2307
Sök

Saab 9-5 -00 startar si så där..

2 712 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#1
Hej tänkte bara höra med er en liten sak! smile

Och ber redan nu om ursäkt att det blev så pass långt... ville bara skriva ut största delen av historian så man får med alla delar och hoppas det kan vara till hjälp! smile


Jo nu är det så att jag har en Saab 9-5 2000 2,0T.

Den har fungerat klockrent och allt varit som vanligt..

Idag när jag körde hem ca 4 mil efter att min mor haft bilen dit så gick den som vanligt... gick som vanligt enligt henne också,

Körde då, sen ca 5 min innan jag skulle svänga av avfarten så trycker jag på acc på farthållaren då bilen hoppar till 3 ggr väldigt snabbt...

Sen går den som vanligt igen... så stänger jag av farthållaren och kör som vanligt vidare 5 min och svänger av på avfarten.... rullar då av och i kurvan och precis innan stoppskylten så tvärdör bilen... helt stendöd. och SIDen piper bara till och sen va de inget mer med det...

Testar att starta om bilen och den står bara och tuggar på tomgång = ingen tändning eller inget bränsle.

Ringer då ett samtal efter en som skall komma med bogserlina och hämta mig..

efter ca 15 min när denna person är nära så testar jag att starta igen.... vipps! så startar hon precis som vanligt och går lugnt och fint på tomgång som vanligt...

kör då bilen bort ca 500-600 meter och stannar där igen och stänger av för att springa och hämta varningstriangeln, och kommer tillbaka till bilen och den startar som vanligt igen...

Kör hem sista biten ca 8 km... ca 2-3 km hemmifrån så börja den små hacka lite.. typ som ryckningar i hela bilen..

Hoppas bara den skall hålla hem..  kör hem och precis när jag svänger in på infarten så dör den....

Och startar inte igen... nu ca 6 timmar senare går jag ut och den startar igen som vanligt...


Snackat lite med en som jobbat en del med lastbilar som frågar om den varit orkelös vilket den varit...

Och att det då kan vara bränslefiltret som är igensatt.. då den står still så rinner det ju igenom lite bensin och vilket då kan få den att gå en viss stund... sen när soppan i ledningarna och allt tar slut så dör den ju...

Vilket känns väldigt troligt enligt mig...


Och då är min fråga ifall det är troligt att det är bränslefiltret ?

Kan tilllägga att förra ägaren va inte speciellt noggrann med service.. bara sån här liten skit service med olja och stift ibland..

Då det icke kan vara tändningen då den tänder ju så problemet måste väl ändå ligga på bränslesidan?

Har hört av en som hade en 9-3a att den tvärdog och åkte in på verkstad.. där dem rengjorde näst intill alla slangar under huven och som va igensatta.. bytte de som va slitna... vilket resulterade att den startade...

Hoppas verkligen ni orka läsa och hjälper mig.. behöver verkligen hjälp hmm

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
5 april 2013
#2
Jo det skulle ju kunna vara soppafiltret som är igensatt.
Låter bränslepumpen som den ska?

Mvh

Up the RA

Truckreparatör
221 Inlägg
5 april 2013
#3
Tror mer på vevaxelgivaren eller tändkassetten .
Två väldigt vanliga på fel Saab när bilen beter sig såhär.


Bilälskare
283 Inlägg
5 april 2013
#4
ta av bränsleslangen på motorn och ha ett 2 liter mått å sätt direktström på soppamotorn,.,, å låt det rinna soppa i 1 min, där ska va en ca 1 liter eller mer,, så får du reda på om pumpen är frisk och om filtret är igensatt..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

4 670 Inlägg
5 april 2013
#5
Skulle byta soppafiltret och kolla över soppapump. Skulle problemen återstå skulle jg testa annan Tändkassett och vevaxelgivaren.

