3972
Sök

Volvo 740 -87, 2-3 cylindrar vid gaspådrag

508 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#21
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
hahahha gick det inte slå igång lampan i filmen? big_smile big_smile
ja tycker du ska titta vatten temp givarentill insprutet. förmodligen den som gör att den e svår startad kall. och att den även kan jävlas sen när du kör

Hahaha precis, lampan glappar och brukar fungera när man slår på instrumentbrädan till mätarhuset, tänkte att man kunde se varvtalet mer då wink okej, kan man se om den är dålig?

hehhehe tongue
man kan mäta resistansen i den för o se om det är den som jävlas. dock vet jag inte vad väderna ska ligga på riktigt. men är bilen kall så ska resistansen vara högre än när motorn är varm. smile och tvärt om wink

Okej, ska kolla det någon dag! Tack smile

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

508 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#22
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
hahahha gick det inte slå igång lampan i filmen? big_smile big_smile
ja tycker du ska titta vatten temp givarentill insprutet. förmodligen den som gör att den e svår startad kall. och att den även kan jävlas sen när du kör

Hahaha precis, lampan glappar och brukar fungera när man slår på instrumentbrädan till mätarhuset, tänkte att man kunde se varvtalet mer då wink okej, kan man se om den är dålig?

hehhehe tongue
man kan mäta resistansen i den för o se om det är den som jävlas. dock vet jag inte vad väderna ska ligga på riktigt. men är bilen kall så ska resistansen vara högre än när motorn är varm. smile och tvärt om wink

Förresten, om nu vatten temp-givaren är trasig, blir det så att den också drar mycket bensin? Har idag kunnat räkna ut att den drar fortfarande 2,1 l/milen även fast jag fixat bensinläckan, tankade 30 l och den började gå på 3 cylindrar som i videon redan efter 14 mil. For då och tankade i 20 l och nu går den då på alla cylindrar igen när jag tankat, så borde komma 9-10 mil tills det blir samma sak igen -.-
Senast redigerat av gugge1234 (6 april 2013)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
6 april 2013
#23
ja visst KAN det vara den som även ställer till med att den drar mycket tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#24
Henkix skrev:
ja visst KAN det vara den som även ställer till med att den drar mycket tongue

Okej, kan också säga att när jag endast har på tändningen i läge 2 (bara el osv) så går pumparna. Dom ska ju egentligen inte gå runt på det här läget, utan bara när motorn är igång (eller går runt?). Och ibland när man slår av bilen går pumparna ca 5 sek längre efter att tändningen slagits av och nyckeln tagits ut, sen slår dom av och reläet klickar till. Kan det vara någonting som påverkar hur mycket den drar? hmm

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
6 april 2013
#25
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
ja visst KAN det vara den som även ställer till med att den drar mycket tongue

Okej, kan också säga att när jag endast har på tändningen i läge 2 (bara el osv) så går pumparna. Dom ska ju egentligen inte gå runt på det här läget, utan bara när motorn är igång (eller går runt?). Och ibland när man slår av bilen går pumparna ca 5 sek längre efter att tändningen slagits av och nyckeln tagits ut, sen slår dom av och reläet klickar till. Kan det vara någonting som påverkar hur mycket den drar? hmm

det vet jag inte riktigt, men det är sant som du säger att pumparna ska endast gå när motorn är igång tongue
kolla upp det som har med pumparna o göra:
hallgivaren går runt -> tändboxen får reda på att motorn går runt -> tändbox säger till bränsle box att det är dags att starta -> bränsle boxen säger då till pump reläet att starta pumparna.

