kopplar via en lämplig säkring via ett enkelt relä till förbrukare - extraljus eller pyntlampor. Jordning av lamporna sker alltid direkt till chassie. All denna kabeldragning måste ske med ledare som har tillräcklig kabelare. Och så långt från annat kablage som möjligt.

Så behöver reläet en styrspänning. En spänning som ger ström genom reläspolen. Den tar man från t ex en helljuslampas plusanslutning. Vill man kunna sätta på och stänga av extralamporna behövs en enkel strömbrytare inuti bilen. Kopplas strömbrytaren in mellan relä och ovan nämnda plusanslutning på helljuslampan är det lämpligt att även här koppla in en säkring. Räcker gott med 2 ampere. Säkringen ska då montetas nära helljuslampan, deffinitivt inte vid strömbrytaren inne i bilen. Gissa varför?

En ledtråd kan ju vara det som hände vid ditt montage. Jag brukar sätta montera en säkring mellan plusanslutningen och reläet även om jag inte har någon brytare inuti bilen, allt för att skydda så långt det är möjligt. (Reläspolen behöver även jordning för att fungera. Jorda i chassiet.)

Hoppas det inte blev allt för dyrt att laga bilen och att du får till det med extralamporna.
Senast redigerat av Meaganeowner (31 mars 2013)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
31 mars 2013
#9
Har den startspärr?

2slow

467 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#10
Hej! Ingen aning om den har startspärr. Vad menas med det? Den gick lkksom igång sen dog.

Precis som om bränslepumpen gett upp men kan ej vara den.


Någon vet om power to fuse säkringen kan ha något med detta?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
31 mars 2013
#11
Om startspärren går in så får inte bensinpumpen någon ström därav dör bilen på en gång efter start.

koppla bort allt du kopplat in och gör bilen strömlös en stund, sen prova att starta den igen.

2slow

467 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#12
Hej gott folk. Tack för att ni försöker hjälpa till. Tråkigt bilen inte går igång när vädret börjat bli fint.

Hursomhelst! Jag har tagit bort xeonlamporna. Har bytat alla säkringar, bilen gick inte igång. Jag testade med ta bort batteriet fem minuter. Hjälpte inte.

Börjar nu ana att den inte har något med xeonet att göra. Jag bytade bränslerelä. Ingen skillnad.

Vad kan jag göra?

Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
1 april 2013
#13
märker du att något annat som är dött förutom att bilen inte startar?

du har nämligen 2el centraler i dessa bilar dessutom har du huvudsäkringar.
om du har tur är det en sån som smällt av ivärsta fall har du helt enkelt eldat upp elsystemet.

ingen slump om säkringarna går sönder att då byta mot starkare är ganska dumnt då kablarna inte klarar mer belastning än vad dom är avsäkrade för

Kör fort så hinner inget hända...

467 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#14
Nej allt verkar nu fungera utom just att den inte startar.

Jag har kollat alla säkringar som sitter bland motorsäkringarna. Inga är deffekta.

Alla lampor funkar som dom ska nu.

Jag hör inte att pumpen går igång men den kanske är tyst.

Det enda jag hör är att det piper från motorn i ca 5 sek och sen går det bort, varje gång jag vrider om tändning.

Finns det några säkringar, relä eller liknande jag kan missat?




Jag börjar dock misstänka det inte har något med xeonet att göra då allt funkar som det ska nu.
Senast redigerat av marcussomfan (1 april 2013)

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
1 april 2013
#15
har du mätt upp dom krafigare säkringarna oxå.

för startar den och dör efter någon sec så låter det verkligen som startspärrs problem och inget annat.

och då finns det inte så där jättemånga alternativ att välja på.
antingen har säkringen gått till den eller så har den gått sönder.

vad är det för årgång på den ?

Kör fort så hinner inget hända...

467 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#16
Hej och tack för du hjälper till!

Det var bara två första gångerna den starta sen dog, nu är där inget fjong alls.

Vad menar du med starkare säkringar?

När den gick igång så bööööööööa den sen dog.

Mig vetenskapligen måste det ha med bensinflödet att göra. Kan man inte få reda på om bränslepumpen går?


Och har du någon aning vad det piiiiiiiip är som kommer när jag vrider om tändning sen klickar av. Ljudet kommer från motorn.

Mvh

467 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#17
Hej! Har testat mata den med startgas, då vaknade den till liv men pluddrade och dog såfort stargasen var slut.

Bränslereläet är helt, då måste det vara bensinpump?

Har detta något med att jag kortslutit det.

467 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#18
Där kommer även upp ny bensin i fuelrailen varje gång jag kirrar på nycklen.

1 938 Inlägg
2 april 2013
#19
Kommer det soppa hela tiden om du skruvar bort bränsleledningen? Mät soppatrycket och se så att det kommer korrekt tryck och är så fallet så får du mäta strömmen vid spridarna och se så dom får signal.

13 Inlägg
19 april 2013
#20
Lite sent svar och kanske helt ovidkommande, men om det nu inte alls har med xenonen att göra utan istället startspärren som nämndes ovan så tycker jag du ska prova följande:
1. Ta loss plasten runt rattstången. Sitter med tre skruvar undertill. Torx. Passande mejsel finns i verktygskitet.
2. Lossa den gröna kontakten som går till plastringen runt nyckelhålet. Detta kallas för antennring och är en källa till startproblem på dessa bilar.
3. Stoppa tillbaka den gröna kontakten. Kontakten har en tendens att ärga med tiden vilket ger dålig kontakt vilket i sin tur ger svag signal. (När immmobilizern inte känner igen nyckeln så stryper den bensinpumpen. Första gången man försöker starta går bilen i så fall igång för att dö direkt. Sen går den inte att starta.). Att ta av kontakten och sätta dit den igen ger en viss mekanisk rengöring. Detta brukar räcka för mig ett par månader. Har jag kontaktspray också håller det ytterligare några månader innan det strular nästa gång.
4. Vrid nyckeln till läge I. Vänta på att SRS-lampan slutar lysa. Vänta ytterligare 5 sekunder. Prova att starta.

Alternativt gör bara steg 4 först. Steg 4 ger immobilizern lite extra tid att känna av nyckeln vilket verkar funka när kontakten börjar bli dålig men fortfarande släpper fram en liten  svag signal.


Sök