4043
Sök

Varvräknare på automatväxlad bil? Varför?

Gorgilus addictus
4 761 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
Som topic, varför har vissa bilar med automatisk växel låda varvräknare? Den borde ju inte behövas med tanke på att du inte behöver hålla koll på varvtalet med en autoväxlad?. Jag har tänkt på detta länge, så jag är tacksam för svar smile

MVH/Nicklas

Allt för den där jävla hatten!

StylingFreak
220 Inlägg
22 oktober 2006
är nog mest för att föraren ska veta vilket varvtal i "automatväxeln" han har. taskigt att ligga 500varv under nästa växel i 10 mil och dra mer soppa.  så man vet om man ska trycka lite till så nästa växel hoppar i. de ända jag kan komma på..

styling or tuning?

Wankel
1 080 Inlägg
22 oktober 2006
kan behövas i automat också...farsans pontiac transport har fått varvspärren borttagen så stämplar man bara och kör så varvar den tills motorn rasar tongue

MDS Västerås

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
22 oktober 2006
Men kan ju bestämma när den ska växla på en automat oxå smile Kanske där för den sitter där?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Gorgilus addictus
4 761 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
Njoo...de kan ju vara så smile
Senast redigerat av THEBADGUY (22 oktober 2006)

Allt för den där jävla hatten!

2 123 Inlägg
22 oktober 2006
Finns ju manuella bilar utan varvräknare också så.

Lada-missbrukare
566 Inlägg
22 oktober 2006
En automatare växlar inte opp när du trampar på... utan tvärtom..

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

1 268 Inlägg
22 oktober 2006
skulle tippa på att varvräknaren sitter som standard och då skippar dom att börja krångla och låter varvräknaren sitta där oavsett låda....

airbrush rookie
136 Inlägg
23 oktober 2006
man vill ju veta vilket varv man ligger på, oavsett om det är gubblåda eller manuell, jag vill iaf veta vilket varv osv osv och om man kan påverka vxlarna lite osv.

förut va jag schitzofren, men nu mår vi bra!
airbrush rookie.. (målat t.ex min avatar)

51 Inlägg
23 oktober 2006
den är bra att ha åxå när man ska kolla stallvarvtal. alltså hur bra automatlådan är i skick... man lägger i drive håller ner bromsen och pressar fullpaddel då ska stallvarvtalet ligga kring 2700 på de flesta bilar om automatlådan är i bra skick. obs får ensdast göras i några få sekunder annars går konvertern och olja varm. finns nog några andra åxå tex automatlåda som har Såkallad TipTronic, selespeed, Dsg etc. där då man ska racea så kan man ju behöva en varvräknare... tongue.

874 Inlägg
24 oktober 2006
beror inte ovanstående test lite på hur stark motorn är ? Inte kan väl alla aut lådor vara likadant inställda?

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Bas Connaisseur
436 Inlägg
24 oktober 2006
orkade inte läsa allt som alla skrev så jag vet inte om någon har skrivit detta,.

men de flesta automat-växlade bilar har ju öven ett halv-automat läge. Så man liksom antingen bara "klickar" i en växel med spaken eller växlar med sånna där dvärg-öron bakom ratten. då kan det ju vara bra och veta varvtal.

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<

1 436 Inlägg
24 oktober 2006
Sedan vill man väl ha så liten skillnad mellan de olika utförandena på bilar med? Så man kan minska byggkostnaderna...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 oktober 2006
Jag har varvräknare på min kärra (som har automat), förmodar att den finns för att man ska hålla koll på varvet när man väljer att växla själv. Sen är det ju så att man kan köra mera ekonomiskt om man håller ett öga på varvräknaren, min bil är så jävla tyst så man hör inte motorn på låga varv om man har igång t.ex radio eller ventilation. =/
Sen äre BALLT OCKSÅ! smile

Edit: Tilläggas bör också att min bil inte finns i manuell version så det är inte därför dom har myglat in en varvräknare i automatversionerna.
Senast redigerat av FL3JM (24 oktober 2006)

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
24 oktober 2006
Det är sjukt med manuella bilar utan varvräknare... så mobbat..

Bmw osv..

Bas Connaisseur
436 Inlägg
24 oktober 2006
Det lär ju förmodligen vara på grund av det som jag och flejm sa, att man behöver den när man kör på semi-automat.

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<

3 627 Inlägg
24 oktober 2006
Handlar nog mest om en kostnadsfråga, varför bygga speciella mätarhus till automat? Blir ju säkerligen billigare att koppla in en varvräknare än att tillverka andra mätarhus tongue

Sen så vet jag ju inte riktigt om d e så coolt.. Sitta där mä sin automat.. shiet.. jag varvar 5000varv nu tongue Jäklar va d går^^

Ne men vad vet jag, men kan tänka mig att d är d förstnämnda som e d huvudsakliga skälet smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

FreddeK
25 oktober 2006
bara för man ska se hur mycket motorn rusar när man gör kickdown!

2 123 Inlägg
29 oktober 2006
MICHAN skrev:
orkade inte läsa allt som alla skrev så jag vet inte om någon har skrivit detta,.

men de flesta automat-växlade bilar har ju öven ett halv-automat läge. Så man liksom antingen bara "klickar" i en växel med spaken eller växlar med sånna där dvärg-öron bakom ratten. då kan det ju vara bra och veta varvtal.

"Dvärg-öron" Haha, det var dagens garv det där.

Rörpulare
1 453 Inlägg
29 oktober 2006
UseDubbelTurbo skrev:
Det är sjukt med manuella bilar utan varvräknare... så mobbat..

Mjo känner av de problemet:D sj har man ju en fet klocka istället för en sådan på bmw:en big_smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Sök