1 april 2013
Trådstartare
hejsan, i lördags när vi tankat upp bilen o var redo för att åka mot elmia så kom vi inte alls så långt.. han inte ens lämna hålan vi bor i som tur är då och bäst av allt var att detta hände utanför mig.
jaja i allafall bilen stod still på tomgång och ett meddelande kom fram ''växellåda serv erfordras'' o motorlampan börja lysa, och vi testade lägga i (D) och den drev fram, men på instrumentpanelen stod det att neutral var i fast driven var i, vi köra ca 20 meter till mitt garage och då växlade den fint men stog fortfarande neutral, stängde av bilen och backade ut kompisens bil ur garaget för o köra in min. startade bilen och backade 1 meter (funkade bra) la i D och skulle köra fram och de hände inget, Man kände att D var i för bilen ville fram men den orkade verkligen inte. Det var inte som att den slirade koppling utan mer som att man hade några ton sten bakom bilen, stängde av bilen och la i neutral o putta in bilen. när neutral var i stod det inte N på instrumentpanelen utan mer ( - ) ett sånt tecken.
idag när ja var nere så satte ja på tändningen o allt va som i lördags, ja gick ut kollade lite men kunde inte hitta något, satte mig i bilen o då helt plötsligt var de meddelandet borta o lådan gick perfekt igen, dock lös fortfarande motorlampan. hade bilen igång o testade köra den fram o tillbaka med växlarna lite o så efter någon minut då bilen fått gå lite på tomgång så kommer detta tillbaka o lådan beter sig som innan..
någon som har en aning om vad det kan vara ?
tacksam för svar
MVH Simon