Lukta på tändkassetten om den luktar något? Den kan funka när den kallnar lite sen när den blir varm slutar den o funka som den ska. Vanligt fel efter x antal 1000 mil att dom ger sig


2 712 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#6
Jag har icke lyssnat på pumpen än då jag saknade tid till detta igår.. Och även gör de närmaste dagarna då jag åker iväg.. Men ska se om jag kan lyssna på pumpen så den låter frisk.. Tändkasseten luktar inget speciellt som jag kände när den stannade igår..

Bilen har ju trots allt gått 30 000 mil.. Med en ägare som varit slarvig..

Kan tillägga att nån idiot till förra ägare rent ut sagt skruvade i stiftet till andra cyl snett och pressade på tändkassetten... Så den blev lite sprucken i gummit runt om bara...

Och är det något speciellt med tändkassetten? Eller kan jag testa en från en annan motor som är ungefär samma årsmodell?
Fast som dessvärre är en 2.3 liters motor.... Vet icke om de spela nån roll?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

4 670 Inlägg
5 april 2013
#7
Så länge det är en svart Tändkassett är det bara testa
Senast redigerat av mickius (5 april 2013)


2 712 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#8
Stiftet fick jag på plats igen och det ser bra ut.. Dessvärre ser kassetten ut såhär..

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-203542505ca979a179a24d0735a926e1_large.jpg

Tror den i skolan är svart.. Kanske kan testa vevaxelgivaren från den också? smile

Skall börja att kolla upp filtret.. Och lyfta av kassetten när bilen inte starta och sätta tändstift i den och köra på starten om de blir gnista?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 705 Inlägg
5 april 2013
#9
Dålig vevaxelgivare ger ofta symptom som ryckig gång under färd samt svårstartad när den är varm, så det låter helt klart som om det skulle kunna vara det.
När bilen inte startar, så kolla på varvräknaren. Den ska hoppa till när du kör på starten, inte mycket men den ska röra sig. Rör den sig inte så har du en död vevaxelgivare.

Med tanke på hur din tändkasset ser ut skulle jag nog faktiskt byta ut den i vilket fall. Just tändkasseten är lite av en svag punkt på Saab'arna, väldigt känslig och kan ge diverse skumma fel.


2 712 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#10
rcy skrev:
Dålig vevaxelgivare ger ofta symptom som ryckig gång under färd samt svårstartad när den är varm, så det låter helt klart som om det skulle kunna vara det.
När bilen inte startar, så kolla på varvräknaren. Den ska hoppa till när du kör på starten, inte mycket men den ska röra sig. Rör den sig inte så har du en död vevaxelgivare.

Med tanke på hur din tändkasset ser ut skulle jag nog faktiskt byta ut den i vilket fall. Just tändkasseten är lite av en svag punkt på Saab'arna, väldigt känslig och kan ge diverse skumma fel.

Hmm skall kolla ifall vi har en i skolan jag kan låna.. vore ju  det bästa för att se ifall det är det felet väl ? smile

Tändkassett får vara går planer på att kanske sälja i sommar/höst och fungerar den att köra med får den gå kanske smile

Skall jag kanske då börja med att testa byta den ?

För min varvräknare ligger helt i botten när jag kör på starten..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 705 Inlägg
5 april 2013
#11
Rör sig inte varvräknaren är det ganska stor sannolikhet att det är vevaxelgivaren som är kass.
Kan du låna en så gör det, annars kostar den inte så jättemånga hundringar hos närmsta Saab-åf.


2 712 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#12
rcy skrev:
Rör sig inte varvräknaren är det ganska stor sannolikhet att det är vevaxelgivaren som är kass.
Kan du låna en så gör det, annars kostar den inte så jättemånga hundringar hos närmsta Saab-åf.

500 kr får jag ge för en på Battsam och det är relativt ok enligt mig.. dock så är man helt pank och har inte ens råd med det... ska se om jag kanske kan få den från skolan... wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Bilälskare
283 Inlägg
5 april 2013
#13
amoreex skrev:
Stiftet fick jag på plats igen och det ser bra ut.. Dessvärre ser kassetten ut såhär..

