Hej tänkte bara höra med er en liten sak!
Och ber redan nu om ursäkt att det blev så pass långt... ville bara skriva ut största delen av historian så man får med alla delar och hoppas det kan vara till hjälp!
Jo nu är det så att jag har en Saab 9-5 2000 2,0T.
Den har fungerat klockrent och allt varit som vanligt..
Idag när jag körde hem ca 4 mil efter att min mor haft bilen dit så gick den som vanligt... gick som vanligt enligt henne också,
Körde då, sen ca 5 min innan jag skulle svänga av avfarten så trycker jag på acc på farthållaren då bilen hoppar till 3 ggr väldigt snabbt...
Sen går den som vanligt igen... så stänger jag av farthållaren och kör som vanligt vidare 5 min och svänger av på avfarten.... rullar då av och i kurvan och precis innan stoppskylten så tvärdör bilen... helt stendöd. och SIDen piper bara till och sen va de inget mer med det...
Testar att starta om bilen och den står bara och tuggar på tomgång = ingen tändning eller inget bränsle.
Ringer då ett samtal efter en som skall komma med bogserlina och hämta mig..
efter ca 15 min när denna person är nära så testar jag att starta igen.... vipps! så startar hon precis som vanligt och går lugnt och fint på tomgång som vanligt...
kör då bilen bort ca 500-600 meter och stannar där igen och stänger av för att springa och hämta varningstriangeln, och kommer tillbaka till bilen och den startar som vanligt igen...
Kör hem sista biten ca 8 km... ca 2-3 km hemmifrån så börja den små hacka lite.. typ som ryckningar i hela bilen..
Hoppas bara den skall hålla hem.. kör hem och precis när jag svänger in på infarten så dör den....
Och startar inte igen... nu ca 6 timmar senare går jag ut och den startar igen som vanligt...
Snackat lite med en som jobbat en del med lastbilar som frågar om den varit orkelös vilket den varit...
Och att det då kan vara bränslefiltret som är igensatt.. då den står still så rinner det ju igenom lite bensin och vilket då kan få den att gå en viss stund... sen när soppan i ledningarna och allt tar slut så dör den ju...
Vilket känns väldigt troligt enligt mig...
Och då är min fråga ifall det är troligt att det är bränslefiltret ?
Kan tilllägga att förra ägaren va inte speciellt noggrann med service.. bara sån här liten skit service med olja och stift ibland..
Då det icke kan vara tändningen då den tänder ju så problemet måste väl ändå ligga på bränslesidan?
Har hört av en som hade en 9-3a att den tvärdog och åkte in på verkstad.. där dem rengjorde näst intill alla slangar under huven och som va igensatta.. bytte de som va slitna... vilket resulterade att den startade...
Hoppas verkligen ni orka läsa och hjälper mig.. behöver verkligen hjälp