är du säker på att det är pumparna som går i läge 2 då? för i läge 2 så ska ena halvan av pumprelät starta övriga motorelektroniken som stängs av ca 3 sekunder efter du vridit av nyckeln (klickar till)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#26
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
ja visst KAN det vara den som även ställer till med att den drar mycket tongue

Okej, kan också säga att när jag endast har på tändningen i läge 2 (bara el osv) så går pumparna. Dom ska ju egentligen inte gå runt på det här läget, utan bara när motorn är igång (eller går runt?). Och ibland när man slår av bilen går pumparna ca 5 sek längre efter att tändningen slagits av och nyckeln tagits ut, sen slår dom av och reläet klickar till. Kan det vara någonting som påverkar hur mycket den drar? hmm

det vet jag inte riktigt, men det är sant som du säger att pumparna ska endast gå när motorn är igång tongue
kolla upp det som har med pumparna o göra:
hallgivaren går runt -> tändboxen får reda på att motorn går runt -> tändbox säger till bränsle box att det är dags att starta -> bränsle boxen säger då till pump reläet att starta pumparna.

är du säker på att det är pumparna som går i läge 2 då? för i läge 2 så ska ena halvan av pumprelät starta övriga motorelektroniken som stängs av ca 3 sekunder efter du vridit av nyckeln (klickar till)

Det är pumparna ja, man hör dem surra i läge 2, om man lägger sig ner under bilen hör man tydligt pumpen i vaggan gå. Och provade ta bort slangen som går från pumpen till motorn, det rann en fin jämn stråle bensin, i läge 2!
Senast redigerat av gugge1234 (6 april 2013)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
6 april 2013
#27
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:

Okej, kan också säga att när jag endast har på tändningen i läge 2 (bara el osv) så går pumparna. Dom ska ju egentligen inte gå runt på det här läget, utan bara när motorn är igång (eller går runt?). Och ibland när man slår av bilen går pumparna ca 5 sek längre efter att tändningen slagits av och nyckeln tagits ut, sen slår dom av och reläet klickar till. Kan det vara någonting som påverkar hur mycket den drar? hmm

det vet jag inte riktigt, men det är sant som du säger att pumparna ska endast gå när motorn är igång tongue
kolla upp det som har med pumparna o göra:
hallgivaren går runt -> tändboxen får reda på att motorn går runt -> tändbox säger till bränsle box att det är dags att starta -> bränsle boxen säger då till pump reläet att starta pumparna.

är du säker på att det är pumparna som går i läge 2 då? för i läge 2 så ska ena halvan av pumprelät starta övriga motorelektroniken som stängs av ca 3 sekunder efter du vridit av nyckeln (klickar till)

Det är pumparna ja, man hör dem surra i läge 2, om man lägger sig ner under bilen hör man tydligt pumpen i vaggan gå. Och provade ta bort slangen som går från pumpen till motorn, det rann en fin jämn stråle bensin, i läge 2!

haha så ska de inte va tongue
kolla upp de ja skrev ang pumparna i tidigare inlägg

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#28
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:

det vet jag inte riktigt, men det är sant som du säger att pumparna ska endast gå när motorn är igång tongue
kolla upp det som har med pumparna o göra:
hallgivaren går runt -> tändboxen får reda på att motorn går runt -> tändbox säger till bränsle box att det är dags att starta -> bränsle boxen säger då till pump reläet att starta pumparna.

är du säker på att det är pumparna som går i läge 2 då? för i läge 2 så ska ena halvan av pumprelät starta övriga motorelektroniken som stängs av ca 3 sekunder efter du vridit av nyckeln (klickar till)

Det är pumparna ja, man hör dem surra i läge 2, om man lägger sig ner under bilen hör man tydligt pumpen i vaggan gå. Och provade ta bort slangen som går från pumpen till motorn, det rann en fin jämn stråle bensin, i läge 2!

haha så ska de inte va tongue
kolla upp de ja skrev ang pumparna i tidigare inlägg

Hur menar du kolla upp?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
7 april 2013
#29
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:

Det är pumparna ja, man hör dem surra i läge 2, om man lägger sig ner under bilen hör man tydligt pumpen i vaggan gå. Och provade ta bort slangen som går från pumpen till motorn, det rann en fin jämn stråle bensin, i läge 2!

haha så ska de inte va tongue
kolla upp de ja skrev ang pumparna i tidigare inlägg

Hur menar du kolla upp?