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Tror den i skolan är svart.. Kanske kan testa vevaxelgivaren från den också? smile

Skall börja att kolla upp filtret.. Och lyfta av kassetten när bilen inte starta och sätta tändstift i den och köra på starten om de blir gnista?

köp en ny.. min (nya) som jag köpte knäcktes alla 4 styckna på så dem satt kvar i blocket, fick veta att den va limmad å ej helgjöten.. så fick en ny:D

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

2 712 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#14
Har dessvärre inte råd med en ny...
Då planer går på att sälja bilen så vägra jag köpa ny del för nästan 4000..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

6 630 Inlägg
6 april 2013
#15
Säljer du en trasig bil får du räkna med dåligt betalt, du kan ju inte garantera att bilen kommer gå bra efter man "bara" bytt en grej.

Leta runt efter bättre begangnat i sånt fall.

De/Dem

2 712 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#16
Malheus skrev:
Säljer du en trasig bil får du räkna med dåligt betalt, du kan ju inte garantera att bilen kommer gå bra efter man "bara" bytt en grej.

Leta runt efter bättre begangnat i sånt fall.

Självklart skall den fixas så den startar och fungerar som vanligt.
Ingen mening att sälja en bil som inte startar

Plötsliga stoppet är det som dödar..

390 Inlägg
6 april 2013
#17
Tändkassett är en sak man får räkna med med dom äldre 9-5:orna. Bara väntar på att min ska gå sönder då den är original från -98. Men kika efter en begagnad från en nyare 9-5, är inte problem med dom som med de äldre smile Dyker upp på blocket då och då till bra pris.


2 712 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#18
Tjena tänkte höra lite med er nu om några småsaker..

Har suttit och läst runt mycket..

Och har läst detta

"Startproblem enbart vid VARM motor brukar ju tyda på vevaxelgivaren. Testa att kyla den med kallvatten och se om bilen startar då."

Kan detta vara något att testa?
Hälla kallt vatten på den när den väl inte startar så den kyls ner ?

Och då veta om den fungerar?

Och sen ifall nån vet om jag kan ta tändkassett från en saab 9-3 ?

Och även vevaxelgivaren ?

då en polare har en som man kanske kan låna ?



Det är ju så svårt... har läst att om den ej startar när den är kall tyder det mycket på tändkassetten.. men eftersom det är när den är varm som den dör så.. + den är ju lite orkelös för den ej då vet vart vevaxlen är till 100%... dessutom rör sig inte varvmätaren något när den ej startar...

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Bilälskare
283 Inlägg
9 april 2013
#19
amoreex skrev:
Tjena tänkte höra lite med er nu om några småsaker..

Har suttit och läst runt mycket..

Och har läst detta

"Startproblem enbart vid VARM motor brukar ju tyda på vevaxelgivaren. Testa att kyla den med kallvatten och se om bilen startar då."

Kan detta vara något att testa?
Hälla kallt vatten på den när den väl inte startar så den kyls ner ?

Och då veta om den fungerar?

Och sen ifall nån vet om jag kan ta tändkassett från en saab 9-3 ?

Och även vevaxelgivaren ?

då en polare har en som man kanske kan låna ?



Det är ju så svårt... har läst att om den ej startar när den är kall tyder det mycket på tändkassetten.. men eftersom det är när den är varm som den dör så.. + den är ju lite orkelös för den ej då vet vart vevaxlen är till 100%... dessutom rör sig inte varvmätaren något när den ej startar...

bara tändkassetten e svart så går det..

de med vevaxelgivaren e jag ej säker på.. kolla bara så dem båda har samma Id-nummer å så så kanske de borde gå..
de med vattnet låter inte logiskt??

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

2 712 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#20
Ok, finns det några fler sätt att kolla om det är vevaxelgivaren ?

Den startar ju endast när den är kall.. och sen kan man köra fram tills den dör... och då får den stå en kvart sen starta den igen som vanligt..


Tyckte inte heller det lät logiskt.. va bara något jag läste på något forum om en som hade liknanade problem..

Kan det vara värt att testa?

Eller kan vatten skada den ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..


Sök