ta en titt på de jag skrev för o se så allt sitter så det inte hänger nån lös liten kabel elr något sånt tongue
kolla jorden bakom bränsle boxen också tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#30
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:

haha så ska de inte va tongue
kolla upp de ja skrev ang pumparna i tidigare inlägg

Hur menar du kolla upp?

ta en titt på de jag skrev för o se så allt sitter så det inte hänger nån lös liten kabel elr något sånt tongue
kolla jorden bakom bränsle boxen också tongue

Okej, får kolla på det imorgon smile

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

508 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#31
Märkte idag att säkringen till bränslepumpen som var i (nr 1 o säkringscentralen) var bara på 15A, som egentligen ska vara på 25A, kan detta vara nåt? Att den kanske inte får ström till att pumpa upp allt? Eller är jag helt ute å cyklar? :s skulle vara riktigt skönt om det var felet.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

5 686 Inlägg
8 april 2013
#32
gugge1234 skrev:
Märkte idag att säkringen till bränslepumpen som var i (nr 1 o säkringscentralen) var bara på 15A, som egentligen ska vara på 25A, kan detta vara nåt? Att den kanske inte får ström till att pumpa upp allt? Eller är jag helt ute å cyklar? :s skulle vara riktigt skönt om det var felet.

Den får ju så mycket ström den kan ta, behöver pumpen mer än 15A så bränns säkringen.

Men ska det vara 25A där i så stoppa i en 25A-säkringen och testa.


Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
8 april 2013
#33
skit i tanken? Sitter ett bränslefilter i tanken oxå smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

508 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#34
Dixieman skrev:
skit i tanken? Sitter ett bränslefilter i tanken oxå smile

Tanken var bytt av förra ägaren men vet inte om han bytte filter då hmm

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

508 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#35
simlar skrev:
gugge1234 skrev:
Märkte idag att säkringen till bränslepumpen som var i (nr 1 o säkringscentralen) var bara på 15A, som egentligen ska vara på 25A, kan detta vara nåt? Att den kanske inte får ström till att pumpa upp allt? Eller är jag helt ute å cyklar? :s skulle vara riktigt skönt om det var felet.

Den får ju så mycket ström den kan ta, behöver pumpen mer än 15A så bränns säkringen.

Men ska det vara 25A där i så stoppa i en 25A-säkringen och testa.

Jo det är ju sant hmm

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
8 april 2013
#36
Igensatta spridare kan vara ett fel till att han går på 2-3 cylindrar. Sen kan pumpen gå trögt (vilket min gjorde, och bilen blev mkt stabilare på gasen när jag monterade en ny) Ska väl även tillägga att min pump i tanken ej är i funktion men min är lika lättstartad för det!

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

508 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#37
Dixieman skrev:
Igensatta spridare kan vara ett fel till att han går på 2-3 cylindrar. Sen kan pumpen gå trögt (vilket min gjorde, och bilen blev mkt stabilare på gasen när jag monterade en ny) Ska väl även tillägga att min pump i tanken ej är i funktion men min är lika lättstartad för det!

Men min drar 2 l/milen också hmm

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

508 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#38
Och den accelerar bra och är pigg på gasen, men det är bara när bensinen börjar ta slut den går på 2-3 cylindrar när man gasar, och eftersom den drar 2 liter så tar de inte så länge tills den börjar ta slut.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
8 april 2013
#39
tycker det låter som att de e nått fel på din armatur. ta upp den o kolla, kan ju vara röret som går te motorn som e påväg att rosta av

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
8 april 2013
#40
Dixieman skrev:
Igensatta spridare kan vara ett fel till att han går på 2-3 cylindrar. Sen kan pumpen gå trögt (vilket min gjorde, och bilen blev mkt stabilare på gasen när jag monterade en ny) Ska väl även tillägga att min pump i tanken ej är i funktion men min är lika lättstartad för det!

ordna pumpen i tanken smile
pumpen under bilen får jobba mycket hårdare och livs längden minskar snabbt tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök